شناسهٔ خبر: 38905442 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس جمهوری عراق: الزرفی انتخابات زودهنگام را در اولویت قرار دهد

بغداد - ایرنا - «برهم صالح»، رییس جمهوری عراق امروز (سه شنبه) در آیین معرفی «عدنان الزرفی» به عنوان نخست وزیر جدید این کشور، از وی خواست که کوشش برای تحقق خواسته های ملت و برگزاری انتخابات زودهنگام را در اولویت قرار دهد.

صاحب‌خبر -

در بیانیه ای که دفتر رییس جمهوری عراق منتشر کرد، صالح در این مراسم که در کاخ «سلام» بغداد برگزار شد، برای نخست وزیر جدید در انجام این مسوولیت آرزوی موفقیت کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که الزرفی انتخابات زودهنگام و عادلانه را در عراق برگزار کند تا آرمان های عراقی ها و خواست مشروع معترضان مسالمت آمیز به همراه اصلاحات لازم و نیز حفظ استقلال، ثبات و امنیت کشور محقق شود.
صالح تاکید کرد که عراق و مردم آن با امید به آینده شایسته بهترین ها و فداکاری برای یک زندگی آزاد و با عزت هستند.
برهم صالح پیش از ظهر سه شنبه در آیینی با حضور برخی چهره های سیاسی و نمایندگان مجلس در کاخ سلام ریاست جمهوری عدنان الزرفی را مامور تشکیل دولت انتقالی کرد.

وی دومین انتصاب پس از کناره گیری «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل دولت انتقالی عراق است که از سوی رییس جمهوری عراق معرفی می شود.

الزرفی از اعضای «فراکسیون النصر» به رهبر «حیدر العبادی» (نخست وزیر سابق) یکی از نامزدهای مطرح در کمیته هفت نفره فراکسیون های شیعه بود، اما هنوز به طور قطع و یقین مشخص نیست که اکثریت فراکسیون های شیعی با انتخاب او برای تشکیل دولت موافق هستند یا خیر.

وی با نام کامل «عدنان عبد خضیر عباس مطر الزرفی» در سال ۱۹۶۶ در نجف متولد شد و دارای دکترای پژوهش و فقه از دانشگاه کوفه است.

الزرفی از اعضای «حزب اسلامی الدعوه» بوده و در سال ۱۹۸۳به علت مخالفت با رژیم بعث صدام به حبس ابد در ابوغریب محکوم می شود اما در سال ۱۹۹۱ موفق به فرار از زندان می شود.

او در سال ۲۰۰۴ «جنبش الوفا العراقیه» را تاسیس  کرد و همچنان دبیرکلی آن را برعهده دارد.

نخست وزیر مکلف عراق در سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ سه دوره مختلف استاندار نجف بوده است.

نظر شما