شناسهٔ خبر: 38890375 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

امروز صورت می‌گیرد

افتتاح آزادراه همت - کرج با حضور رئیس جمهوری

صاحب‌خبر -

آزادراه همت - کرج امروز(سه‌شنبه) با حضور رئیس جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد و با افتتاح آن، دسترسی‌های تهران به کرج و معکوس آن، به دو آزادراه افزایش می‌یابد.
آزادراه همت به سمت کرج به‌طول ۱۴.۵ کیلومتر از انتهای بزرگراه شهید خرازی در منطقه ۲۲ تهران آغاز می‌شود و در ابتدای جاده چالوس در کرج به پایان می‌رسد.
ساخت آزادراه همت - کرج سال ۸۸ شروع شد و قرار بود یک ساله ساخته شود و سال ۸۹ به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد؛ اما عملیات اجرایی آن، بر اساس برنامه پیش نرفت و فقط قطعه اول به طول ۵.۵ کیلومتر در سال 91 افتتاح شد که در ۶ سال اخیر زیر بار ترافیک قرار داشت. قطعه دوم آزادراه همت - کرج، از محدوده گرمدره تا شهرک جهان نمای کرج به طول ۵.۱ کیلومتر و قطعه سوم این مسیر از شهرک جهان نما تا ابتدای تونل امیرکبیر (ابتدای جاده چالوس) به‌طور ۴.۵ کیلومتر که به آزادراه کنارگذر شمالی کرج متصل می‌شود، در پروژه‌ای است که امروز رئیس جمهوری آن را افتتاح می‌کند.
‌به‌ گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی، هزینه احداث قطعه اول ۵.۵ کیلومتری این آزادراه در سال‌های ۸۸ تا ۹۱، معادل ۴۰ میلیارد تومان بود. قطعات دوم و سوم این آزادراه با هزینه‌ای بالغ بر ۵۵۰ میلیارد تومان احداث شده که
۳۸ درصد آن، صرفاً برای تملک اراضی اختصاص یافت؛ ضمن اینکه هنوز پل‌های اتصال به آزاد راه کنارگذر شمالی کرج احداث نشده که
۸۰ میلیارد تومان نیز برای ساخت این پل‌ها باید هزینه کنیم.
نرخ عوارض این آزادراه هنوز مشخص نیست و قرار است همزمان با افتتاح از سوی رئیس جمهوری، اعلام شود.
پیش‌بینی شده با افتتاح این آزادراه، ۳۵ درصد از بار ترافیکی آزادراه تهران - کرج به آزادراه دوم اتصالی میان پایتخت و استان البرز (همت-کرج) منتقل شود.
بهره‌برداری از ‌آزادراه همت - کرج تأثیرزیادی در کاهش ترافیک فعلی تهران و استان البرز می‌گذارد. حذف گلوگاه‌های ترافیکی استان البرز و محورهایی که از غرب کشور بویژه استان‌های قزوین، زنجان، تبریز و... وارد این استان می‌شود با افتتاح این آزادراه فراهم می‌شود.
این آزادراه تکمیل‌کننده کریدور بین‌المللی شرق به غرب کشور است که با بهره‌برداری کامل از آن علاوه بر کاهش زمان سفر و افزایش ایمنی شاهد کاهش بار ترافیکی درون شهری کرج با اتصال محور جدید به محور چالوس و کلاک و تسهیل دسترسی اهالی شمال کرج به استان‌های شمالی و تهران خواهیم بود.
طول مسیر پروژه ۱۴.٥کیلومتر با ۲۹ دستگاه پل تیپ با دهانه ۱۰۲ متر، ۸ دستگاه پل خاص با دهانه ۱۹۹ متر، ۲ دستگاه تونل با طول ۱۰۷۶ متر و هر تونل ۵۳۸ متر است.



برچسب‌ها:

نظر شما