شناسهٔ خبر: 3905467 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث-قدیمی | لینک خبر

خبرگزاري فرانسه / نيروهاي عراقي از سه جهت به سمت تکريت ،‌الدور و العلم پيشروي مي کنند

مثلث آنلاین: خبرگزاری فرانسه در گزارشی از کرکوک به قلم« حسن عبیدی» نوشت ارتش عراق اعلام کرد نیروهای دولتی عراق دوشنبه مواضع داعشی ها را در داخل و اطراف تکریت بمباران و گلوله باران کردند.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از کرکوک به قلم« حسن عبیدی» نوشت ارتش عراق اعلام کرد نیروهای دولتی عراق دوشنبه مواضع داعشی ها را در داخل و اطراف تکریت بمباران و گلوله باران کردند.
تکریت از پایگاه های داعش در شمال بغداد است که در آن حمله گسترده ای با مشارکت 30 هزار تن آغاز شده است .
یک سرهنگ ارتش عراق تلفنی به خبرگزاری فرانسه گفت :« نیروهای امنیتی از سه جهت به سمت تکریت ،‌الدور ( در جنوب ) و العلم ( شمال)‌ پیشروی می کنند.»
وی تصریح کرد :« چندین جنگنده بمب افکن ،‌بالگرد و توپخانه برای تامین پیشروی ( نیروهای طرفدار دولت ) و قطع راه های تدارکاتی ، تکریت را هدف قرار داده اند .»
منابع نظامی به چندین فروند هواپیمای عراقی که در این عملیات شرکت کرده اند اشاره کرده اند اما فعلا مشخص نیست آیا این حمله همچنین از حمایت هوایی خارجی ، ایرانی و یا ائتلاف بین المللی ضد داعشی تحت فرماندهی آمریکا برخوردار است یا خیر.
به گفته این سرهنگ عراقی ،‌نیروهای طرفدار دولت « همچنین در جاده های فرعی برای جلوگیری از فرار داعش که از نه ماه پیش تکریت را در کنترل خود دارد ، پیشروی می کنند.»
داعش این شهر را ژوئن درپی حمله رعدآسا در شمال وغرب عراق ،به تصرف در آورده بود. در این شهر این گروه افراطی قوانین خود را برقرار و وحشی گری ها را مانند سرزمین هایی که در خاک سوریه در اختیار دارد افزایش داده است .
عملیات نظامی در تکریت یکی از بلند پروازانه ترین عملیاتی است که بغداد تاکنون برای عقب راندن داعشی ها اجرا کرده است .
این عملیات صبح دوشنبه پس از آنکه حیدرالعبادی نخست وزیر روز قبل از آن خبرداده بود آغاز شد.
به گفته این سرهنگ عراقی که با فرانس پرس مصاحبه کرده است ،‌نیروهای دخیل در نبرد تکریت به ارتش ، پلیس و یگان های ضد تروریستی ،‌گروه های داوطلب طرفدار دولت که با نام یگان های بسیج مردمی شهرت یافته اند و قبایل محلی سنی مخالف داعش تعلق دارند.
از سامرا ،‌دیگر شهر استان صلاح الدین ،‌ نخست وزیر عراق یکشنبه از نیروهای طرفدار دولت خواست تا در این حمله گسترده از آسیب واردن به مردم غیر نظامی اجتناب کنند.
العبادی گفت :« اولویتی که ما برای ارتش و نیروهایی که به ارتش کمک می کنند تعیین کرده ایم حفظ امنیت شهروندان است .»
وی ظاهرا به این ترتیب می خواست به مردم تکریت ، مهم ترین شهر سنی نشین را که از حملات تلافی جویانه نیروهای امنیتی در صورت بیرون رانده شدن داعش از این منطقه ، می هراسند ،‌ اطمینان دهد.
نخست وزیر عراق این پیام را در شبکه های اجتماعی تکرار کرد و خواستار محافظت از غیر نظامیان و اموال آنان با مراقبت زیاد شد.
ارتش عراق از چند هفته پیش محاصره را بر تکریت تشدید کرده است .
تکریت شهری است که ارتش عراق بارها برای بازپس گیری آن با شکست مواجه شده است هرچند از آغاز حملات ائتلاف بین المللی علیه داعشی ها ، موفقیت هایی در دیگر بخش های عراق دست یافته است .
هادی العامری ،‌فرمانده یگان های بسیج مردمی و چهره مرکزی مبارزه در عراق علیه داعش شنبه از مردم تکریت خواسته بود تا این شهر را در 48 ساعت آینده برای گرفتن انتقام از اسپایکر ترک کنند.
اسپایکر از پایگاه های نظامی نزدیک تکریت است که در آن صدها تن از تازه استخدام شدگان عمدتا شیعه در نخستین روزهای حمله داعش در عراق ربوده و سپس اعدام شدند.
شبعه نظامیان شیعه همواره وعده داده اند انتقام جنایت اسپایکر را بگیرند که این مسئله نگرانی هایی را در خصوص کشتار علیه مردم سنی در صورت بازپس گیری تکریت به وجود آورده است .
تکریت منطقه زادگاه صدام حسین دیکتاتور سابق عراق است .
این نگرانی ها وقتی بیشتر افزایش می یابد که برخی از قبایل سنی منطقه به دخالت در کشتار اسپایکر متهم هستند.
یکشنبه ،‌عبادی نیز مردم تکریت را خطاب قرار داد و از آنان خواست تا علیه داعشی ها بپاخیزند.
وی گفت :« من از همه کسانی که فریب خوردند و اشتباهاتی مرتکب شدند می خواهم که امروز سلاح های خود را به زمین گذارند . این می تواند آخرین فرصت باشد.»
نخست وزیر عراق به این ترتیب به احتمال عفو برای برخی از ساکنانی که به داعش پیوسته بودند ،‌اشاره کرد.

نظر شما