شناسهٔ خبر: 39051445 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۲۸ درصد بیماران کرونایی دچار سوء تغذیه هستند

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت:‌ حدود ۲۴ تا ۲۸ درصد بیماران کرونایی دچار سوء تغذیه هستند.

صاحب‌خبر -

۲۸ درصد بیماران کرونایی دچار سوء تغذیه می‌شوندبه گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان جلال الدین میرزای رزاز سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور و دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رییس انجمن تغذیه ایران در نشست خبری ویدیو کنفراغنسی با خبرنگاران اظهار کرد:‌صول تغذیه سالم در شرایط عادی لازمه زندگی سالم و محور توسعه پایدار است، اما وقتی با بحران کرونا مواجه می‌شویم رعایت اصول تغذیه سالم از ارکان سلامت و راهکاری برای کوتاه کردن بحران کروناست.

خدمت رسانی ۹ هزار فارغ التحصیل تغذیه در بحران کرونا

او ادامه داد: ۹ هزار فارغ التحصیل تغذیه در کنار مدافعان سلامت به مردم خدمت و در کار درمان شرکت کردیم.

میرزای رزاز گفت: در بحران کرونا یک متخصص عفونی و بیهوشی یا پرستار به تنهایی می‌توانند بیمار را مدیریت و ایفای نقش کنند تا خروجی خوبی داشته باشیم که بهترین خروجی کاهش مرگ و میر و بهبود سریع تر بیماران است و باید توجه داشت که تغذیه در کنار ارکان سلامت می تواند به بهبود بیماران کرونایی کمک کند.

او ادامه داد: با رعایت اصول تغذیه‌ای دستورالعملی برای دوران بحران کرونا تدوین و ابلاغ کردیم و این دستورالعمل به زبان انگلیسی تدوین و به سازمان جهانی بهداشت ارسال شد همچنین دستورالعمل تغذیه دوران نقاهت بیماران کرونایی را تدوین و ابلاغ کردیم چرا که حدود ۲۴ تا ۲۸ درصد بیماران کرونایی دچار سوء تغذیه هستند.

سوالات تغذیه ای مرتبط با کرونا را از اپلیکیشن تاک بپرسید

میرزای رزار از راه اندازی اپلیکیشن تاک برای مدیریت تغذیه در دوران بحران کرونا خبر داد و گفت: اپلیکیشن  تاک که مخفف تغذیه، ایمنی و کروناست  در سیستم عامل اندروید با شعار «با تغذیه سالم از بحران کرونا عبور کنیم» برای اطلاع رسانی در حوزه تغذیه در شرای کنونی راه اندازی شده است و به زودی نسخه آی او اس آن هم راه اندازی خواهد شد.

میرزای رزاز افزود: به تازگی برای مشاوره تغذیه به عموم مردم در بحران کرونا اپلیکیشن تاک (مخفف تغذیه، ایمنی، کرونا) راه اندازی شده است در این اپلیکیشن که فعلا نسخه اندروید آن فعال شده است. ۷۰۰ فارغ التحصیل تغذیه به صورت رایگان به مردم مشاوره و به سوالات آنان پاسخ می دهند.

وی گفت: این اپلیکیشن بخش های مختلفی دارد که شامل پاسخ به پرسش های متداول مردم در حوزه تغذیه، باورهای غلط تغذیه ای و اطلاعات پایه برای پیشگیری و بهبود سیستم ایمنی بدن در بحران کروناست.

رئیس انجمن تغدیه ایران افزود: به طور کلی تغذیه متنوع از همه گروههای غذایی ۸۵ درصد نیاز بدن را تامین می کند و گروه کوچکی از مردم به استفاده از مکمل ها نیاز دارند که بهتر است با مشورت متخصص تغذیه انجام شود اما این مکمل ها به عنوان گروه اقلام بدون نسخه در داروخانه ها وجود دارد و مردم می توانند در صورت ضرورت این مکمل ها را استفاده کنند.

میرزای رزاز گفت: استفاده از مکمل درمانی برای گروههای آسیب پذیر و گنجاندن این مکمل ها در سبد حمایتی از این اقشار هم اقدام مفیدی است که می تواند در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

ویتامین هایی که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور درباره تقویت سیستم ایمنی اظهار کرد: ویتامین A و ویتامین E از طریق غذا تامین می شوند اما ویتامین D منبع غذایی خوبی ندارد اغلب مردم ایران دچار کمبود ویتامین D هستند و استراتژی وزارت بهداشت مکمل یاری یا غنی سازی موادغذایی است.

او ادامه داد: ما مصرف مگا دوز ۵۰ هزار ویتامین D را در شرایط عادی توصیه نمی‌کنیم و توصیه ما این است که افراد ۶ روز در هفته ویتامین دی ۸۰۰ تا هزار واحد مصرف کنند البته اگر افراد موادغذایی غنی شده مصرف می‌کنند می‌توانند مکمل مصرف نکنند.

میرزای رزاز اظهار کرد: مصرف زینک و سلنیوم با مشاوره پزشک توصیه شده است و این مواد مغذی در برخی مواد غذایی وجود دارد و باید توجه داشت که مکمل‌های غذایی بدون نسخه به فروش می‌رسد و می‌تواند این مسئله فواید و مضراتی به دلیل مصرف خودسرانه را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

او افزود:‌در ۲ دهه گذشته از فارغ التحصیلان تغذیه در بالین بیماران کمتر استفاده شده است و به دنبال این هستیم که به دلیل محوری بودن تغذیه در بهبود بیماران و کاهش مدت بستری کارشناسان تغذیه بر بالین بیمار حاضر شوند تا هم به بهبود بیمار کنیم و هم هزینه‌های نظام سلامت را کمتر کنیم.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور ادامه داد: توصیه‌های تغذیه‌ای یکی از مسائل این است که ما پیش بینی نمی‌کردیم که مدت قرنطینه طولانی شود و توصیه تغذیه‌ای برای تنوع و تعادل داریم و ورزش‌های خانگی معرفی کردیم این ورزش‌ها نه تنها مانع اضافه وزن می‌شوند بلکه می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک کنند.

سبد حمایت غذایی برای اقشار آسیب پذیر تامین شود

میرزای رزاز گفت: ما ۲۰ روز پیش پیشنهادی را به صورت رسمی به مسئولان ارائه کردیم که در صورت امکان یک بسته غذایی حمایتی برای رفع سوء تغذیه اقشار آسیب پذیر تهیه شود و در اختیار آنان قرار گیرد. سازمان‌هایی مثل کمیته امداد و بهزیستی اطلاعات اقشار آسیب پذیر را در اختیار دارند و بسته‌های تغذیه‌ای حمایتی در اختیار اقشار آسیب پذیر قرار خواهد گرفت همچنین می توانیم برای  این افرادی که جز اقشار آسیب پذیر هستند، در کنار بسته غذایی مکمل هم  تهیه کنیم تا سبد حمایتی تغذیه ای کامل تر باشد.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور یادآوری کرد:‌ تغذیه سالم 60 درصد بار بیماری ها را در ۲ دهه آینه کم خواهد کرد.

روش گندزدایی سبزی و میوه ها

میرزای رزاز گفت: مصرف سبزی و میوه در همه ایام و از جمله در بحران کنونی کرونا بسیار ضروری است و در این ایام که مواد ضدعفونی کننده و گندزدا در اختیار هم مردم نیست و دچار کمبود است می توان با چند قطره مایع ظرفشویی و سرکه میوه و سبزی ها ر ضدعفونی کرد و پس از ۵ دقیقه آب و این مواد را دور ریخت و در ظرف دیگری با آب شست و شو کرد.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره رفع سریع سوء تغذیه گفت: هیچ راهی برای رفع سریع سوء تغذیه افرادی که ۱۰ سال تغذیه مناسب نداشته است وجود ندارد و برای جبران سوء تغذیه افراد حداقل به چند هفته زمان نیاز است و حمایت های تغذیه ای دولت در این زمینه می تواند کمک کننده باشد.

رئیس انجمن تغذیه ایران درباره لزوم حضور متخصصان تغذیه در مراکز درمانی گفت: تیم بهداشتی و درمانی باید شامل همه متخصصان باشد. در دو دهه گذشته متخصصان تغذیه در مراکز درمانی و بیمارستانها و بالین بیماران حضور نداشه اند و امیدواریم در آینده این فارغ التحصیلان نیز در شبکه درمانی کشور جایگاه مناسب خود را پیدا کنند.

سوداگری به نام طب سنتی

وی درباره توصیه های طب سنتی در بحران کرونا گفت: طب ایرانی و سنتی ایران که اکنون جایگاه دانشگاهی نیز پیدا کرده می تواند به عنوان طب مکمل در کنار طب رایج کمک کننده باشد اما مشکل از جایی شروع می شود که افراد از طب جایگزین صحبت می کنند و می گویند افراد و بیماران طب متداول و داروها ر کنار بگذراند و به زنجبیل و دمنوش روی بیاورند که بسیار خطرناک است. این توصیه افرادی است که اخیر به کتاب سوزی نیز رو آوردند اما مصرف دمنوش یا مواد غذایی طبیعی در صورتی که به درمان علمی ضربه ای وارد نکند معمولا بی ضرر است اما نقشی در درمان بیماران ندارد.

میرزای رزاز افزود: پشت این توصیه ها به مصرف زنجبیل و لیموشیرین و مواد غذایی خاص و مخالفت با طب رایج گروهی از افراد سودجو و معامله گر نشسته اند که باید با هوشیاری مردم جلوی این افراد گرفته شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما