شناسهٔ خبر: 39062536 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

با تلاش دانشمندان؛

سلول خورشیدی شب‌کار طراحی و تولید شد / تولید برق با تابش گرما

دانشمندان سلولی فتوولتائیک طراحی کردند که در شرایط ایده‌آل شب حدود ۵۰ وات نیرو در مترمربع انرژی تولید می‌کند یعنی حدود یک چهارم انرژی تولید شده توسط یک پنل خورشیدی معمولی در طول روز.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، محققان در حال تولید نمونه‌های اولیه از سلول‌های خورشیدی هستند که در طول شب انرژی تولید می‌کنند. البته هم‌اکنون میزان این انرژی کم است، اما محققان امیدوارند که بتوانند به زودی توان مصرفی و کارآیی آن را بهبود بخشند.

محققان در این مورد می‌گویند: این سلول جدید شبیه به روش یک سلول خورشیدی معمولی کار می‌کند، فقط برعکس آن. جسمی که نسبت به محیط اطرافش گرم باشد، گرما را به شکل نور مادون قرمز از خود ساطع می‌کند. این در حالی است که یک سلول خورشیدی معمولی در مقایسه با خورشید خنک است، بنابراین نور را جذب می‌کند. فضا واقعا سرد است، بنابراین اگر شما یک جسم گرم دارید و آن را به سمت آسمان بگیرید، گرما را به سمت آسمان ساطع می‌کند. صد‌ها سال است که مردم از این پدیده برای خنک شدن در شب استفاده می‌کنند. در پنج سال گذشته، دانشمندان علاقه زیادی به دستگاه‌هایی نشان داده‌اند که می‌توانند این کار را در طول روز انجام دهند.

دستگاه‌های دیگری با نام ترموریدیتیو (thermoradiative) یا تابش حرارتی وجود دارد که با تابش نور به اطرافش انرژی تولید می‌کند. محققان کشف کرده‌اند که از این دستگاه‌ها برای گرفتن حرارت هدر رفته از موتور‌ها استفاده کنند. این سلول ترموریدیتیو زمانی که در آسمان شب قرار می‌گیرد، از خود نور مادون قرمز ساطع می‌کند، زیرا گرم‌تر از فضای اطراف خود است.

محققان می‌گویند: یک سلول خورشیدی به طور منظم با جذب نور خورشید انرژی تولید می‌کند که باعث می‌شود ولتاژ در داخل دستگاه ایجاد و جریان الکتریسیته تولید شود. در این دستگاه‌های جدید، به جای جریان الکتریسیته نور ساطع می‌شود و جریان و ولتاژ برق در جهت مخالف حرکت می‌کند، ولی با این همه باز هم انرژی تولید می‌شود. در واقع موادی که در این دستگاه جدید استفاده شده متفاوت است، اما قوانین فیزیکی که در هر دو به کار رفته یکی است.

از آنجا که این نوع سلول خورشیدی جدید به طور بالقوه می‌تواند در طول شبانه‌روز کار کند، گزینه بسیار خوبی برای تعادل شبکه برق در چرخه شبانه‌روز به شمار می‌رود.

نظر شما