شناسهٔ خبر: 38977204 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

برخلاف تصمیم دولت ژاپن

پروسه تعویق رقابت‌های المپیک آغاز شده است

کمیته برگزاری المپیک ۲۰۲۰ در توکیو پروسه بررسی تعویق این رقابت‌ها به خاطر همه‌گیری جهانی ویروس کرونا را آغاز کرده است درحالی‌که مقامات مسئول در کشور ژاپن اعتقادی به این امر ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، در حالی که شیوع ویروس کرونا باعث مختل شدن وقایع ورزشی در سراسر جهان شده است، کشور ژاپن ثابت‌قدم بوده است و می‌گوید مسابقات المپیک توکیو 2020 در موعد موردنظر برگزار خواهد شد. اما درعین‌حال برخی از منابع آگاه  در کمیته سازمان‌دهی می‌گویند که  بی‌سروصدا برای تأخیر احتمالی المپیک در حال برنامه‌ریزی هستند.


در ادامه گزارش مفصل  رویترز از اظهارات مختلف در همین رابطه را می‌خوانید:


تاداماسا فوکیورا، مشاور کمیته ساماندهی المپیک ۲۰۲۰ توکیو، معتقد است باید تصمیم خود را تا پایان ماه اتخاذ کنند که آیا این بازی‌ها در تابستان برگزار می‌شود یا خیر.


فوکیورا در گفت‌وگو با رویترز اظهار داشت: فکر می‌کنم تا پایان ماه مارس، باید تصمیم بگیریم که آیا المپیک را متوقف کنیم یا ادامه دهیم.


در ادامه همین موضوع سخنگوی ارشد دولت نیز روز چهارشنبه در همین رابطه گفت: توکیو در حال حاضر برنامه‌ای برای تعویق مسابقات ندارد.


شینزو آبه نخست‌وزیر برای برگزاری این مسابقات و استفاده از صنعت توریسم برای بازگشت مخارج انجام‌شده که مبلغی بالغ‌بر 12 میلیارد دلار است حساب بازکرده است و از همین رو نمی‌تواند به‌سادگی از عدم برگزاری این رقابت‌ها در موعد موردنظر بگذرد.


این در حالی است که یکی از منابع آگاه و مقام نزدیک به کمیته سازمان‌دهی که در تهیه پیش‌نویس رقابت‌ها نقش دارد، دراین‌ارتباط گفت: "سرانجام از ما خواسته‌شده است که برنامه و پلان مسابقات با فرض به تعویق افتادن مسابقات المپیک را طراحی کنیم.


هر دو منبع به‌شرط ناشناس ماندن صحبت کردند زیرا آن‌ها مجاز به صحبت با رسانه‌ها نبودند.


این مقام گفت: "ما در حال تهیه برنامه‌های جایگزین هستیم - برنامه B، C، D – که هرکدام با توجه به برگزاری مسابقات المپیک در بازه‌های زمانی مختلف تهیه‌شده است.


این مقام آگاه در ادامه تأکید کرد: گزینه‌های مختلف، ازجمله تغییر دادن بازی‌ها یا انجام رقابت‌ها بدون تماشاگر ارائه‌شده است که، توسط کمیته برگزارکننده در پایان ماه مارس موردبحث و بررسی قرار می‌گیرد. هرچند کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) این گزینه را غیرممکن اعلام کرده است.


منبع دوم، که به کمیته ساماندهی توکیو 2020 نزدیک است، اظهار داشت: در موردبحث تعویق باید بگویم، ازجمله تأخیرهای یک یا دوساله موردبحث است.


در شرایطی که به گفته این مقام مسئول درزمینه تهیه سناریوهای مطرح‌شده، برخی از کارکنان امید به تأخیر یک ماه یا 45 روز داشتند.


 البته تصمیم نهایی در مورد تعویق باید از IOC گرفته شود اما موضع ژاپن نیز اهمیت دارد.

 

نگرانی‌های هیئت‌مدیره


IOC و رئیس قدرتمند آن، توماس باخ، می‌گویند که بازی‌ها طبق برنامه‌ریزی پیش می‌روند و ورزشکارانی که می‌گویند این می‌تواند یک خطر برای سلامتی باشد، اصطلاحاً به این آتش دامن می‌زنند.


دو نفر دیگر که هر دو عضو ارشد کمیته سازمان‌دهی رقابت‌های المپیک هستند ضمن ابراز نگرانی گفتند: تصمیم به تعویق انداختن باید به‌سرعت اتخاذ شود.
به‌تازگی باخ به نظرمی رسد که لحن خود را تغییر داده است و اعلام داشته است که IOC سناریوهای مختلفی را در نظر گرفته است".

 

این مقام درگیر در پیش‌نویس سناریوها گفت: تأخیر طولانی می‌تواند باعث شکایت ورزشکاران مسن‌تر شود و همچنین نیاز به نگه‌داشتن حامیان مالی برای مدت طولانی‌تری است که این‌یکی کار راحتی به نظر نمی‌رسد. ضمن آنکه یکی دیگر از مشکلات، دهکده المپیک است که پس از بازی‌ها به آپارتمان‌ها تبدیل می‌شوند.


تقویم تابستان 2021 در حال حاضر شلوغ است در حالی که در سال 2022 هم مسابقات جام جهانی فوتبال و المپیک زمستانی پکن در پیش است و عملا برنامه‌ای در سال 2022 نمی‌توان به اجرا گذاشت.

 

نمایندگان شرکت خصوصی نیز در همین رابطه گفتند که حامیان ژاپنی عصبی هستند. حامیان اصلی شامل تویوتا موتور و پاناسونیک هستند که از شرایط موجود به‌شدت گله‌مندند.

 

نماینده یکی از 60 شرکت مالی که اسپانسری این مسابقات را بر عهده خواهند داشت گفت: "مطمئناً شرکت‌ها به‌طور جداگانه خودشان درباره چگونگی برگزاری المپیک بحث می‌کنند. اما هیچ‌کس نمی‌خواهد اولین کسی باشد که درباره احتمال تعویق چیزی بگوید."


شرکت هواپیمایی ژاپن ایرلاینز (9201.T) گفت که 80٪ احتمال وجود دارد که بازی‌های المپیک طبق برنامه کنفرانس داخلی کنونی برگزار نشود.


وزیر دارایی دولت ژاپن، تارو آسو، توکیو 2020 را با المپیک 1940 لغو شده به خاطر جنگ جهانی دوم و تحریم بازی‌های 1980 در مسکو مقایسه کرده است.
وی در ادامه گفت: "این مشکلی است که هر 40 سال یک‌بار اتفاق می‌افتد. "این المپیک نفرین‌شده است - و این‌یک واقعیت است."

نظر شما