شناسهٔ خبر: 39019659 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

نقش اضطراب و استرس در ابتلا به ویروس کرونا/ بهترین راه پیشگیری آرامش و توجه به بهداشت فردی است

کارشناس روان مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت: ویروس کرونا افرادی را که مدام درگیر اضطراب و استرس هستند مبتلا می کند و باید این عامل از انسان دور شود.

صاحب‌خبر -

 مهسا امامیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین اظهار کرد:  کرونا، بیشتر به افرادی آسیب می‌زند که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، استرس داشته و مدام مضطرب هستند.

کارشناس روان مرکز بهداشت شهید بلندیان اظهار کرد: اگر بخواهیم سیستم ایمنی را قوی‌تر کنیم، باید علت‌های زمینه‌ای ضعف را از بین ببریم که از جمله آن استرس و اضطراب است.

امامیه تصریح کرد باید مرتب با خود تکرار کنیم این بیماری مانند بیماری‌های دیگر اتفاق می‌افتد، بیماری‌هایی که چه بسا سخت‌تر بوده و استرس آنها نیز بیشتر بوده است، اما این استرس را مدیریت کرده و بهبود پیدا کرده‌ایم، مطمئناً ارتقای باورهای معنوی و خودگویی های مثبت به روند بهبود بیماری کمک شایانی می کند.

وی تاکید کرد: از زمان شیوع این ویروس آنقدر که افراد سالم استرس دارند، افراد بیمار استرس ندارند، پس بهترین راه پیشگیری، داشتن آرامش، روحیه و توجه به بهداشت فردی است.

این مسئول با بیان اینکه باید نشانه‌های استرس در خود را شناخت، چون هر یک از ما به شکل متفاوتی به استرس و حوادث ناگوار واکنش نشان می‌دهیم، آگاهی به نشانه‌های جسمی و ذهنی اضطراب، اولین قدم در مدیریت آن است، گفت: تحریک‌پذیری، عصبانیت و ترس، خستگی، سردرد، عدم تمرکز، تپش قلب و مشکلات گوارشی، از علائم اضطراب است.

کارشناس روان مرکز بهداشت شهید بلندیان با تأکید به رعایت توصیه های متخصصان و کارشناسان سلامت، بویژه در شست و شوی مرتب دست ها قبل از لمس صورت یا غذا خوردن، گفت: روش های ساده ای که بارها از آنها کمک گرفته اید، اکنون نیز می توانند در کنترل استرس  و نگرانی ها مفید واقع شوند.

امامیه این روش ها را شامل: توکل به خدا، تصویرسازی ذهنی مثبت، فعالیت های مذهبی؛ استعمال بوی خوش و استفاده از نور کافی، استفاده از رنگ های شادی بخش، پرورش گل و گیاه، شعرخوانی، کتاب خوانی، نقاشی و هر آنچه که حال دل فرد را خوب می کند، دانست و گفت: همه این کارها باید در منزل انجام شود و فرد به بیرون از منزل مراجعه نکند تا در کنترل زنجیره انتقال بیماری، سهم شهروندی خود را ادا کند.

نظر شما