شناسهٔ خبر: 68610240 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

پاسخ کوبنده چین به جنگنده اف ۱۶ آمریکایی

صنعت هواپیماسازی چنگدو، جنگنده J-۱۰ (Jian ۱۰ یا Fighter ۱۰) را به عنوان اولین هواپیمای جنگنده چند منظوره ساخت بومی چین توسعه داد. اژد‌های نیرومند لقبی است که در غرب به هواپیمای J-۱۰ داده شده و در ناتو از نام Firebird برای آن استفاده شده است.

صاحب‌خبر -

مصر به دومین کشور در جهان پس از پاکستان تبدیل شد که هواپیمای J-10C چینی را سفارش می‌دهد. جنگنده J-10C پاسخ چینی‌ها به F-16 است.

به گزارش روزیاتو، هواپیماهای J-10 چینی هفته گذشته در نمایشگاه بین المللی هوایی مصر پرواز کردند و یک نمایش هوایی با هواپیماهای ترابری Y-20 بر فراز اهرام مصر انجام دادند.

صنعت هواپیماسازی چنگدو، جنگنده J-10 (Jian ۱۰ یا Fighter ۱۰) را به عنوان اولین هواپیمای جنگنده چند منظوره ساخت بومی چین توسعه داد. اژدهای نیرومند لقبی است که در غرب به هواپیمای J-10 داده شده و در ناتو از نام Firebird برای آن استفاده شده است.

در سال ۲۰۰۷، چین به طور رسمی از برنامه J-10 رونمایی کرد. وجود J-10 در ابتدا در سال ۱۹۹۴ اعلام شد، اما این برنامه رسماً در سال ۱۹۹۴ آغاز شد و هواپیمای تک سرنشین بومی چین برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ به پرواز درآمد. در سال ۲۰۰۳، یک مدل دو سرنشینه از آن برای اولین بار پرواز کرد. .

طبق گزارشات، J-10 در سال ۲۰۰۵ وارد خدمت شد و در حال حاضر توسط حداقل دو واحد نیروی هوایی چین در نسخه‌های تک و دو سرنشینه استفاده می‌شود. نیروی هوایی چین اولین هواپیمای بومی نسل چهارم J-10 را در آوریل ۲۰۱۰ به نمایش گذاشت.

در سال ۲۰۱۶، نسخه J-10B، یک نسخه ارتقا یافته از J-10، اولین نمایش عمومی خود را تجربه کرد. این نسخه دارای سیستم راداری AESA و قابلیت سوخت گیری هوایی است. همچنین این جنگنده دارای فناوری کنترل بردار رانش و آنتن‌پوش دماغه بلندتر است. در آوریل ۲۰۱۸ بود که نیروی هوایی چین، J-10C، جدیدترین نسخه J-10 را دریافت کرد.

جت‌های جنگنده J-10c جت‌های نسل ۴.۵ و مشابه نسخه ارتقا یافته F-16‌های ایالات متحده ساخت شرکت لاکهید مارتین در نظر گرفته می‌شوند.

انتظار می‌رود J-10ce، نسخه صادراتی J-10c، برخی از تهدیدات هند را برای پاکستان خنثی کند و چالش دیگری برای نیروی هوایی هند ایجاد نماید. مانند F-16، جنگنده چینی J-10 نیز دارای یک بدنه بسیار چابک و از نظر آیرودینامیکی ناپایدار است که توسط یک کامپیوتر در سیستم کنترل پرواز با سیم خود تثبیت می‌شود.

اعتقاد بر این است که مدل J-10c دارای قابلیت‌هایی مشابه یک جت جنگنده نسل ۴.۵ چیزی شبیه به هواپیمای جنگنده رافال هند باشد. مهم‌ترین پیشرفت آن گنجاندن رادار AESA است که بهترین استاندارد کنونی در جنگ هوایی با وضوح بالاتر و مقاومت در برابر پارازیت است.

J-10c از مواد کامپوزیتی برای استحکام بالا و وزن کمتر ساخته شده است. تسلیحات داخلی آن متشکل از یک توپ دو لول Gryazev-Shipunov GSh-23 است که در زیر ورودی هوا و دیگر تسلیحات و تجهیزات خارجی بر روی یازده نقطه اتصال نصب می‌شوند که شش هزار کیلوگرم موشک یا بمب، مخازن پرتابی حاوی سوخت یا دیگر تجهیزات مانند غلاف‌های آویونیک روی آن‌ها نصب شده است.

پاسخ کوبنده چین به جنگنده اف ۱۶ آمریکایی

نگرانی ژئوپلتیک جدید برای ایالات متحده

اگر قرارداد خرید این جت چینی محقق شود، یک معامله بزرگ خواهد بود. قراردادهای جت جنگنده بسیار پیچیده هستند. این قراردادها معمولاً روابط نزدیک‌تری بین بخش‌هایی از ارتش و صنایع کشورهای مربوطه را برای چندین دهه (برای قطعات یدکی، آموزش، تعمیر و نگهداری و موارد مشابه) ایجاد می‌کنند. بنا بر گزارش ها، امارات متحده عربی نیز پس از ناکام ماندن در خرید F-35، در حال بررسی خرید جت‌های چینی است.

قبل از انتخاب خاویر مایلی به عنوان رئیس جمهور آرژانتین، گزارش‌هایی مبنی بر خرید هواپیماهای جت چینی توسط آرژانتین نیز منتشر شده بود. با این حال، مایلی از الحاق آرژانتین به پیمان بریکس عقب نشینی کرد، آرمان غربی‌تری را برای کشورش در پیش گرفت و به جای جنگنده‌های چینی، F-16‌های بازنشسته دانمارکی را خریداری کرد.

نظر شما