شناسهٔ خبر: 39000055 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

90 بیمار مبتلا به کرونا در کردستان بهبود یافتند/1200 نفر در قرنطینه خانگی هستند

رئیس دانشگاه علوم پرشکی کردستان گفت: تا این لحظه 90 نفر از مبتلایان به کووید 19 در کردستان بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

صاحب‌خبر -

فرزین رضاعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: رشد موارد مثبت به کرونا در کردستان نسبت به روز قبل 11 درصد رشد داشت که باید تلاش کنیم این آمار به زیر 10 درصد برسد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه امروز این آمار به بالای 10 درصد و نزدیک 11 درصد رسیده جای نگرانی دارد و نشان از این موضوع دارد که مردم چند روزی به خوبی همکاری کرده‌اند اما الان دوباره کم‌رنگ شده است.

رضاعی تصریح کرد: اگر این همکاری مشمول مرور زمان شود و همکاری مردم در خود قرنطینه‌گی و رعایت مسائل بهداشتی کم‌رنگ شود و رشد روزانه مبتلایان به کرونا بالای 10 درصد باشد باید هشدارها به مردم را از سر بگیریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان از مردم استان خواست کرونا را جدی بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم دیگر در این خصوص موضوع غربالگری کرونا است که توسط همکاران بهداشتی، بهورزان، مراقبین سلامت و کارشناسان بهداشتی انجام می‌گیرد که از مردم انتظار همکاری جدی داریم.

رضاعی تصریح کرد: مردم باید در اجرای این طرح با دادن اطلاعات درست به همکاران ما، همکاری کامل در این زمینه داشته باشند.

دایرشدن مراکز ۱۶ ساعته در کردستان

وی ادامه داد: مراکز ۱۶ ساعته در تمام شهرستان‌های کردستان دایر است و مردم باید به توصیه‌های تیم‌های غربالگری در زمینه مراجعه به این مراکز توجه کنند.

به گفته رضاعی، 2 مرکز 16 ساعته برای ارائه خدمات درمانی به مراجعین در سنندج دایر است و در هر کدام از شهرستان‌ها یک مرکز ایجاد شده و از ساعت 8 صبح تا 24 شب به مراجعین خدمات ارائه می‌کنند.

وی گفت: استقبال از این مراکز کم است در حالیکه ما از مردم انتظار داریم اگر احساس ناراحتی تنفسی کردند در وهله نخست به این مراکز مراجعه کنند چراکه میزان آلودگی در این مراکز بسیار کمتر از محیط‌های بیمارستانی است.

بهبودی و ترخیص ۹۰ بیمار کرونایی در کردستان

رضاعی خاطرنشان کرد: تا این لحظه 90 نفر از مبتلایان به کووید 19 در استان بهبود یافته و از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند و هر چه جلو می‌رویم تعداد بهبودیافتگان افزایش می‌یابد.

وی پایان این بحران را بسته به میزان همکاری مردم دانست و عنوان کرد: در حال حاضر یک هزار 200 نفر از اطرافیان و یا بستگان بیماران کرونایی در قرنطینه خانگی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: تمام افرادی که با فرد مبتلا تماسی داشته باشد شناسایی می شوند قرنطینه مرحله نخست اعضای درجه یک خانواده و قرنطینه لایه دوم هم تمام کسانی هستند که به نحوی با آنها تماس داشته‌اند.

وی اظهار داشت: قرنطینه خانگی یکی از مهمترین مسائل است، بهورزان و مراقبین بهداشتی و مراقبین سلامت خانواده و تماس‌گیرندگان با فرد مبتلا به کرونا ویروس را شناسایی و شماره تماس و پرونده در سامانه سیب وارد می‌کنند و به صورت مکرر وضعیت افراد پیگیری می‌شود.

وی افزود: به محض اینکه علائم هر کدام از بستگان و یا تماس گیرندگان شروع شود این افراد به مراکز 16 ساعته و یا بیمارستان برای پیگیری وضعیت درمان مراجعه می‌کنند که به صورت سرپایی و یا بستری زیرپوشش خدمات درمانی قرار می‌گیرند.

وجود کیت آزمایش موردنیاز در کردستان

رضاعی اذعان داشت: در حال حاضر به اندازه کافی کیت آزمایش برای کسانی که بستری می‌شوند وجود دارد و هیچ مشکلی در این حوزه نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مکان‌های برای طی دوران نقاهت بیماران بعد از ترخیص از بیمارستان پیش‌بینی شده است، گفت: تخت‌هایی در سنندج، سقز و بانه در نظر گرفته شده اما تا این لحظه از آن استفاده نکرده‌ایم اما آمادگی داریم اگر کسی امکان استراحت در خانه نداشته باشند در این مکان‌ها پذیرش شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان تصریح کرد: تاکید ما ادامه روند درمان در خانه است اما در حال حاضر در سقز این کار شروع شده و بخشی از بیمارستان سقز به بیماران بهبودیافته از بیماری کرونا اختصاص داده یافته است.

انتهای پیام/2330/71

نظر شما