شناسهٔ خبر: 38889633 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

هشدار فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران

مبارزه با کرونا یک جنگ تمام‌عیار فرسایشی و طولانی است

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۱۴ هزار و ۹۹۱ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، ۸۵۳ نفر براثر ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۴ هزار و ۹۹۶ نفر نیز بهبودیافته‌اند.
کیانوش جهان پور روز گذشته گفت: متأسفانه از بین بیماران جدید شناسایی‌شده، ۱۲۹ نفر جان خود را از دست دادند و مجموع درگذشتگان بیماری کووید ۱۹ در کشور تا دیروز به ۸۵۳ نفر رسیده است.
وی درباره جزئیات موارد جدید شناسایی‌شده کووید ۱۹ در کشور به تفکیک استان‌ها اظهار کرد: آذربایجان شرقی ۳۵ نفر، آذربایجان غربی ۳۱ نفر، اردبیل ۳۰ نفر، اصفهان ۱۱۸ نفر، البرز ۴۹ نفر، ایلام ۲ نفر، بوشهر ۴ نفر، تهران ۲۰۰ نفر، چهارمحال و بختیاری ۳ نفر، خراسان جنوبی ۷ نفر، خراسان شمالی ۴۵ نفر، خوزستان ۵۳ نفر، زنجان ۱۵ نفر، سمنان ۳۴ نفر، سیستان و بلوچستان ۱۱ نفر، فارس ۴۳ نفر، قزوین ۴۰ نفر، قم ۱۹ نفر، کردستان ۳۱ نفر، کرمان ۱۳ نفر، کرمانشاه ۲۱ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۵ نفر، گلستان ۴۲ نفر، گیلان ۱۸ نفر، مازندران ۹۶ نفر، مرکزی ۱۴ نفر، هرمزگان ۱۶ نفر، همدان ۷ نفر و یزد ۵۱ نفر در شبانه‌روز گذشته مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در کشور داشتند.جهان پور ادامه داد: استان‌های مازندران و اصفهان ‌همچنان زنگ خطر جدی درزمینه شیوع کرونا است و مردم به‌هیچ‌عنوان به این استان‌ها سفر نکنند. امیدواریم با مداخلاتی که در استان‌های قم و گیلان درزمینه بسیج مقابله با کرونا انجام‌شده، روند ابتلا کاهش پیدا کند. البته مردم باید خود مراقبتی و دیگر مراقبتی رو منع سفرهای شهری و بین‌شهری را انجام بدهند و رعایت آن را از دیگران ‌هم انتظار داشته باشند.
وی بیان کرد: تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص ویروس کرونا نیز در کشور به ۵۶ آزمایشگاه رسیده است.

ریتم زندگی در تهران با شرایط اپیدمی همخوانی ندارد
فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلان‌شهر تهران تأکید کرد: ریتم زندگی در تهران با شرایط اپیدمی همخوانی ندارد، باید بیش از گذشته بحث کرونا و کویید ۱۹ در تهران جدی گرفته شود.
دکتر علیرضا زالی به وضعیت ترددها در شهر تهران اشاره کرد و افزود: آیا واقعاً ریتم زندگی ما در تهران با شرایط یک اپیدمی همخوانی دارد؟ نه. این نشان می‌دهد که هنوز نه مردم و نه مسئولان اهمیت موضوع را درک نکرده‌اند، اپیدمی تعارف ندارد، فقیر و غنی نمی‌شناسد و شوخی ندارد. ما نباید مردم را دچار تناقض کنیم باید حتماً افزایش اعتماد عمومی صورت بگیرد. برای مثال ما به مردم می‌گوییم در خانه بمانید که راهبرد درستی هم است، اما مردم گلایه می‌کنند و می‌گویند برای ماندن در خانه یک الزاماتی وجود دارد و این الزامات در جامعه محقق نشده است. چون این الزامات محقق نشده ممکن است مردم به پیام‌های هشدارآمیز ما توجه کمتری کنند.
وی به نتایج افکار سنجی اشاره کرد و گفت: مردم به ما گلایه می‌کنند و می‌گویند که شما از ما می‌خواهید در منزل بمانیم اما وقتی‌که اداره تعطیل نیست چگونه در خانه بمانیم؟ این حرف درستی است و اگر ریتم ادارات مانند ماه‌های گذشته ادامه یابد، الزامات لازم محقق نمی‌شود.

جنگ تمام‌عیار فرسایشی
فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلان‌شهر تهران درباره مهار کرونا ویروس جدید خاطرنشان کرد: ما با یک رخداد بسیار پیچیده بیولوژیک روبه‌رو هستیم که تقابل با آن مانند یک جنگ تمام‌عیار فرسایشی است که ممکن است مدت آن‌هم طولانی‌تر از چیزی باشد که انتظار می‌رود.زالی بابیان اینکه باید بیش از گذشته بحث کرونا و کویید ۱۹ در تهران جدی گرفته شود، اظهار داشت: ایران در شرایطی به استقبال این مهمان ناخوانده رفت که در عرصه جهانی این بیماری به پاندمی تبدیل شد. در روزهای آغازین این بیماری برخی حرف‌ها و اظهارنظرها باعث شد که مردم با سطح غیرمتعارفی از تساهل با بیماری برخورد کنند و فکر کنند که کویید ۱۹ یک بیماری ساده مثل آنفولانزای فصلی است و گذر می‌کند. اما این‌طور نیست و آماری که در کشور ایتالیا و کره جنوبی به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که مرگ‌ومیر این بیماری با آنچه در چین اعلام شد متفاوت است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بابیان اینکه ما با یک ویروس نوپدید بسیار عجیب غریب روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: این ویروس با بسیاری از ویروس‌های قبل از خودش متفاوت عمل می‌کند و بنابراین مسئله باید جدی گرفته شود. به نظر می‌رسد برخی مسئولان اجرایی واداری ما در کشور و در برخی از موارد مردم، جدیت و حساسیت موضوع را در نظر نگرفته‌اند و برخی از اظهارنظرها حاکی از آن است که شاید ما نتوانستیم مفاهیم مهم و حساست زایی این بیماری را به سمع و نظر همه اعم از مردم و مسئولان برسانیم.

از قرنطینه غول بی شاخ 
و دم ساخته شده است
زالی گفت: در ذهن مردم از قرنطینه یک غول بی شاخ و دم ساخته شده است، درحالی‌که قرنطینه چهار فاز مختلف دارد و حالتی که هیچ فردی در شهر تردد نمی‌کند فاز چهارم قرنطینه است و قبل از آن باید از فازهای پیشین قرنطینه عبور کرد.
وی با یادآوری اینکه بسیاری از مردم تصور می‌کنند این بیماری تنها افراد خاصی را قربانی می‌کند، تصریح کرد: واقعاً این‌طور نیست و حتی اگر یک فرد سالخورده هم براثر این بیماری فوت کند تأسف‌انگیز است و چه کسی می‌خواهد پدر یا مادرش که ذخیره معنوی خانواده است براثر کویید ۱۹ فوت کند. اما علاوه بر افراد مسن، مشاهده شد که برخی از قربانیان این بیماری افراد ورزشکار و نیروهای ارزنده کادر پزشکی بودند. آیا برای شاغلینی که با مردم زیاد سروکار دارند وسایل حفاظتی فراهم‌شده است؟ زمانی که نمی‌توانیم این تجهیزات را فراهم کنیم، استمرار این روش می‌تواند خطرآفرین باشد.

سفرهای نوروزی باید لغو شود
وی خاطرنشان کرد: ما باید به این سمت حرکت کنیم که مفاهیم فنی و بهداشتی فصل الخطاب قرار بگیرد، امروز اگر وزارت بهداشت مصوبه‌ای دارد، برای همه لازم‌الاجراست و همه سیاسیون باید تمکین کنند زیرا سلامت مردم در گروی تحقق این مصوبات است. سفرهای نوروزی باید به‌طورجدی لغو شود، زیرا سفر سیستم ایمنی را پایین می‌آورد و برخی از استان‌هایی که در سال‌های قبل پذیرای مسافران بودند امروز خود درگیر پروسه اپیدمی هستند و به علت مشکلات متعدد بهداشتی و درمانی نمی‌توانند میزبان مسافران باشند. برخی استان‌ها کمتر آلوده‌شده‌اند و سفر به این استان‌ها می‌تواند باعث گسترش جدی‌تر اپیدمی در کشور شود. نوروز امسال باید شاهد تجربه در منزل ماندن باشیم و دیدوبازدید عید عملاً باعث گسترش ویروس می‌شود و مهم‌ترین راهبرد ما در منزل ماندن است و مردم هم باید همکاری کنند و حساسیت موضوع را درک کنند تا با کاهش دیدوبازدیدها و سفرهای نوروزی هرچه زودتر بر این اپیدمی غلبه کنیم.

اگر سطح مداخلات افزایش نیابد اپیدمی تا پایان خرداد طول می‌کشد
فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلان‌شهر تهران درباره زمان به پایان رسیدن بحران اپیدمی گفت: این زمان بستگی به سطح مداخلات دارد و اگر مداخلات در سطح کنونی باقی بماند باید زمان بیشتری و حتی تا اواخر خرداد این اپیدمی باقی بماند.
زالی به باوری اشتباه مبنی بر رها کردن بیماری و ابتلای همه مردم به آن، اشاره و تصریح کرد: این سیاست که از آن به‌عنوان ایمنی گله‌ای تعبیر می‌شود مربوط به قرن چهاردهم است و در عصر حاضر پذیرفتنی نیست، این حرف بسیار خطرناکی است که توسط یکی از مقامات انگلستان ‌هم گفته‌شده و موجب خشم گروه پزشکی این کشور شده است، ما باید مداخله کنیم زیرا ممکن است مردم در صورت ابتلا به فرم شدید بیماری دچار شوند.وی از مردم تهران درخواست کرد که به سایت salamat.gov.ir مراجعه و فرم پایش را پُر کنند تا بتوان با غربالگری در تهران توسط ۲۸۰۰ مراقب بهداشتی بیماری را مهار کنیم.

نظر شما