نمايندگان مجلس روز گذشته و در ادامه روند بررسي بودجه سال94 تكاليف دولت را براي جذب سرمايهگذاري خارجي مشخص كردند. عضو كميسيون عمران با بيان اينكه منابع دولت در حوزه حملونقل اعم از هوا، دريا، جاده و ريل بسيار محدود است، گفت: امسال به دولت اجازه دادهايم علاوه بر فاينانس سال گذشته، ۳۵ميليارد دلار ديگر هم براي تامين مالي پروژههاي عمراني فاينانس كنند. مهرداد لاهوتي درباره ساير مصوبات در اين حوزه گفت: وزارت راه و شهرسازي ميتواند از منابع صندوق توسعه ملي استفاده كند اما منابع دولت بسيار محدود است در بخش حملونقل، هوا و دريا، ريل و جاده تنها ۶ تا ۷هزارميليارد تومان در نظر گرفته شده كه اين رقم هم معمولا بهطور كامل تخصيص داده نميشود. وي با اشاره به سقف جديد ۳۵ميليارد دلاري فاينانس، گفت: معمولا فاينانسكننده پروژههاي ما چينيها هستند و ۴ تا ۵ميليارد دلار از پولهاي ايران در بانكهاي چينيها بلوكه شده است و چينيها هم به فاينانس پروژههاي ايران تمايل دارند اما اخيرا روسها هم وارد مذاكرات فاينانس با ما شدهاند. لاهوتي با بيان اينكه سال گذشته دولت نتوانست از منابع فاينانس بهخوبي استفاده كند، اظهار كرد: بهدلايلي ازجمله برخي از جريانهاي سياسي و اظهارات چينيها، دولت در سال گذشته نتوانست بيشتر از 7-6ميليارد دلار از فاينانس استفاده كند البته پروسه اخذ فاينانس هم طولاني است. اين عضو كميسيون عمران با بيان اينكه اين فرصت خوبي براي وزارت راه و شهرسازي است براي تامين منابع مالي پروژهها تاكيد كرد: هرچند منابع دولتي و اعتبارات براي ساخت پروژههاي عمراني محدود است و پروژههاي نيمهتمام زيادي باقي مانده است اما وزير راه ميتواند از اين دو استعداد فاينانس و صندوق توسعه ملي بهترين و بيشترين استفاده را داشته باشد.
∎اجازه فاينانس ۳۵ ميليارد دلاري مجلس به دولت
صاحبخبر -
نظر شما