شناسهٔ خبر: 39179784 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کرونا در اروپا؛ جهش آمار کرونا در انگلیس/ پیشنهاد جنجالی پزشکان فرانسوی/ احتمال تمدید قرنطینه در ایتالیا، اسپانیا و فرانسه

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- تا شامگاه جمعه در مجموع 587 هزار و 386 مورد ابتلا و 41 هزار و 985 مورد مرگ در اروپا، به ثبت رسیده است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، فرانسه با یک هزار و 120 مورد جدید مرگ ناشی از کرونا (افزایش شدید آمار به علت مرگ‌های ثبت شده در خانه‌های سالمندان) و پس از آن آمریکا (با یک هزار و 92 مورد) و اسپانیا (با 932 مورد) بیشترین موارد مرگ ناشی از کرونا را طی 24 ساعت به خود اختصاص داده اند.
در ایتالیا که نخستین مورد مرگ ناشی از کرونا در آنجا اواخر ماه فوریه اعلام شد، 119 هزار و 827 مورد ابتلا و 14 هزار و 681 مورد مرگ را به ثبت رسانده است. روز جمعه 766 مورد جدید مرگ و 4 هزار و 585 مورد جدید ابتلا در این کشور گزارش شد. به گفته مقامات ایتالیایی، 19 هزار و 758 نفر نیز بهبود یافته اند.
پس از ایتالیا، اسپانیا با 10 هزار و 935 مورد مرگ (117 هزار و 710 مورد ابتلا)، آمریکا با 6 هزار و 699 مورد مرگ (261 هزار و 438 مورد ابتلا)، فرانسه با 6 هزار و 507 مورد مرگ (83 هزار و 165 مورد ابتلا) و انگلیس با سه هزار و 605 مورد مرگ (38 هزار و 168 مورد ابتلا) بیشترین موارد ابتلا و مرگ را ثبت کرده اند.
-براساس امار وزارت بهداشت اتریش تا صبح امروز شنبه یازده هزار و 525 تن در اتریش به ویروس کرونا مبتلا شده اند و صدو شصت و هشت نفر جان باختند.

افزایش 25 درصدی قربانیان کرونا در انگلیس
تعداد کل قربانیان مبتلا به ویروس کویید-19 در انگلیس با افزایش نزدیک به 25 درصد تنها در یک روز، به 3 هزار و 605 تن رسید.
به گزارش خبرگزاری رویترز، تعداد کل جان‌باختگان بر اثر ابتلا به کویید-19 در انگلیس با افزایش نزدیک به 25 درصد معادل 648 تن در یک روز، به 3 هزار و 605 تن رسید.
در مجموع 173 هزار و 748 تن از شهروندان انگلیس تست کرونا داده‌اند که از این میان، نتیجه آزمایش 38 هزار و 168 تن مثبت بوده است.
محققان بریتانیایی اعلام کرده‌اند که اگر انگلیس موفق شود تلفات این ویروس را زیر 20 هزار تن نگه دارد، عملکرد مناسبی داشته است.
پیش‌بینی می‌شود در بدترین حالت و در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی و مقررات قرنطینه برای کاهش گسترش این ویروس، تعداد قربانیان در این کشور از مرز 50 هزار تن عبور کند.

اسپانیا// تلفات کرونا به 809 نفر در یک روز رسید
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اسپانیا اعلام کرد آمار تلفات کرونا در این کشور برای دومین روز متوالی کاهش پیدا کرده و به 809 نفر در یک روز رسیده است.

بلژیک// افزایش شمار جان باختگان به 1283 تن
شبکه تلویزیونی الحدث گزارش داد: با جان باختن 140 تن دیگر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا، شمار جان باختگان به 1283 تن رسید.
همچنین وزارت بهداشت بلژیک اعلام کرد با شناسایی هزار و 461 مورد جدید مبتلا به کرونا، شمار مبتلایان به 18 هزار و 431 تن رسید.
 
افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در سوییس
-وزارت بهداشت سوییس آمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور را نوزده هزار و 303 نفر اعلام کرد. همچنین چهارصدو هشتادو چهار نفر نیز به دلیل ابتلای به این ویروس جان باختند.
-سوییسی‌ها به دلیل وضعیت فو ق العاده در کشور سه هفته است که در خانه‌های خود بسر می‌برند و تنها به دلیل خرید مایحتاج زندگی و دکتر اجازه ترک خانه را دارند. سوییسی‌ها می‌گویند بسیار دردناک است که در این روز‌های بهاری و گرم مجبور هستند در خانه بمانند و از این هوای خوب بهاری بهره مند نمی‌شوند.

شمار افراد آلوده به ویروس کرونا در فرانسه به 65 هزار نفر رسید
ژروم سالومون دبیر کل بهداشت فرانسه 566 مورد مرگ جدید و در مجموع 5 هزار و 233 مورد تلفات را روز جمعه در این کشور اعلام کرد و به این ترتیب شمار مجموع افراد آلوده به ویروس کرونا در فرانسه به حدود 65 هزار نفر رسید.
سالومون همچنین اعلام کرد هنوز شمار افرادی که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند رو به افزایش است. شمار مجموع قربانیان ویروس کرونا به 6 هزار و 507 نفر رسید.
علاوه بر این ژروم سالومون اعلام کرد شمار موارد مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در بیمارستان‌های فرانسه در روز‌های پنجشنبه و جمعه افزایش یافت. در حال حاضر 6 هزار و 662 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه است که در مقایسه با روز گذشته با افزایش 263 نفری همراه بود.

هشدار شرکت سانوفی درباره فصلی شدن کووید-19 و ضرورت ساخت واکسن آن
به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس، شرکت سانوفی اعلام کرد اگر همه گیری بیماری کووید-19 که از چند ماه پیش جهان را به شدت تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از کشور‌ها را فلج کرده است فصلی شود، ضرورت ساخت واکسن این بیماری بسیار حیاتی می‌شود.
اولیویه بوژییو رئیس شعبه شرکت سانوفی در فرانسه روز شنبه در گفتگو با «فرانس انتر» اعلام کرد:" ساخت واکسن کووید-19 همین حالا نیز بسیار ضروری است، اما اگر این بیماری فصلی شود، این ضرورت کاملا حیاتی خواهد شد. احتمال فصلی شدن کووید-19 نیز منتفی نیست و بسیاری از کارشناسان می‌گویند ممکن است این پدیده طی چندین موج متوالی شکل بگیرد و در چنین وضعیتی دسترسی به واکسن این بیماری به منظور حفاظت از جان مردم بسیار حیاتی خواهد شد. "
این مسئول شرکت سانوفی ادامه داد:" ما از چندی پیش تحقیقات خود را برای تهیه چنین واکسنی آغاز کرده ایم تا بتوانیم هر چه زودتر به این هدف دست پیدا کنیم. ما تلاش خواهیم کرد تا این کار را طی دو تا سه سال انجام دهیم. "
شرکت سانوفی از طریق شعبه تجاری خود در فرانسه موسوم به «سانوفی پاستور» با شرکت داروسازی آمریکایی ترانسلیت بیو Translate Bio همکای می‌کند تا واکسن بیماری کووید-19 را بسازد. سانوفی در این زمینه با شرکت داروسازی BARDA نیز همکاری می‌کند.

جنجال پیشنهاد پزشکان فرانسوی درباره استفاده از مردم آفریقا برای نمونه های آزمایشی داروی کرونا
پخش یک گفت ‌وگوی تلویزیونی در فرانسه که در جریان آن دو پزشک از ایده آزمایش واکسن «ب‌.ث‌.ژ» (سل) برای مقابله با ویروس کرونا در قاره آفریقا صحبت می‌کردند، واکنش‌های تندی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته و جنجال آفرید.
بنابر گزارش یورونیوز، دکتر «ژان پل میرا» رییس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان «کوشن» پاریس و «کمیل لُشت» مدیر پژوهش‌های موسسه اینسرم (موسسه ملی سلامت و تحقیقات پزشکی فرانسه) در اظهاراتی که پنجشنبه گذشته (14 فروردین) به صورت زنده از شبکه خبر فرانسه (ال.‌س.ای) پخش می شد، از آزمایش واکسن «ب.‌ث.‌ژ» روی مردم آفریقا دفاع کردند.
در این برنامه، میرا درباره احتمال تاثیر واکسن سل برای تقویت قوای ایمنی بدن در برابر کرونا گفت: شاید تحریک‌آمیز باشد، آیا نباید این مطالعات را در آفریقا، جایی که نه ماسکی وجود دارد و نه درمانی، انجام داد؟ بخش مراقبت‌های ویژه نیز در کار نیست. این شبیه همان کاری است که پیش‌تر صدها پژوهش درباره بیماری ایدز کردند... سراغ تن‌فروشان رفتیم. می‌دانیم که آن‌ها [بدون دفاع] در معرض بیماری قرار دارند و به همین دلیل روی آن‌ها آزمایش می‌کنیم.
مدیر پژوهش‌های موسسه اینسرم نیز در پاسخ به این نظر گفت: حق با شماست. ما هم برنامه‌هایی برای اینگونه مطالعات در آفریقا داریم. البته این پروژه، منافاتی با آزمایش‌های مشابه مثلا در اروپا یا استرالیا ندارد.
از زمان پخش این برنامه، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و سیاستمداران و نهادهای غیر دولتی فرانسه، سخنان این دو کارشناس را محکوم کردند.
با وجود اطلاعیه «اینسرم» مبنی بر «خبر جعلی بودن» جنجال‌های ناشی از این برنامه، سازمان غیر دولتی «اس.‌او.‌اس راسیسم» بزرگ‌ترین نهاد مبارزه با نژادپرستی فرانسه با صدور بیانیه‌ای خواستار عذرخواهی شبکه خبر فرانسه، بیمارستان کوشن و اینسرم شد.

مردم آفریقا موش صحرایی نیستند
«اولیویه فور» دبیرکل حزب سوسیالیست فرانسه نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، این حرف‌ها فقط تحریک آمیز نبود، نمونه زنده و حاضر از نژادپرستی و استعمارگری بود. آفریقا آزمایشگاه نیست و مردم این قاره موش صحرایی نیستند.
همچنین «دیدیه دروگبا» ستاره فوتبال ساحل عاج و باشگاه‌های فرانسه و بریتانیا، این دیدگاه را نژادپرستانه، تحقیرآمیز و خطرناک توصیف کرد.
او با انتشار پیامی در حساب فیسبوک خود نوشت: به جای اینکه ما را خوکچه [خوک آزمایشگاهی] بپندارید، به ما برای نجات جان مردم در آفریقا و جلوگیری از پخش این ویروس که همه جهان را به هم ریخته، کمک کنید. رهبران آفریقایی برای محافظت از مردم در برابر چنین توطئه‌های کثیفی مسئول هستند. خدا حافظ همه ما باشد.
«ساموئل اتوئو» ستاره کامرونی فوتبال جهان نیز با حمله به این پروژه در فیسبوک خود نوشت:‌ «...آفریقا زمین بازی شما نیست.»
قاره آفریقا کمتر از دیگر مناطق جهان از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده است. کشورهای آفریقایی تاکنون کمی بیش از 7 هزار مورد ابتلا و حدود 300 مورد مرگ و میر ناشی از بیماری کوئید-19 را ثبت کرده اند. با این حال بسیاری از کارشناسان نگران شیوع همه‌گیری و بروز فاجعه انسانی در کشورهای‌ به طور عمده توسعه نیافته آفریقا هستند.

پزشکان مسلمان در خط مقدم مبارزه با کرونا در اروپا هستند
روزنامه القدس العربی چاپ لندن در سرمقاله امروز خود با انتشار این خبر نوشت این پنج پزشک که در خط مقدم مبارزه با این همه گیری خدمت می‌کردند، بدین شرح اند: سامی شوشه پروفسور مصری، حبیب زیدی پزشک عراقی، عادل الطیار و امجد الحورانی پزشکان سودانی و الفا سعادو پزشک نیجریه ای. در دیگر کشور‌های اروپایی به ویژه ایتالیا نیز شاهد این رویداد هستیم، به گونه‌ای که تعدادی از پزشکان عرب جان باخته اند و همچنان تعدادی دیگر تحت درمان هستند.
در بخش دیگری از این سرمقاله آمده است در حالی که این پزشکان لایق مسلمان، دست یاری به سمت نظام درمانی که برای جنگ با این همه گیری بسیج شده است دراز کرده اند، عبدالخالق عبدالله، مشاور پیشین محمد بن زاید ولیعهد امارات در توئیتی جنجال برانگیز نوشت: دانشمندان و پزشکان پنج کشوری که بیشترشان از پیروان عیسی، موسی و بودا هستند، سرگرم تولید واکسن ویروس کرونا هستند و زمانی که درمان را بیابند، شادی سراسر جهان را فرا خواهد گرفت.

احتمال تمدید قرنطینه در ایتالیا، اسپانیا و فرانسه
دولت‌های ایتالیا، اسپانیا و فرانسه احتمالا در تلاش برای توقف تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا قرنطینه سراسری در کشورهایشان را برای مدت بیشتری تمدید خواهند کرد. در ایتالیا، با تایید بیش از 5000 مورد ابتلا در روز یکشنبه تعداد کل مبتلایان به این ویروس در این کشور به 97689 نفر و تعداد جان باختگان ناشی از آن با 756 مورد افزایش به 10779 نفر رسید.
 ایتالیا:قرار بود که روز سوم آوریل قرنطینه ایتالیا پایان یابد، اما فرانچسکو بوچیا وزیر امور منطقه‌ای روز یکشنبه به رسانه‌های محلی گفت که این تمدید غیرقابل اجتناب است.
 اسپانیا: در اسپانیا بیش از 6500 مورد ابتلای دیگر گزارش شد که با احتساب آن تعداد کل مبتلایان در این کشور به حدود 80 هزار نفر رسید. 6528 نفر نیز جان باخته اند.
 سوئد: هیچ قرنطینه ای اعمال نکرده است. مدارس بار است و رستوران ها به کار خود ادامه می دهند
فرانسه: از 17 مارس دو هفته و تمدید آن تا روز 15 آوریل
بریتانیا: به مدت سه هفته از 24 مارس
بلژیک: قرنطینه اولیه دو هفته تا 19 آوریل و تمدید مجدد آن تا سوم ماه مه


نظر شما