شناسهٔ خبر: 39188389 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

نخست‌وزیر مکلف عراق برنامه تشکیل کابینه را به پارلمان داد

مذاکره عدنان الزرفی با احزاب مخالف

اشاره: عدنان الزرفی، نخست‌وزیر مکلف عراق روز گذشته برنامه دولت و درخواست برای تشکیل جلسه رأی اعتماد به کابینه خود را به رئیس پارلمان تقدیم کرد. الزرفی چهار محور فعالیت دولت خود را «تلاش برای حل‌وفصل بحران مالی»، «تثبیت اقتدار حکومت و قانون‌گرایی در کشور»، «برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و مشخص» و «توازن در روابط بین‌الملل عراق» اعلام کرده است. گفتنی است برهم صالح رئیس‌جمهور عراق بعد از ناکامی کمیته هفت‌نفره برای معرفی نخست‌وزیر، عدنان الزرفی از چهره‌های سیاسی عراق و استاندار سابق نجف را اواخر سال 98 مأمور تشکیل کابینه جدید عراق کرد. عدنان الزرفی در سه دوره مختلف استاندار نجف بوده و از سال ۲۰۱۸ تاکنون نماینده پارلمان عراق بوده است. وی وابسته به حزب الدعوه از پرسابقه‌ترین احزاب سیاسی عراق بوده، ولی در سال ۲۰۰۹ از این حزب خارج شد و تشکل الوفاء را شکل داد و دبیرکل این جنبش شد. زرفی از سال ۲۰۱۸ تاکنون نماینده پارلمان عراق است و سمت ریاست فراکسیون النصر در پارلمان را بر عهده داشت. پیش از این رسانه‌های عراقی اعلام کرده بودند که برهم صالح رئیس‌جمهور عراق قصد دارد که «نعیم السهیل» را مأمور تشکیل دولت انتقالی عراق کند. این در حالی بود که به گفته رئیس ائتلاف سائرون، کمیته هفت‌نفره پارلمانی برای انتخاب نامزد نخست‌وزیری به توافقی دست نیافته بودند. پیش از آن‌که الزرفی مأمور تشکیل کابینه شود، محمد توفیق علاوی، گزینه نخست‌وزیری عراق در نامه‌ای به برهم صالح، رئیس‌جمهور ضمن عذرخواهی از عراقی‌ها، از تشکیل کابینه انصراف داد و در نامه‌ای نوشت: «به مردم وعده داده بودم، اگر فشار سیاسی باهدف تحمیل دستور کاری مشخص روی دولتی که قصد تشکیل آن را دارم، اعمال شود، این تکلیف را کنار خواهم گذاشت.» همچنین اخیراً یک مقام سابق عراقی از مذاکرات محرمانه نخست‌وزیر مکلف این کشور با طرف‌های مخالف با نخست‌وزیری وی پرده برداشت. حال باید دید آیا الزرفی خواهد توانست رضایت احزاب مخالف را جلب کند یا خیر. گزارش پیش رو که توسط مصطفا صباغ، روزنامه‌نگار تدوین‌شده به این موضوع می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

نخست‌وزیر مکلف عراق روز شنبه برنامه دولت و درخواست برای تشکیل جلسه رأی اعتماد به کابینه خود را به رئیس پارلمان تقدیم کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، عدنان الزرفی، نخست‌وزیر مکلف عراق شامگاه جمعه در سخنانی اظهار کرد: به یاری خدا شنبه برنامه دولت و درخواست رسمی خود برای تشکیل جلسه رأی اعتماد به کابینه را به محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان تقدیم خواهم کرد. وی افزود: طبق قانون اساسی مکلف به تشکیل دولت شدم و تا زمان تکمیل کابینه و ارائه آن به پارلمان، گفت‌وگوها با طرف‌های  مختلف ادامه خواهد داشت.

استعفا و ناامیدی؛ هرگز
الزرفی در ادامه تصریح کرد: دولتی مردمی را تشکیل خواهیم داد که پس از مشورت و تبادل‌نظر با فراکسیون‌های سیاسی مشروعیت خود را از پارلمان عراق کسب خواهد کرد. نخست‌وزیر مکلف عراق در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: هرگز از تشکیل کابینه و تکمیل مأموریت خود کناره‌گیری نخواهم کرد. در مورد تطابق مکلف شدنم با قانون اساسی به‌هیچ‌وجه با کسی کنار نمی‌آیم و کسانی که از من حمایت کردند را ناامید نخواهم کرد. وی افزود: درحال تشکیل یک کابینه کامل متشکل از کارمندان دارای صلاحیت هستم و طبق قانون اساسی کشور ظرف ۴۸ ساعت کارنامه این افراد را برای پارلمان خواهم فرستاد.

محور فعالیت‌های دولت
وی تأکید کرد: انتخاب با نمایندگان پارلمان و اعضای فراکسیون‌های سیاسی ملی خواهد بود که در کنار حمایت مردم و مرجعیت عالی‌قدر و حکیم و باهدف اجرای برنامه‌های دولت، به من رأی اعتماد بدهند. الزرفی همچنین گفت: دولت من در چهار محور فعالیت خواهد کرد؛ 1ـ تلاش برای حل‌وفصل بحران مالی است. 2ـ تثبیت اقتدار حکومت و قانون‌گرایی در کشور. 3ـ برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و مشخص. 4ـ توازن در روابط بین‌الملل عراق.

مذاکرات محرمانه الزرفی
یک مقام سابق عراقی از مذاکرات محرمانه نخست‌وزیر مکلف این کشور با طرف‌های مخالف با نخست‌وزیری وی پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری المعلومه، بهاء الأعرجی، معاون نخست‌وزیر سابق عراق با انتشار پیامی در صفحه اختصاصی خود در توییتر، فاش کرد که مذاکرات محرمانه میان عدنان الزرفی، نخست‌وزیر مکلف این کشور با احزاب و فراکسیون‌های مخالف نخست‌وزیری او در حال انجام است. وی در این توییت نوشت: برخی فراکسیون‌های عضو ائتلاف مخالف تشکیل دولت (توسط الزرفی) برای اطلاع از سهم خود در دولت آینده در صورت تغییر موضع‌شان نسبت به این دولت، مذاکره‌کنندگانی را می‌فرستند. الأعرجی در ادامه افزود: به نخست‌وزیر مکلف می‌گوییم که به آن‌ها توجه نکن، زیرا کسانی که از عهد و پیمان خود محافظت نمی‌کنند نمی‌توانند با شما ادامه دهند.

مخالفت احزاب عراقی
پنج ائتلاف ازجمله ائتلاف الفتح مخالف تشکیل دولت توسط عدنان الزرفی هستند اما نخست‌وزیر مکلف عراق بدون توجه به این مخالفت درحال تلاش برای معرفی کابینه دولت خود به پارلمان و جلب رضایت فراکسیون‌های مختلف برای دادن رأی اعتماد به اعضای کابینه است. این درحالی است که یک منبع سیاسی مطلع عراقی به خبرگزاری المعلومه گفت که الزرفی در دور دوم مذاکرات خود موفق به جلب رضایت تمامی رهبران سیاسی شیعه با تشکیل دولت توسط وی نشده است. این منبع افزود: تمامی رهبران شیعه برای دادن رأی اعتماد به کابینه الزرفی متقاعد نشده‌اند و وی با یک دشواری شدید سیاسی مواجه است که درنهایت او را به سفر به اربیل و متقاعد کردن مسعود بارزانی، رئیس سابق اقلیم کردستان عراق برای دادن رأی اعتماد به الزرفی و فراهم کردن زمینه گفت‌وگو با احزاب شیعه مخالف نخست‌وزیری او ناگزیر می‌کند.

درخواست ائتلاف الفتح
ائتلاف الفتح عراق از پارلمان این کشور خواست تا رئیس‌جمهوری عراق را به دلیل نقض قانون اساسی بازخواست کند. به گزارش سومریه نیوز، محمد الغبان، رئیس فراکسیون ائتلاف الفتح در نامه‌ای به محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق از وی خواست تا برهم صالح، رئیس‌جمهوری این کشور را به دلیل نقض قانون اساسی در تعیین نامزدی غیر از نامزد فراکسیون اکثریت، بازخواست کند. بر اساس قانون اساسی عراق، رئیس‌جمهور وظیفه دارد برای تعیین نخست‌وزیر، نامزد فراکسیون اکثریت را به پارلمان معرفی کند که فراکسیون اکثریت در پارلمان این کشور در حال حاضر ائتلاف الفتح است‌.

بیانیه انتقادی نماینده
پیش‌تر، میثاق ابراهیم الحامدی، یکی از نمایندگان ائتلاف الفتح عراق با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد شدید از اقدامات برهم صالح اعلام کرد، عراق از زمان استعفای دولت قبل، شرایط دشواری را پشت سر می‌گذارد و برخی از برنامه‌های آمریکا، این است که دولت قابل قبولی انتخاب نشود که نمایندگان ملت عراق به‌صورت قانونی و صحیح آن را انتخاب کرده باشند. الحامدی همچنین تصریح کرد: تلاش‌های این گروه‌های شر، مسئله جدیدی نیست، بلکه هر زمآن‌که سعی می‌کنیم شرایط را بهبود بخشیم، آن‌ها تلاش کردند عراق در ویرانی دائمی باقی بماند. نماینده ائتلاف الفتح همچنین گفت، برهم صالح به‌صورت شخصی، فردی، غیرمسئولانه و غیرقابل‌توجیه خود بیهوده سعی دارد که اراده و خواست آمریکا را از طریق نقض قانون اساسی بر گروه‌های سیاسی تحمیل کند. الحامدی همچنین عنوان داشت: انتخاب عدنان الزرفی با این روش که شبهه‌های بسیاری دارد، دلیل واضح و روشنی برای تلاش رئیس‌جمهوری عراق است تا وضعیت سیاسی و دولتی این کشور در خلأ کامل باقی بماند. وی خاطرنشان کرد: پس‌ازاینکه این مسئله برای ما روشن شود، اقدامات قضایی علیه اقدامات بی‌هدف و غیرمسئولانه برهم صالح اتخاذ خواهیم کرد.

پاسخگویی به معترضان
نخست‌وزیر مکلف عراق هفته گذشته در دیدار با سفیران کشورهای اروپایی اعلام کرد: اولویت اصلی دولتش برآورده کردن خواسته‌های معترضان عراقی و اجرای قانون است. به گزارش سومریه نیوز، عدنان الزرفی، نخست‌وزیر مکلف عراق در دیدار با سفیران اتحادیه اروپا در بغداد گفت که پاسخگویی به خواسته‌های معترضان مسالمت‌جو و حاکمیت قانون را از اولویت‌های اصلی دولتش قرار داده است. وی همچنین بر تلاش برای کاهش سطح فقر در عراق و بازگرداندن صلح و آشتی داخلی تأکید کرد.

برگزاری انتخابات زودهنگام
دفتر نخست‌وزیری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که الزرفی در این دیدار نسبت به فوت صدها شهروند اروپایی به خاطر بیماری کوئید19 ابراز تأسف کرد. وی همچنین به حجم مشکلاتی که عراق و کشورهای منطقه و جهان به خاطر انتشار ویروس کرونا و پیامدهای آن متحمل شده‌اند اشاره کرد. نخست‌وزیر مکلف عراق همچنین سفرای اروپایی را در جریان روند تشکیل دولت قرار داده و گفت: برگزاری انتخابات زودهنگام که شفاف و آزادانه باشد و رویارویی با مشکلات مالی و اقتصادی ازجمله طرح‌های دولت وی است.

حمایت از حشد الشعبی
نخست‌وزیر عراق در توئیتی حشد شعبی را نهادی نظامی و قانونی توصیف کرد که به خواست ملت عراق و برای مبارزه با تروریسم و نجات عراق تشکیل شده است. به گزارش روسیا الیوم، عدنان الزرفی نخست‌وزیر مکلف عراق در این توئیت نوشت: حشد شعبی موسسه‌ و نهادی قانونی و نظامی است که از طریق قانون و به خواسته مردم عراق برای مبارزه با ترور و نجات کشور تشکیل شده است. وی نوشت: ما در تدوین قانون اساسی مشارکت داشتیم و به‌عنوان وظیفه‌ای ملی حشد شعبی را حمایت کردیم و بودجه کافی را دراین‌باره اختصاص دادیم . هیات حشد شعبی نهادی قوی است که فداکاری و دوستی‌اش بر عراق و عراقی‌ها ادامه خواهد داشت.

گزینه آمریکا نیستم
روزنامه الشرق الأوسط نوشت، عدنان الزرفی، نخست‌وزیر مکلف عراق در سخنانی در پاسخ به اتهامات مطرح شده علیه خود و روند انتخابش توسط برهم صالح، رئیس‌جمهوری این کشور اظهار کرد: من قبل از هر چیزی یک گزینه عراقی هستم؛ اینکه انسان در دوره‌ای از زندگی‌اش و تحت فشار زندان و بازداشت‌های نظام سابق ناگزیر به رفتن به کشور دیگری از جمله آمریکا می‌شود، آیا چنین فردی آمریکایی است؟ این منطق عقلانی نیست. وی افزود: آنچه در درجه اول برایم اهمیت دارد، ایجاد روابط متعادل با تمامی کشورهای منطقه چه عرب و چه اسلامی است. ما همچنین درصدد ایجاد روابط دولتی متعادل با قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بر پایه اصل منافع مشترک و اولویت منافع ملی هستیم.

برچسب‌ها:

نظر شما