شناسهٔ خبر: 38913825 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آبگوشت كلم قمری

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا -
آبگوشت با کلم قمری,آبگوشت کلم
پخت آبگوشت با کلم قمری
آبگوشت کلم قمری یکی از غذاهای محلی همدان و کرمانشاه است. مواد این آبگوشت را، کلم قمری، گوشت گوسفندی، عدس، پیاز، نعناداغ، زردچوبه، فلفل و سیرداغ تشکیل می‌دهد همچنین آبگوشت با کلم قمری را می توان همراه با کشک محلی و ماست و سیر نیز صرف کرد.
آبگوشت از دیر باز یكی از غذا های اصیل و خوشمزه و سالم ایرانی بوده و هست. نه تنها تهیه این غذا راحت و آسان می باشد بلكه از ارزش غذایی فراوانی برخوردار است و این غذا را به عنوان یک غذای كامل می توان محسوب كرد. این غذا كه نه تنها پروتئین و هیدرات كربن و چربی مورد نیاز بدن را تامین می كند چون معمولاً ایرانی ها به همراه آن سبزی و یا پیاز میل می كنند این امر موجب تامین ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن و موجب جذب هر چه بیشتر مواد فوق می گردد.
آبگوشت کلم قمری با کشک یکی از غذاهای سنتی استان همدان است. این غذا به دلیل داشتن کلم و کشک دارای کلسیم بالایی است و گوشت و نخود این غذا آن را از نظر غذایی و وجود پروتئین غنی تر می کند.
طرز تهیه آبگوشت کلم قمری با کشک
آبگوشت کلم قمری,آبگوشت قمری
پخت آبگوشت کلم قمری با کشک و سیر
این آبگوشت های خوشمزه را بپزید و از طعم آن لذت ببرید.‏
مواد لازم برای آبگوشت قمری ‎:‎
گوشت آبگوشتی 500 گرم
کلم قمری 1 عدد
نخود 1 پیمانه
سیب زمینی 2 عدد
پیاز 1 عدد
زردچوبه و فلفل به مقدار لازم
کشک 1 پیمانه
سیر 2 حبه
روغن به میزان لازم

طرز تهیه آبگوشت قمری :
پیاز را نگینی خرد کنید و در روغن سرخ کنید. در حین سرخ شدن زردچوبه و فلفل را به آن اضافه کنید. گوشت را به آن اضافه کرده و نخود خیس خورده را را هم اضافه کنید و با آب بگذارید بپزد.
اگر آب این مخلوط کم بود، دو تا سه لیوان آب روی آن بریزید. در تابه دیگری سیب زمینی و کلم ها را پوست بگیرید و در کمی روغن تفت بدهید.
سپس آن ها را در یک ساعت پایانی پخت، به آبگوشت اضافه کنید. بعد از آن که آبگوشت پخت و جا افتاد، سیر را بکوبید و با کشک مخلوط کنید و روی آن بریزید. سپس آن را سرو کنید و به شیوه همه آبگوشت ها با نان ترید شده میل کنید.‏
طرز تهیه آبگوشت قمری کرمانشاهی
طرز تهیه آبگوشت کلم قمری,آبگوشت قمری کرمانشاه
طرز تهیه آبگوشت کلم قمری و ریحان کرمانشاهی
مواد لازم برای آبگوشت قمری کرمانشاه :
گوشت گوسفندی 500 گرم
نخود و لوبیا سفید 1 پیمانه
سیب زمینی 1 عدد
پیاز 1 عدد
كلم قمری ترد و تازه 2 عدد
ریحان خرد شده 1 پیمانه
نمك و زردچوبه و فلفل به میزان لازم
نعناع خشک به میزان لازم
روغن زیتون به میزان لازم

طرز تهیه آبگوشت قمری کرمانشاه :
برای طرز تهیه آبگوشت کلم قمری ابتدا نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنید. سپس كلم قمری را بشویید و به صورت نگینی اندازه ی حبه قند خرد كنید و ریحان را ریز خرد کنید و با هم در كمی روغن تفت بدهید.
هم اکنون پیاز را نگینی خرد کنید و داخل قابلمه با کمی روغن تفت بدهید و گوشت ها را اضافه کنید و کمی تفت بدهید اما سرخ نکنید کلم قمری و ریحان را هم اضافه کنید نخود و لوبیا و سیب زمینی را به صورت کامل و نمک و زردچوبه را اضافه کنید و داخل آن آب بریزید تا حدی که روی مواد با آب پوشانده شوند و زمانی که جوش آمد شعله را کم کنید و اجازه بدهید آرام بجوشد و بپزد. زمانی که پخته شد در آخر نعناع خشک را در روغن زیتون تفت بدهید و به آبگوشت اضافه كنید و نوش جان كنید.
آبگوشت کلم,طرز تهیه آبگوشت قمری کرمانشاه
طرز درست کردن آبگوشت قمری کرمانشاه
نکاتی برای پخت آبگوشت کلم :
• قبل از اینكه آبگوشت را از روی شعله بردارید مقداری از سیب زمینی را له كنید و در آب آن بریزید اجازه بدهید کمی بجوشد تا آب غلیظ تر و خوشمزه تر باشد هر چه آب آبگوشت كمتر باشد خوشمزه تر است.
• نكته ای كه در مورد انتخاب كلم قمری باید رعایت كنید این است كه كلم قمری ترد و نرم و بدون الیاف و سفت و خشک باشد و با این اوصاف وقتی پخته می شود شبیه به سیب زمینی شده و می توانید آنرا با نخود و لوبیا و سیب زمینی با گوشتكوب بكوبید و در كنار آب گوشت بر سر میز غذا بگذارید.
• می توانید از برنج به جای سیب زمینی در تهیه آبگوشت کلم قمری استفاده کنید.
گوشت آبگوشتی حتما ماهیچه و سردست همراه با استخوان باشد.
• حتما کلم قمری را قبل از پختن باید سرخ کنید.
• زمان تفت دادن نعناع حواستان باشد که نعناع نسوزد.
• خانم های شاغل با خیال راحت این غذا را در آرام پز بگذارند و هنگامی كه از سر كار بر می گردند غذای تازه و گرم و آماده را نوش جان كنند.
گردآوری: بخش آشپزی بیتوته


نظر شما