شناسهٔ خبر: 39104755 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

معرفی جاذبه های گردشگری گیلان؛

گزارش تصویری از مرتفع ترین آبشار چهار فصل ایران

آبشار «لاتون» در ۶ کیلومتری روستای کوته کومه جای گرفته و ارتفاع تقریبی این آبشار ۱۰۵ متر است که به لحاظ بلندی، مرتفع‌ترین آبشار چهارفصل گیلان و ایران به شمار می رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا از آستارا، آبشار «لاتون» در ۱۵ کیلومتری جنوب آستارا، در بخش لوندویل و در ۶ کیلومتری روستای کوته کومه جای گرفته است و ارتفاع تقریبی این آبشار ۱۰۵ متر است که به لحاظ بلندی، مرتفع‌ترین آبشار چهارفصل گیلان و ایران به حساب می‌آید.

فاصله از روستای کوته کومه تا آبشار حدود ۶ کیلومتر است که مدت طی این مسافت ۳/۵ ساعتی در حدود ۷۵۰ متر ارتفاع زیاد می‌شود
 
علاوه بر آبشار اصلی، آبشاری دیگر در ۱۰ متری آن قرار دارد که ۶۵ متر ارتفاع دارد و سرریز آب آن نسبت به آبشار اصلی بیشتر و پر عرض‌تر است. در بالا دست آبشار بزرگ «لاتون»، ۳ حوض بزرگ طبیعی وجود دارد که از زیبایی‌های بی نظیر و منحصر به فرد منطقه «لاتون» به حساب می‌آید.
 
آبشار «لاتون» در میان جنگل‌های انبوه هیرکانی استان گیلان و در مجاورت کوه زیبای اسپیناس (اسپینه) قرار گرفته و در حاشیهٔ این آبشار یکی از زیباترین جنگل‌های متراکم بکر و دست‌نخوردهٔ گیلان با انبوهی از درختان آلو، به، گلابی، گردو، فندق و سیب وحشی وجود دارد، که در ۹ ماه از سال، سرسبزی و زیبایی خود را حفظ می‌کند.

در مسیر صعود آبشار، تپه‌هایی جنگلی و بسیار زیبا با چشمه‌های فراوانی با آبی خنک و نوشیدنی دیده می‌شود. 

آبشار «لاتون» از فاصلهٔ ۵۰۰ متری قابل رؤیت است و این آبشار از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس"اسپینه" سرچشمه گرفته و به رودخانهٔ لوندویل که با طول ۱۷ کیلومتر خود نیز از کوه اسپیناس"اسپینه" سرچشمه گرفته سرازیر می‌شود و با شیب تندی به سمت کوته کومه و لوندویل حرکت کرده و در آخر وارد دریای کاسپین می‌شود. 
 
از تنوع جانوری اطراف آبشار نیز می‌توان به گرگ، گراز، خرس (نادر)، جوجه تیغی، اسب، گاو، و… اشاره کرد.
 
1
2
3
5
6
7

9

10
11
13
14
15
 
گزارش و تصاویر : علی ملالی

نظر شما