شناسهٔ خبر: 39134855 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحرکات جدید آمریکا در عراق/ واکنش ایران/ آیا آمریکا می خواهد به حزب الله عراق حمله کند؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- یک منبع امنیتی عراقی از تحرکات آمریکایی‌ها در شش استان این کشور خبر داد و اعلام کرد نیروهای آمریکایی قصد دارند پایگاه‌های حشد شعبی را در این مناطق هدف قرار دهند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، به نقل از شبکه خبری سومریه‌نیوز، این منبع امنیتی اعلام کرد: مسئولان آمریکایی به فرماندهی عملیات اعلام کرده‌اند به اتخاذ اقدامات علیه گروه‌هایی که جان سربازان و اتباع آمریکایی در عراق را تهدید می‌کند پایبند هستند.
آمریکایی‌ها پیشتر گروه‌های مسلح در عراق را به حمله موشکی به پایگاه‌های آمریکایی متهم کرده بودند.
این منبع افزود: مسئولان آمریکایی معتقدند ناتوانی دولت از فاش کردن محتوای تحقیقش درباره هدف قرار دادن پادگان التاجی در 11 مارس دلیلی بر عدم توانایی این کشور برای تصمیم‌گیری و به دست گرفتن زمام امور است. آمریکایی‌ها در سورتی‌های پروازشان در روزهای اخیر بر مناطق جنوب کرکوک، شرق صلاح الدین، دیالی، غرب الانبار، شمال بابل و غرب کربلا متمرکز بوده‌اند. این‌ها مناطقی است که پادگان‌های اصلی حشد شعبی در آنجا واقع است.

 آمریکایی‌ها بالون‌های شناسایی را در "الرمادی" بر زمین نشاندند
یک منبع امنیتی در استان الانبار عراق از آخرین تحرکات نیروهای آمریکایی در مناطق شرقی شهر الرمادی خبر داد.
به گزارش العالم، یک منبع امنیتی در استان الانبار به خبرگزاری "العهد" اعلام کرد: نیروهای آمریکایی بالون‌های شناسایی را که مجهز به دوربین‌های حرارتی بوده و تحرکات تا فاصله 5 کیلومتری را رصد می‌کند، در یکی از سایت‌های خود در داخل پایگاه نظامی "الحبانیه" در شرق شهر الرمادی به زمین نشاندند.
وی با بیان این‌که علت این اقدام آمریکا هنوز معلوم نیست، گفت: "مدت‌هاست که از این بالون برای پایش و تامین امنیت محل حضور نیروهای آمریکای در داخل پایگاه استفاده می‌شود."
این تحرکات در حالی انجام می‌شود که اخیرا گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال بروز درگیری میان نیروهای تروریست آمریکایی و الحشد الشعبی در عراق تقویت شده است.

استقرار سامانه دفاع موشکی از سوی آمریکا در پایگاه التاجی بغداد
یک منبع امنیتی عراقی امروز چهارشنبه از استقرار سامانه دفاع موشکی از سوی تروریستهای آمریکایی در پایگاهی در شمال بغداد پرده برداشت.
یک منبع امنیتی عراقی امروز چهارشنبه از استقرار سامانه دفاع موشکی از سوی تروریستهای آمریکایی در پایگاهی در شمال بغداد پرده برداشت.
این منبع اعلام کرد که هدف از استقرار این سامانه دفاع موشکی کوتاه برد در پایگاه التاجی در شمال بغداد، مقابله با حملات احتمالی علیه نظامیان آمریکایی است.
به گفته این منبع امنیتی عراقی؛ سامانه مذکور در راستای دفع و انهدام موشک ها و خمپاره ها در هوا قبل از رسیدن به پایگاه التاجی عمل خواهد کرد.

سرایا السلام: آمریکا در شرایط بحرانی دنیا بر طبل جنگ می‌کوبد
گروه سرایا السلام وابسته به جریان صدر عراق می‌گوید در حالی که در عراق و همه دنیا تلاش‌ها برای مقابله با شیوع کرونا بسیج شده است، می بینیم که این فقط آمریکاست که طبق معمول بر طبل جنگ می‌کوبد.
«صفاء التمیمی » سخنگوی رسمی گروه «سرایا السلام» وابسته به جریان صدر عراق به تهدید آمریکا مبنی بر حمله به مواضع نظامی گروه‌های مقاومت عراق واکنش نشان داد و خواهان توقف جنگ در کل جهان شد.
التمیمی در بیانیه‌ای گفت: «در شرایطی که بیماری کرونا به یک همه‌گیری جهانی مبدل شده و در بیش از 206 کشور جهان شیوع یافته است و آقای مقتدی الصدر هم خواهان بسیج همه امکانات و تلاش‌ها در راه مبارزه با این بیماری شده است، ما در سرایا السلام و دیگر گروه‌های الحشد الشعبی در کمپین‌های ضدعفونی اماکن و ساختن بیمارستان‌های میدانی و ایجاد کارگاه‌ها شریکیم تا باری از شانه دولت عراق و وزارت بهداشت این کشور برداریم».
این بیانیه افزود: «از جمله اقدامات دیگر الحشد الشعبی راه اندازی کارگاه تولید ماسک وهمچنین هر عمل میدانی برای کمک به نیروهای امنیتی در اجرای تدابیر مربوط به قانون منع آمد و شد در عراق و رساندن کمک‌های غذایی و پزشکی به خانواده‌هایی است که به دلیل خطر این بیماری آسیب دیده‌اند».
التمیمی گفت: «آمریکا از طریق شایعاتی که از روزنامه‌های واشنگتن پست ، نیویورک تایمز و برخی رسانه‌های آمریکا به بیرون درز می‌دهد به دنبال انتشار اخباری است که عراق را در این شرایطی که دنیا با آن گریبانگیر است، به سمت جنگ سوق دهد و به جای اینکه آمریکا از تلاش‌ها برای مبارزه با این ویروس حمایت کند اخبار جنگ بیرون می‌دهد چیزی که البته شنیدن صدای طبل جنگ آن هم از فقط از طرف آمریکا چیزی است که ما در عراق به آن عادت کرده‌ایم».
سخنگوی سرایا السلام گفت: «در شرایطی که ما این اخبار را محکوم می‌کنیم همبستگی خود را با تلاش‌های بین المللی که خواهان توقف جنگ در همه دنیا هستند اعلام می‌کنیم و همچنین از همه تلاش‌های سازمان بهداشت جهانی و همه نهادهای بشردوستانه برای مبارزه با کرونا حمایت می‌کنیم».
منابع عراقی و آمریکایی از احتمال حمله جدید آمریکا علیه مواضع نظامی در عراق در آینده قریب خبر داده و گفته‌اند، آمریکا به هر طریقی تلاش می‌کند بر خلاف خواسته دولت و ملت عراق در این کشور بماند، از همین رو سعی در هدف گرفتن مواضع گروه‌های مقاومت در عراق را دارد که مخالف قاطع اشغالگری آمریکایی‌ها در خاک کشورشان هستند.

کتائب حزب الله عراق: اجازه نمی‌دهیم طرح‌های آمریکا اجرا شود
سخنگوی کتائب حزب الله با تاکید بر اینکه مقاومت مانع تحمیل سلطه آمریکا بر عراق و ایجاد هرج و مرج در این کشور شده است، گفت هر گونه نقشه آمریکا را هم نقش بر آب می‌کنیم.
گروه کتائب حزب الله از گروه‌های عضو سازمان الحشد الشعبی عراق روز سه‌شنبه تاکید کرد که همه نقشه‌های آمریکا در عراق را ناکام خواهد گذاشت.
«محمد محیی» سخنگوی کتائب حزب الله در اظهاراتی تلویزیونی گفت: «نیروهای آمریکایی اگر به درخواست دولت عراق در این کشور ماندند، قرار نبود نیروهای رزمی باشند؛ اما آمریکا توافقنامه چارچوب راهبردی (توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا) را نقض کرد، از همین رو نظامیان آمریکایی در عراق نیروهایی اشغالگر هستند».
به گزارش پایگاه خبری المعلومه، محیی افزود: «فشار ما برای خروج نیروهای آمریکایی به دنبال تاکید دولت، جریان‌های سیاسی و پارلمان بر خروج آنها بود و حالا هم همه نقشه‌های آمریکا در عراق را ناکام خواهیم گذاشت».
سخنگوی کتائب حزب الله با تاکید بر اینکه دولت فعلی یا آتی از طرق دیپلماتیک قادر به اخراج نیروهای آمریکایی نیست، گفت: «اگر آمریکایی‌ها از عراق خارج شوند و دولت اقتدار خود را بر کشور اعمال کند دیگر دلیلی برای حمل سلاح توسط گروه‌های مسلح در عراق باقی نمی‌ماند».
محیی گفت: «آمریکا در عراق فقط در پی منافع خودش است و به برخی طرف‌ها توصیه می‌کنیم که جز به ملت خود اتکا نداشته باشند. مقاومت نقشه‌های آمریکا برای تحمیل سلطه خود بر عراق و ایجاد هرج و مرج دراین کشور را ناکام گذاشته است».

جنبش الابدال عراق: آمریکا خطا کند پاسخ ما کوبنده خواهد بود
«کمال الحسناوی»، معاون دبیرکل جنبش «الابدال» عراق امروز (چهارشنبه) تاکید کرد که اگر آمریکا این بار خطایی انجام دهد، پاسخ گروه های مقاومت بسیار کوبنده خواهد بود.
الحسناوی فاش کرد که جنبش وی اطلاعات دقیقی از «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر مستعفی عراق در باره قصد آمریکا در هدف قرار دادن مقرهای الحشد الشعبی و گروه های مقاومت دریافت کرده است.
به گزارش المعلومه، وی در مصاحبه با روزنامه العربی الجدید گفت که جنبش الابدال اطلاعات دقیقی در دست دارد که آن را از عبدالمهدی دریافت کرده است که نشان می دهد آمریکا قصد دارد حملاتی علیه سایت های نظامی متعلق به الحشد الشعبی انجام دهد.
الحسناوی افزود که با توجه به این اطلاعات، همه اقدام های امنیتی پیشگیرانه برای جلوگیری از تلفات عمده انسانی و مادی در صورت بروز هر گونه حمله آمریکا به مقرهای الحشد الشعبی و گروههای مقاومت و همچنین فرماندهان اتخاذ و نیز طرح ها و مقرهای جایگزین برای هرگونه شرایط اضطراری پیش بینی و در نظر گرفته شده است.
وی تاکید کرد در صورتی که هر گونه حمله جدید علیه الحشد الشعبی و گروه های مقاومت انجام شود، ما این بار پاسخ بسیار کوبنده ای به آمریکایی ها خواهیم داد.
الحسناوی همچنین گفت که این حمله به گروه‌های مقاومت برای اجرای حملات علیه نظامیان آمریکایی به عنوان نیروهای اشغالگر، مشروعیت خواهد بخشید و همه چیز را برای رویارویی و پاسخ آماده خواهد کرد.

هشدار صریح سرایا الخراسانی به آمریکا
دبیرکل سرایا الخراسانی به آمریکا درباره هر گونه حمله احتمالی به مقاومت عراق هشدار داد.
علی الیاسری دبیرکل سرایا الخراسانی در گفت وگو با شبکه خبری العالم تصریح کرد: هر گونه حمله احتمالی آمریکا به مقاومت عراق باعث قوی تر شدن عزم ما برای ادامه مقاومت در برابر نیروهای آمریکایی خواهد شد.
الیاسری تصریح کرد: مقاومت عراق در مناطق مشخصی محدود نیست و هر جا نیاز باشد، حضور دارد.
وی گفت که مقاومت عراق طرح جامعی برای مقابله با نیروهای آمریکایی تدوین کرده است.
الیاسری خاطر نشان کرد که دشمن پس از شکست خوردن گروه تروریستی وهابی داعش می خواهد با مطرح کردن موضوع حمله به مقاومت عراق، مردم و این مقاومت را بترساند اما در این کار با شکست مواجه خواهد شد.

واکنش ایران به تحرکات جدید آمریکا در عراق
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، تحرکات تازه اشغالگران آمریکایی در عراق را نقض آشکار حاکمیت ملی این کشور توصیف کرد.
سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حضور و تحرکات نظامی آمریکا در عراق اظهار داشت: در حالی که دبیر کل سازمان ملل متحد و جامعه جهانی بر توقف اقدامات تنش زا و جنگ طلبانه در شرایط شیوع کرونا تاکید می کنند، این تحرکات خلاف خواسته رسمی و اعلام شده دولت، پارلمان و مردم عراق و تشنج آفرین است و می تواند وضعیت منطقه را به بی ثباتی و شرایطی فاجعه بار سوق دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه از نیروهای آمریکایی خواست به مطالبات دولت و مردم عراق مبنی بر خروج از این کشور احترام گذاشته و از تشنج آفرینی در منطقه پرهیز کنند.

امیرعبداللهیان: تحرکات نظامی آمریکادر عراقمی‌تواند نوعی جنگ روانی باشد
دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل گفت که تحرکات نظامی این روزهای ⁧آمریکا⁩ در ⁧عراق⁩ و منطقه می تواند نوعی جنگ روانی باشد.
حسین امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «‏⁧جابجایی و تحرکات نظامی این روزهای ⁧آمریکا⁩ در ⁧عراق⁩ و منطقه می تواند نوعی جنگ روانی باشد. کاخ سفید قدرت ⁧مرجعیت⁩ و مردم عراق را از نزدیک دیده است. اگر آمریکایی‌ها مرتکب خطای نظامی جدید شوند، بی‌تردید به خروج سریعتر آمریکا از منطقه و پایان ⁧صهیونیسم⁩ می‌انجامد.»

ارتباط میان تحرکات آمریکا و نخست‌وزیری الزرفی
یک نماینده پارلمان عراق تاکید کرد که هدف اصلی تحرکات اخیر آمریکا، نخست‌وزیر کردن عدنان الزرفی است و احتمال حمله به مخالفان آمریکا در عراق وجود دارد.
«کریم علیوی» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس عراق، هدف اصلی تحرکات اخیر آمریکا در خاک عراق را فشار برای نخست‌وزیر شدن «عدنان الزرفی»‌ دانست.
همزمان که شایعاتی درباره اقدام نظامی احتمالی آمریکا علیه نیروهای مقاومت در عراق بالا گرفته است، الزرفی در گفت‌وگو با شبکه خبری «العهد» عراق گفت، آمریکا و اسرائیل مشغول هجمه رسانه‌ای به عراق هستند و احتمال آن وجود دارد که حملات آمریکا، سیاستمداران مخالف واشنگتن در عراق را هدف بگیرد.
به گفته این نماینده عراقی، «الزرفی از اقدامات عناصر موسوم به جوکرهای آمریکایی در استان نجف حمایت کرده و ماهانه مبالغی را به این عناصر پرداخت کرده است».
این نماینده عراقی فاش کرد که «اطلاعاتی در اختیار کمیسیون امنیت ملی پارلمان عراق است که حمایت الزرفی از عناصر موسوم به جوکر را ثابت می‌کند. کمیسیون امنیت ملی بزودی گزارشی در خصوص حمایت الزرفی از اقدامات خرابکارانه در نجف منتشر خواهد کرد». در ماههای اخیر که برخی شهرهای عراق از جمله شهر نجف شاهد اعتراضات خیابانی بود، ساختمان کنسولگری ایران در این شهر حداقل دوبار هدف حمله و آتش‌سوزی عناصر ناشناس قرار گرفت.
کریم علیوی همچنین اشاره کرد که دولت عراق اطلاعاتی از حملات احتمالی آمریکا در اختیار دارد.
این در حالی است که پرنده‌های آمریکایی به طور گسترده در دو استان دیالی و صلاح الدین در حال پرواز هستند.

الفتح: آمریکا ممکن است سیاستمداران مخالف خود در عراق را هدف قرار دهد
نماینده ائتلاف الفتح عراق تأکید کرد که حملات آمریکا ممکن است سیاستمداران مخالف حضور این کشور در عراق را هدف قرار دهد.
«کریم علیوی» نماینده ائتلاف الفتح عراق گفت که استقرار سامانه موشکی پاتریوت نقض جدید حاکمیت عراق است.
علیوی تصریح کرد که «حملات احتمالی آمریکا ممکن است سیاستمداران مخالف این کشور در عراق را هدف قرار دهد».
طبق گزارش وبگاه «المعلومه»، علیوی همچنین اظهار داشت که آمریکا و اسرائیل هجمه رسانه‌ای علیه عراق به راه انداخته‌اند که هدف از آن نخست‌وزیر کردن «عدنان الزرفی» است.
او گفت که دولت اطلاعاتی درباره حملات احتمالی آمریکا در اختیار دارد و دلیل پروازهای گسترده آمریکا بر فراز دیالی و صلاح‌الدین نیز این است که احتمال حملات آمریکا وجود دارد.
او همچنین درباره استقرار سامانه موشکی پاتریوت در عراق نیز گفت که استقرار چنین سامانه‌ای نقض جدید حاکمیت عراق است.

آیا آمریکا می خواهد به حزب الله عراق حمله کند؟
شبکه العالم در تحلیلی نوشت: نیروهای آمریکایی اخیرا شماری از پایگاه های خود را به ارتش عراق تحویل دادند.
برخی در این زمینه معتقدند که این اقدام می تواند زمینه ساز عقب نشینی کامل نیروهای آمریکایی از عراق باشد.
برخی آن را نتیجه طبیعی افزایش حملات مقاومت عراق علیه نیروهای آمریکایی می دانند که به همین دلیل آمریکا کوشید با این اقدام نیروهایش را از تیررس مقاومت دور ساخته و در مناطق امن تر مستقر کند.
عده ای این اقدام را زمینه سازی برای حمله به مواضع گروه های مقاومت عراق به ویژه حشد الشعبی و گردانهای حزب الله عراق توصیف کردند.
به همین دلیل روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نوشت که حمله به مواضع مقاومت عراق از مهمترین اولویت های دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا می باشد لذا عادل عبدالمهدی به آمریکا درباره هر گونه حمله به نیروهای مقاومت عراق یا نقض حاکمیت این کشور هشدار داد.
آنچه باعث شک و تردید انسان درباره اقدامات دولت آمریکا در این زمینه می شود آن است که همزمان با اقدام آمریکا در زمینه تحویل دادن پایگاههایش در عراق به ارتش این کشور، آمریکا به ساخت بزرگترین پایگاه خود در خاورمیانه در اربیل و استقرار موشکهای ضد موشک پاتریوت در پایگاه عین الاسد در استان الانبار ادامه می دهد که نشان می دهد آمریکا قصد ترک عراق را ندارد.
مقاومت عراق معتقد است این اقدام آمریکا همزمان با فرار شماری از عناصر گروه تروریستی وهابی داعش از زندان حسکه در سوریه و ورود آنان به عراق انجام شده که زمینه را برای عملیات های تروریستی مجدد این گروه در عراق فراهم می کند تا به اصطلاح قدرت ارتش و حشد الشعبی عراق به خاطر مقابله با این عملیاتها، در برابر آمریکا تضعیف شود.
کارشناسان استراتژیک نیز معتقدند که اقدام آمریکا در زمینه تحویل دادن شماری از پایگاه هایش در عراق به ارتش این کشور در واقع عقب نشینی نیست بلکه استقرار مجدد نیروهایش در چند پایگاه محدود است به این صورت که نیروهای آمریکایی که در بیشتر از 14 پایگاه در عراق مستقر بودند و حمله به آنان آسانتر بود از این پس در 4 یا 2 پایگاه در عین الاسد و حریر در اربیل مستقر خواهند شد و با سامانه پدافند ضد موشکی پاتریوت نیز به شدت از آنان حفاظت به عمل خواهد آمد.
کارشناسان افزودند که این اقدام آمریکا همسو با رزمایش هایی است که ارتش آمریکا در امارات انجام داده که به گفته روزنامه نیویورک تایمز همگی نشان می دهد آمریکا سرگرم برنامه ریزی برای به اصطلاح وارد آوردن ضربه ای سنگین به مقاومت اسلامی عراق است.
فرماندهان گروه های مقاومت عراق نیز معتقدند که هدف آمریکا از این تحرکات، انتقال نیروهایش به مناطق امن تر و دور کردن آنان از تیررس مقاومت عراق است.
آنان خاطر نشان کردند که آمریکا هر بار قصد بهانه تراشی برای حمله به مقاومت عراق را دارد چرا که گروه های مقاومت به ویژه گردان های حزب الله به مانعی در مسیر تحقق توطئه های آمریکا در زمینه سلطه نظامی و سیاسی بر عراق تبدیل شده اند به همین دلیل امروز موضوع حمله آمریکا به مواضع این گروه ها جدی است.
فرماندهان مقاومت عراق اعتقاد دارند که مقاومت در برابر آمریکا و توطئه ها و اهداف شوم آن در عراق حق مسلم مردم این کشور است که در همین راستا، گردان های حزب الله توانمندی و امکانات کافی برای مقابله با نیروهای آمریکایی را دارند به ویژه که مردم و گروه های مقاومت عراق نسبت به گذشته بسیار قوی تر بوده و قادر به مقابله با اشغالگران آمریکایی هستند.
تحلیلگران سیاسی معتقدند که از سوی دیگر دولت آمریکا می کوشد با چنین اقدام هایی بر ضعف خود در زمینه مقابله با ویروس کرونا نیز سرپوش بگذارد چرا که ترامپ دریافته در صورت شکست در کنترل ویروس کرونا در کشورش، در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری با شکست مواجه خواهد شد و قادر به راهیابی مجدد به کاخ سفید نخواهد بود.
این در حالیست که سیاستمداران عراقی نیز معتقدند که هدف دیگر آمریکا از دخالت در امور خاورمیانه به ویژه عراق تامین هر چه بیشتر امنیت رژیم صهیونیستی است به همین دلیل حضورش در عراق بیشتر از آنکه استراتژیک باشد، تجاوزکارانه است، گواه این مدعا، ترور فرماندهان بلندپایه مقاومت در خاک عراق توسط آمریکا است که یکی از اشتباهات بزرگ آمریکا بود که نه فقط برای خودش بلکه برای دولت عراق نیز دردسر ساز شد.
آنان تاکید دارند که آمریکا از مجاهدین گردان های حزب الله عراق بسیار می هراسد چرا که این رزمندگان دارای تجربه بسیار بالای اطلاعاتی و نظامی هستند به همین دلیل مقامهای ارشد پنتاگون ضمن اعلام مخالفت با هر نوع حمله به این گروه تاکید کردند که چنین حمله ای باعث خواهد شد که آمریکا نه فقط دچار دردسر بسیار بزرگی در عراق و منطقه شود بلکه همپیمانان سیاسی اش در عراق را نیز از دست خواهد داد.




نظر شما