شناسهٔ خبر: 39046336 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

امضای قرارداد مابین عراق و انگلیس برای انهدام سلاح های شیمیایی - مردم سالاری آنلاين

عراق و انگلیس توافقنامه ای امضا کردند که به موجب آن کارشناسان آزمایشگاه های دفاع و علوم و فناوری انگلیس، نحوه از بین بردن بقایای مهمات و اقلام نظامی شیمیایی عراق را که در عملیات نظامی سال ۱۹۹۱ به دست بازرسان سازمان ملل متحد نابود شد، به عراقی ها آموزش می دهند.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاری شین‌هوا از بغداد،‌ سفارت انگلیس در بغداد روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، انگلیس با آموزش دادن عراقی ها در آزمایشگاه های دفاع و علوم و فناوری انگلیس (دی اس تی ال) در پورتون داون یکی از مراکز پیشرو در جهان در بخش دفاع شیمیایی موافقت کرده است.
این بیانیه می افزاید: آموزش ها امسال آغاز خواهد شد و شامل آموزش دادن نحوه تعامل ایمن با مواد سمی شیمیایی و تحلیل آن به کادر فنی خواهد بود. همچنین به عراقی هایی که در بخش پزشکی فعالیت دارند،‌ نحوه تعامل با خطرات بهداشتی مرتبط با سلاح های شیمیایی آموزش آموزش داده خواهد شد.
در این بیانیه آمده است: رژیم بعثی عراق چندین تن سلاح شیمیایی تولید و انبار یا از آن استفاده کرد و بعد از جنگ نخست خلیج فارس، بخش اعظم این سلاح ها نابود شد و آنچه از این سلاح ها باقی مانده است، محتویات دو انبار است که در مجتمع سلاح های شیمیایی المثنی قرار دارند. این مجتمع تاسیسات اصلی تولید مهمات و مواد شیمیایی را در زمان حکومت صدام حسین در خود جای داده بود. یکی از این دو انبار که در جنگ سال ۱۹۹۱ خلیج فارس هدف حمله قرار گرفت و ماهیت موادی که در این دو انبار وجود دارد، عملیات نابود کردن آنها را دشوار کرده و آنها را به چالشی فنی تبدیل کرده است.
شایان ذکر است رژیم سابق عراق اقدام به تولید و انبار کردن مقدار زیادی سلاح های شیمیایی کرد ولی بخش اعظم این سلاح ها در جنگ سال ۱۹۹۱ خلیج فارس نابود شد. کمیته های بازرسی سازمان ملل متحد نیز باقیمانده این سلاح ها را نابود و تاسیسات تولید کننده آن را تعطیل کردند.

نظر شما