شناسهٔ خبر: 39161301 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کرونا در اروپا؛ شمار فوتی ها در اسپانیا از 11 هزار نفر و ایتالیا 14 هزار نفر گذشت/ تمدید 1 ماهه تعطیلی عمومی در روسیه/ مرکل از قرنطینه خارج شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد شمار قربانیان ویروس کرونا در اسپانیا در مدت 24 ساعت گذشته با 900 نفر افزایش از 11 هزار نفر گذشت.
 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، براساس جدیدترین آمار سازمان جهانی بهداشت تا روز جمعه 3 آوریل 2020، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به یک میلیون و 16 هزار و 413 نفر رسید.
از این تعداد 53 هزار و 238 نفر جان باخته و 213 هزار و 135 نفر بهبود پیدا کرده اند.
براساس این گزارش از میان 750 هزار و 40 نفری که همچنان درگیر این بیماری هستند، حال 5 درصد آن‌ها یعنی 37 هزار و 655 نفر وخیم گزارش شده است.

پرستاران قربانیان کمبود امکانات مراقبتی در اسپانیا
در اسپانیا، کادر درمانی به دلیل نبود لوازم مراقبتی، از کیسه پلاستیکی به جای پوشش محافظتی استفاده می‌کنند.
به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار: اسپانیا در زمینه تعداد مرگ و میر ناشی از کووید - 19 به یک رکورد جدید دیگر دست یافت. در مجموع 10 هزار نفر در اسپانیا بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند. این در حالی است که به نظر می‌رسد که منحنی مبتلایان و قربانیان دستخوش تغییر شده است.
گزارشگر این شبکه گفت: در بیمارستان‌های اسپانیا بیماران مبتلا به کووید - 19 روی برانکارد و یا ویلچر در دو طرف راهرو‌ها قرار داده شده اند. در بیمارستانی در مادرید، تعداد بیماران به طور گسترده‌ای از ظرفیت عادی پذیرش بیمار عبور کرده است. وضعیت برخی از بیماران فقط با کپسول‌های اکسیژنی که روی زمین قرار داده شده اند، تثبیت می‌شود. پزشکان درخواست کمک می‌کنند.
فرانس بیست و چهار بخشی از سخنان یکی از پزشکان اسپانیایی را پخش کرد. وی گفت: ما با کمبود کادر درمانی روبرو هستیم. این پرسنل کمی هم که در اختیار داریم، در وضع بسیار خطرناکی قرار دارند. اکنون این خطر وجود دارد که کادر درمانی بیماری را به دیگران منتقل کنند.
گزارشگر افزود: در اسپانیا 15 هزار پرستار بیمار شده و به قرنطینه رفته اند. پرستاران 15 درصد کل مبتلایان به ویروس کرونا در اسپانیا را تشکیل می‌دهند. عده زیادی بر این باورند که شرایط نامناسب کاری، دلیل بالا بودن ابتلا به ویروس کرونا در بین کادر درمانی است. کادر درمانی با کمبود و پوشش‌های مراقبتی روبرو هستند. برخی پرستاران از کیسه‌های نایلونی به عنوان پوشش مراقبتی استفاده می‌کنند. همه اقدامات غیر اورژانسی در بیمارستان‌ها لغو شده است. دانشجویان و بازنشستگان به کار فراخوانده شده اند. اما این اقدام هم کافی نیست.
فرانس بیست و چهار بخشی از سخنان یکی از کادر درمانی را پخش کرد. وی گفت: ما با پرسنلی روبرو هستیم که عوارض بیماری در آن‌ها مشاهده می‌شود. اما آن‌ها تا اعلام نتیجه آزمایش شان با قدرت به کار ادامه می‌دهند. این یک اشتباه است.
گزارشگر گفت: مقامات دولتی می‌گویند از زمان رسیدن اسپانیا به نقطه پیک اپیدمی خبر ندارند. کار کارکنان بخش تدفین در اسپانیا نیز به شدت افزایش یافته است.

مرکل از قرنطینه خارج شد/ جانسون هنوز بهبود نیافته است
با منفی اعلام شدن تست کرونای صدراعظم آلمان، وی پس از دو هفته از قرنطینه خارج شد، اما نخست‌وزیر انگلیس همچنان علائم ابتلا به کرونا را دارد و در قرنطینه خواهد ماند.
«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان که به‌خاطر نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا به قرنطینه رفته بود، امروز (جمعه) از قرنطینه خارج شد.
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، سخنگوی مرکل گفت، تست کرونای صدراعظم آلمان منفی اعلام شده و او از قرنطینه خارج شده است.
مرکل از سوی یک پزشک واکسنی را برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا دریافت کرد، اما مشخص شد این پزشک به ویروس کرونا مبتلا است.
به همین دلیل مرکل از 20 مارس (یکم فروردین) به دلیل نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا خود را قرنطینه کرده و از منزل به امور دولت رسیدگی می‌کرد.
تا کنون بیش از 80 هزار نفر در آلمان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و از این تعداد 1107 نفر جان خود را از دست داده‌اند.
با این حال «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس به‌دلیل عدم بهبودی پس از ابتلا به این بیماری، همچنان در قرنطینه می‌ماند.
به نوشته روزنامه «سان»، جانسون که از هفته گذشته به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در سکونتگاه نخست‌وزیری در خیابان «داونینگ» قرنطینه شده است، همچنان علائم این بیماری را دارد و باید در قرنطینه بماند.
جانسون که در طول این یک هفته از طریق کنفرانس ویدئوی با وزرای خود در ارتباط بود، قصد داشت از روز جمعه از قرنطینه خارج شود.
صبح امروز «مت هنکاک» وزیر بهداشت انگلیس که او نیز به ویروس کرونا مبتلا شده بود، پس از بهبودی از قرنطینه خارج شد.
هنکاک پس از خروج از قرنطینه گفت، نمی‌داند دوره قرنطینه جانسون چه زمانی به اتمام خواهد رسید. او درباره تجربه‌اش از ابتلا به این بیماری گفت: «گلودرد شدیدی داشتم. انگار شیشه در گلویم گیر کرده بود. نمی‌توانستم چیزی بخورم و شب‌ها نمی‌توانستم بخوابم».
در انگلیس تا روز جمعه بیش از 33 هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و 2921 نیز جان خود را از دست داده‌اند.

تعداد مبتلایان به کرونا در روسیه از 4 هزار نفر گذشت
تعداد موارد آلودگی به ویروس کرونا در روسیه با ثبت 600 مورد جدید، به 4149 نفر رسیده، 34 نفر جان باخته و 281 بیمار هم بهبود یافته‌اند و مسکو همچنان از لحاظ تعداد مبتلا و میزان مرگ و میر در مقام نخست قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری «تاس»، ستاد عملیاتی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در روسیه، امروز جمعه گزارش داد که تعداد مبتلایان به ویروس جدید کرونا در این کشور طی 24 ساعت گذشته 601 نفر افزایش یافته و در حال حاضر در 78 منطقه این کشور به 4149 نفر رسیده است. ضمن اینکه تاکنون 281 نفر از بیماران بهبود یافته و 34 نفر هم فوت کرده‌اند.
این ستاد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در فدراسیون روسیه ، تاکنون 4149 مورد ابتلا به عفونت ویروس کرونا در 78 منطقه ثبت شده است. طی 24 ساعت گذشته 46 نفر بعد از بهبودی از بیمارستان مرخص شده و بدین ترتیب تعداد کل موارد بهبودی 281 نفر است. متاسفانه چهار بیمار مبتلا به کرونا درگذشتند و در نتیجه تعداد موارد مرگ ناشی از این بیماری به 34 نفر افزایش یافت.
ستاد عملیاتی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا پیش از این نیز اعلام کرده بود که تعداد بیماران مبتلا به کرونا که در مسکو فوت کرده‌اند، به 20 نفر رسید. در حال حاضر ، 2475 مورد آلودگی به ویروس کرونا در پایتخت ثبت شده است که از این تعداد، 140 نفر بهبود یافته و از بیمارستانها مرخص شده‌اند.

تلاش روسیه برای جبران کمبودهای پزشکی و خرید ماسک از چین
در همین رابطه "دنیس منتوروف" وزیر صنایع و تجارت روسیه هم شب گذشته اعلام کرد که این کشور تاکنون 37 میلیون ماسک صورت از چین خریداری کرده و قصد دارد 55 میلیون ماسک دیگر نیز خریداری کند.
وی توضیح داد: «این خرید کار آسانی نبود، ولی همتایان چینی در این خصوص به ما اولویت داده و روسیه به عنوان یک کشور دوست در اولویت قرار گرفت. قرارداد مربوط به خرید 55 میلیون ماسک دیگر نیز منعقد شده که حدود 3 میلیون ماسک باید طی همین هفته به روسیه تحویل داده شود.»
به گفته وی، علاوه بر این ، تولید داخلی ماسک صورت در روسیه هم تا اواسط ماه آوریل (اواخر فروردین) حدود 4 میلیون ماسک یکبار مصرف و قابل استفاده مجدد در روز خواهد رسید.
منتورف یادآور شد که تا اواسط ماه کمبود روزانه وسایل پزشکی و تجهیزات محافظ شخصی در مؤسسات خدماتی و بخش‌های پزشکی منطقه‌ای تحت پوشش کامل قرار خواهند گرفت.

تعطیلی عمومی در روسیه به مدت یک ماه تمدید شد
رئیس‌جمهور روسیه دستور تمدید یک‌ماهه تعطیلی عمومی سازمان‌های دولتی و کسب‌وکارهای خصوصی همراه با پرداخت حقوق به کارکنان آنها را صادر کرد.
به گزارش ریانووستی، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز پنج‌شنبه دستور داد که تعطیلی عمومی سازمان‌های دولتی و کسب‌وکارهای خصوصی در این کشور تا پایان ماه آوریل (حدود یک ماه دیگر) تمدید و حقوق کارکنان در این مدت به آنها پرداخت شود.
دفتر رسانه‌ای کاخ کرملین در بیانیه‌ای به نقل از ولادیمیر پوتین اعلام کرد: «به‌منظور تضمین بهداشت و رفاه شهروندان فدراسیون روسیه و در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونای جدید (کووید-19)، وفق ماده 80 قانون اساسی فدراسیون روسیه، من تصمیم گرفتم که از روز 4 آوریل (16 فروردین) تا 30 آوریل (11 اردیبهشت) سال 2020 را تعطیل اعلام کنم. در این مدت حقوق کارکنان پرداخت خواهد شد.»

وزیر بهداشت انگلیس: تا چند هفته دیگر به اوج شیوع کرونا می‌رسیم
وزیر بهداشت انگلیس گفت نقطه اوج شیوع ویروس کرونا در این کشور در چند هفته‌ آتی رقم خواهد خورد و زمان آن به رعایت قوانین قرنطینه از سوی مردم بستگی دارد.
«مت هنکاک» وزیر بهداشت انگلیس روز جمعه گفت، این کشور طی هفته‌های آتی به نقطه اوج شیوع کرونا خواهد رسید.
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، هنکاک پس از خروج از قرنطینه به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا گفت، نقطه اوج ابتلا به ویروس کرونا در انگلیس ظرف چند هفته آینده رخ خواهد داد و طولانی‌شدن این زمان به همکاری مردم و رعایت قوانین قرنطینه بستگی دارد.
او در مصاحبه با رادیو «بی‌بی‌سی» توضیح داد: «مد‌ل‌سازی‌ها نشان می‌دهد که زمان رسیدن به پیک [شیوع کرونا] نسبت به قبل اندکی نزدیک‌تر شده است و به چند هفته آتی رسیده است اما این پیک حساسیت بالایی به نحوه تبعیت مردم از قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی خواهد داشت».
هنکاک روز گذشته نیز گفته بود، خدمات ملی سلامت انگلیس باید بتواند تا پایان ماه جاری میلادی به توانایی انجام 100 هزار آزمایش تشخیص کرونا در روز دست پیدا کند.

اعتراف دولت انگلیس به کوتاهی در مبارزه با ویروس کرونا
مشاور پزشکی دولت انگلیس اعلام کرد مقامات بهداشتی این کشور، برخلاف توصیه سازمان جهانی بهداشت مبنی بر آزمایش گسترده ویروس کرونا در میان مردم ، عمل کردند، اما ناکام ماندند.
روزنامه دیلی میرور نوشت سرعت آزمایش ویروس کرونا در انگلیس، کم‌تر از دیگر کشور‌ها از جمله آلمان و کره جنوبی است، زیرا مقامات دولت انگلیس، توصیه سازمان جهانی بهداشت را گوش ندادند و به اشتباه، بر همه گیری آنفولانزا متمرکز شده بودند.
پروفسور گراهام مدلی (Graham Medley)، رئیس مرکز بیماری‌های عفونی انگلیس در مصاحبه با روزنامه دیلی تلگراف گفت: مقامات بهداشت و درمان انگلیس به اشتباه تصور می‌کردند همه گیری بعدی در این کشور، نمونه‌ای از آنفلوانزا خواهد بود و به فکر کووید 19 نبودند.
وی افزود: مقامات مسوول، از جمله مدیران بهداشت و درمان، توصیه‌های سازمان جهانی مبنی بر ضرورت آزمایش گسترده، به منظور کند ساختن سرعت همه گیری ویروس کرونا را نادیده گرفتند و اکنون، سرعت همه گیری در انگلیس، بسیار بالاست.
روزنامه دیلی میرورو نوشت: در حالی که دولت‌هایی همچون آلمان و کره جنوبی، با آزمایش گسترده مردم درباره ویروس کرونا، از سرعت انتشار همه گیری کاستند و شمار مرگ را پایین نگاه داشتند، انگلیس هنوز اسیر این ویروس است.
پروفسور مدلی گفته است اکنون دولت انگلیس به علت آماده نبودن برای این همه گیری، نمی‌داند که ویروس کرونا چگونه در این کشور منتشر می‌شود.
مت هنکوک، وزیر بهداشت و درمان انگلیس روز پنج شنبه در نشست خبری اعلام کرد قرار است از ابتدای ماه آینده میلادی، روزانه صد هزار آزمایش ویروس کرونا در این کشور صورت گیرد.

شمار مبتلایان به کرونا در آلمان از 85 هزار نفر گذشت
شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: وزارت بهداشت آلمان، از مرگ 145 نفر دیگر به علت ابتلا به ویروس کرونا در این کشور خبر داد. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد شش هزار و 174 نفر هم به شمار مبتلایان به این بیماری در آلمان اضافه شد و مجموع مبتلایان از 85 هزار نفر گذشت.

2300 پزشک و پرستار آلمانی به کرونا مبتلا شده‌اند
در حالی که مبتلایان به ویروس کرونا در آلمان به حدود 85 هزار نفر رسیده یک رسانه این کشور از مبتلا شدن دست کم 2300 پزشک و پرستار آلمانی به ویروس کرونا خبر داد.
دست کم 2300 نفر از کادر درمانی در آلمان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.
روزنامه آلمانی «سادیوچه زیتونگ» با اشاره به آمارهایی که موسسه «رابرت کخ» ارائه داده اعلام کرد که 2 هزار و 300 پزشک و پرستار آلمانی در سرتاسر این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.
طی 24 ساعت گذشته تست ابتلا به کرونای 6 هزار و 655 نفر در آلمان مثبت اعلام شد تا مجموع مبتلایان به کرونا در این کشور به 84 هزار 636 نفر برسد.
همچنین طی مدت مذکور،‌ 168 نفر دیگر در این کشور به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند تا مجموع قربانیان کرونا در این کشور به هزار و 99 نفر برسد.
«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان دو روز پیش از تمدید دو هفته‌ای محدودیت‌های ویژه در این کشور تا روز 31 فروردین خبر داد تا از شیوع بیشتر ویروس کرونا در این کشور جلوگیری شود.

سرآشپز‌های فرانسوی برای بیمارستان‌ها غذا تهیه می‌کنند
در بحبوحه نبرد با ویروس کرونا، سرآشپز‌های رستوران‌های تعطیل شده فرانسه، داوطلبانه برای کادر درمانی در بیمارستان‌های سراسر کشور غذا تهیه می‌کنند.
شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد: 400 سرآشپز داوطلبانه با هدف ایجاد آرامش برای کادر درمانی که در خط اول نبرد با ویروس کرونا هستند، در این اقدام مشارکت کرده اند.
گزارشگر این شبکه گفت: در فرانسه رستوران‌ها از ابتدای دوران قرنطینه است. در یک رستوران 50 وعده غذایی آماده می‌شود. 400 سرآشپز در این عملیات مشارکت دارند و به 200 بیمارستان سراسر فرانسه هر هفته در دو نوبت 2500 وعده غذایی ارسال می‌کنند.
 
چهارده ماه زندان برای انداختن آب دهان به پلیس
دادستان گویان فرانسه پنجشنبه اعلام کرد مردی که با انداختن آب دهان به سمت ژاندارم‌ها درحالی که مدعی بود به بیماری کووید 19 مبتلا است به 14 ماه زندان قطعی محکوم شد.
یک منبع قضایی اعلام کرد:”این فرد که ظاهرا مست بود بعد از مشاهده ژاندارم‌ها درحالی که مدعی بود به این بیماری مبتلا است آب دهانش را به سوی آنان پرتاب کرد. “
این فرد که 48 ساعت تحت نظر قرار گرفت پس از آزمایش‌های پزشکی مشخص شد به بیماری کووید 19 مبتلا نیست و بلافاصله محاکمه و سپس از صدور حکم به زندان منتقل شد.

جان باختن 124 تن از ترکیه ای‌های مقیم خارج براثر ابتلا به کرونا
به گزارش خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت: 124 نفر از اتباع ترکیه مقیم کشور‌های دیگر که به ویروس کرونا مبتلا شده بودند، فوت کردند.
 
 اجرای مقررات قرنطینه مسافران در شهر‌های ترابوزان و مرسین ترکیه
به گزارش پایگاه اینترنتی تی آر تی، استانداری ترابوزان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، در چارچوب تصمیمات شورای حفظ سلامت عمومی همه مسافرانی که از راه‌های زمینی، هوایی و دریایی وارد شهر ترابوزان (مرکز این استان) شوند به مدت 14 روز در محل اقامت خود در قرنطینه خواهند ماند.
استانداری ترابوزان اعلام کرد افرادی که مقررات قرنطینه را رعایت نکنند به پرداخت 3 هزار و 150 لیره ترک جریمه محکوم خواهند شد.
استانداری مرسین نیز با صدور بیانیه مشابهی از قرنطینه مسافران به مدت 14 روز خبر داد.
روز پنجشنبه استانداری‌های بوردور، آنتالیا و تونجلی نیز اعلام کردند مسافران به این استان‌ها در چارچوب تصمیماتی که به منظور مقابله با شیوع کرونا اتخاذ شده است باید به مدت 14 روز در محل اقامتشان در قرنطینه بمانند.

قرنطینه در ایتالیا تا پانزدهم آوریل ادامه دارد
به رغم کاهش روند شیوع ویروس کرونا در ایتالیا و عبور احتمالی این کشور از نقطه اوج اپیدمی، ایتالیایی‌ها همچنان می‌بایست تا 15 آوریل در قرنطینه بمانند.
شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد به نظر می‌رسد که ایتالیا از نقطه پیک اپیدمی ویروس کرونا عبور کرده است. نرخ مبتلایان و قربانیان جدید در این کشور از چند روز پیش ثابت مانده است. در 24 ساعت گذشته 760 تن از مبتلایان جان باختند. آمار قربانیان ویروس کووید - 109 در ایتالیا از 13 هزار و 900 نفر عبور کرده است. این تعداد تلفات 28 درصد کل قربانیان کرونا در سراسر جهان است.
گزارشگر این شبکه گفت: ایتالیایی‌ها کمتر از قبل به دلیل آلودگی به ویروس کرونا در بیمارستان بستری می‌شوند. اما نرخ مرگ و میر همچنان بالاست.

عذرخواهی رئیس کمیسیون اروپا از ایتالیا
رئیس کمیسیون اروپا از ایتالیا در پی خشم ایتالیایی‌ها از بی تفاوتی اتحادیه اروپا به بحران کرونا در ایتالیا، از رم به علت همبستگی نکردن اتحادیه اروپا با ایتالیا در مقابله با شیوع ویروس کرونا، عذرخواهی کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، ورزولا فون دِرلایِن، از اینکه اروپا با ایتالیا در برابر بحران شیوع ویروس کرونا، همبستگی نداشت، عذرخواهی کرد.
فون درلاین با این وجود، وعده داد اتحادیه اروپا به ایتالیا برای مقابله با پیامد‌های اقتصادی شیوع ویروس کرونا، کمک کند.
احزاب تندرو در ایتالیا با استفاده از موج نارضایتی مردم این کشور از بی تفاوتی کشور‌های اروپایی در برابر شیوع ویروس کرونا در ایتالیا، سؤالاتی را درباره عضویت این کشور در اتحادیه اروپا مطرح کرده است. حتی طرفداران عضویت در اتحادیه اروپا هم از تعلل کشور‌های اروپایی در کمک به ایتالیا برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، ابراز ناخرسندی کردند.
گفتنی است شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایتالیا از 115 هزار نفر گذشت و شمار فوتی‌ها هم به 14 هزار نفر افزایش یافت.

فعالیت‌ها در اتریش به آرامی ازسر گرفته می‌شود
ورنر کوگلر قائم مقام صدراعظم اتریش امروز در نشستی مطبوعاتی از کاهش برخی محدودیت‌ها و فعالیت آرام کسب و کار مردم از هفته آینده در این کشور خبر داد.
وی افزود اواخر هفته (شنبه و یکشنبه) وضع آمار مبتلایان به ویروس کرونا را طی سه هفته گذشته بررسی و اوایل هفته آینده نخستین گام‌های احتمالی را ارائه خواهیم کرد.
 
قرنطینه بیش از 28 هزار نفر در بوسنی و هرزگوین
28 هزار نفر از شهروندان در بوسنی و هرزگوین به دلیل احتمال ابتلا به ویروس کرونا در حالت ایزوله قرار دارند.
بنا بر گزارش‌های روزانه پلیس در بوسنی و هرزگوین، درمجموع 28645 نفر در حالت قرنطینه کامل (ایزوله) قرار دارند و از این بین تاکنون 119 نفر به علت عدم رعایت مقررات قرنطینه کامل جریمه شده اند.
حالت ایزوله شرایطی است که افراد مشکوک به کرونا در منزل خود باید در قرنطینه کامل بمانند و حق خروج از منزل را ندارند و پلیس به صورت مستمر حضور افراد را در حالت ایزوله کنترل می‌کند.

بلژیک بعد از ایتالیا و اسپانیا بیشترین آسیب را از کرونا دیده است
شمار فوتی‌ها در بلژیک به علت ابتلا به کرونا از یک هزار نفر فراتر رفته که در مقایسه جمعیتی با دیگر کشور‌های اروپایی پس از ایتالیا و اسپانیا، بیشترین آسیب را از کرونا دیده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی العربی، هم اکنون 52 درصد از تخت‌ها در بخش‌های مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها پر شده و دیروز پنج هزار بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها بستری شدند.

هشدار درباره تجزیه اتحادیه اروپا بر اثر کرونا
رهبران اروپایی هشدار می‌دهند که ویروس کرونا می‌تواند به تجزیه اتحادیه آن‌ها منجر شود.
پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن پست نوشت: بیماری همه گیر کرونا- با بحران‌های بهداشتی و اقتصادی همزمان- در حال تعمیق خطوط گسل در اروپا است به گونه‌ای که برخی از رهبران آن می‌ترسند که این می‌تواند یک تسویه حساب نهایی باشد.
انسجام اتحادیه اروپا در پی برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا)، ناآرامی‌های سیاسی ناشی از مهاجرت 2015 و بحران مالی 2008 ضربه خورده و با افزایش استبداد در شرق که برخلاف آرمان‌های فرضی پروژه اروپایی است، به چالش کشیده شده است.
اکنون، اگر رهبران اروپا نتوانند یک مسیر منسجم‌تر را ترسیم کنند، همانطور که یکی از معماران آن این هفته توصیف کرده است، پروژه اروپایی با "خطری مرگبار" مواجه خواهد شد.
در اوایل شیوع ویروس کرونا، واکنش کشور‌های عضو اتحادیه اروپا نشان دهنده منافع و آرمان‌های اروپائی نوعدوستانه را نشان می‌داد. محدودیت‌های مرزی مجدداً اعمال شد و آلمان و فرانسه ممنوعیت صادرات تجهیزات پزشکی از قبیل ماسک و دستگاه‌های تنفسی را حتی در شرایطی که ایتالیا درخواست کمک کرده بود، ممنوع اعلام کردند.
اما روسیه و چین با کمک‌های پزشکی - اگرچه گاهی ناقص- به کمک ایتالیا رفتند.
ناتالی توکی، مدیر انستیتوی امور بین الملل در ایتالیا گفت: دلیل این که ویروس کرونا چنین چالشی را ایجاد کرده این است که این ویروس همه حوزه‌ها را لمس می‌کند و این کار را با برجسته سازی دینامیک موجود در آن انجام می‌دهد.
نوربرت روتگن، سیاستمدار آلمانی که تلاش می‌کند جایگزین صدراعظم آنگلا مرکل شود، به جمع افرادی که هشدار دادند اتحادیه اروپا در خطر جدی است پیوست و درگیری داخلی این قاره را به یک "جنگِ سنگر به سنگر" تشبیه کرد.

نظر شما