شناسهٔ خبر: 38879982 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پویش اجتماعیِ سهم من در کرونا؛

توصیه‌های بهداشتی را گوش دهیم نه آنکه تنها بشنویم

تهران - ایرنا - آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر کشورمان گفت: این روزها که جامعه ایران مانند بسیاری از کشورها درگیر ویروس کروناست، سهم من و تمامی هموطنانم در قطع کردن زنجیره این بیماری گوش دادن و نه شنیدن پیام‌ها و توصیه‌های بهداشتی است.

صاحب‌خبر -

اسفند ماه ۱۳۹۸ ماهی بود که بیش از هر چه یاد و خاطره، چتر ویروس کرونا بر جامعه ما و جان باختن تعدادی از هموطنان‌مان به واسطه هجوم ویروس کووید ۱۹ بود که ایران در امانند بیش از ۱۳۰ کشور جهان در حال تجربه آن است.

ویروس کرونا حیات و ممات میزبانان خود را هدف قرار داده است. در مسیر مبارزه با این ویروس، پزشکان و پرستاران که در خط مقدم مبارزه با این ویروس قرار دارند در حقیقت نخستین سد دفاعی در راه مبارزه در مسیر شکست دادن و قطع زنجیره انتشار آن هستند.

آنچه که بیش از هر چه از زبان مسئولان کلان و برنامه‌ریزان امور بر آن تاکید می شود لزوم توجه به سهم هر یک از افراد جامعه در راه مبارزه با انتشار ویروس کرونا در کشورمان است.

اتفاقی که چهره‌های فرهنگی شناخته شده و نام‌های ماندگار هنر کشورمان نیز در قالب همراهی با درخواست مسئولان کلان جامعه در مسیر شکست ویروس کرونا با آن همراه شده‌اند. حال در این مسیر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) نیز با راه اندازی پویش سهم من در کرونا تلاش می‌کند تا یک بار دیگر مانند تمامی اتفاقات و رخدادهای کلان عرصه اجتماعی و فرهنگی جامعه، مشارکت حداکثری تک تک افراد جامعه را در مسیر شکست هر چه سریعتر این ویروس آنهم در آستانه نوروز باستانی ۱۳۹۹ تقویت کند. در این مسیر ضمن همراهی با چهره‌ها و نام های تاثیرگذار در عرصه فرهنگ و هنر کشور، سهمی هم برای عموم شهروندان ایران در قالب همراهی با این پویش اجتماعی در مسیر هر چه سریعتر طرح شکست زنجیره ویروس کرونا داشته و برداشته‌ایم.

نادر مشایخی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا ضمن ابراز تاسف از درگذشت تعدادی از هموطنانمان به دلیل درگیری با ویروس کرونا یادآور شد: انسان از زمان پیدایشش تا به امروز با وجود سیر مراحل توسعه، پیشرفت و تکامل همواره در معرض آزمون‌های مختلف طبیعت قرار گرفته است.

هجوم ویروس کرونا و دست‌وپنجه نرم کردن با بیماری‌ای که مرگ و نیستی فرد میزبان خود را هدف قرار داده، سهمی دیگر از تجربه و زیست انسان در مسیر تکامل خود در جهان طبیعت است.

این آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر نامدار و شناخته‌شده کشورمان تصریح کرد: یکی از زیباترین و جذاب‌ترین اتفاقاتی که هر سال در طبیعت شاهد آن هستیم فصل شکوفایی، زایش و نوزایی بهار است. درحقیقت ما با فرارسیدن بهار نه‌تنها نفس خود را تازه می کنیم که شاهد تازه و نوشدن جهان طبیعت هستیم. طبیعت با شکوفه‌های بهاری و دیگر نشانه‌هایش تلاش می‌کند تا نجواها، صداها و سمفونی بزرگ طبیعت را به گوش مردم برساند.

اما نکته اصلی آنست که برای همراهی هرچه بیشتر با ارکستر طبیعت، تمامی مردم نیازمند گوش دادن و نه شنیدن صدای طبیعت هستند؛ چرا که شنیدن، هدیه‌ای الهی است که به‌عنوان توانایی ذاتی از هنگام تولد با انسان همراه است اما گوش دادن مهارتی آموختنی و اکتسابی است. این‌بار در کنار همراهی با ارکستر طبیعت ما در مسیر مبارزه با ویروس کرونا و قطع زنجیره آن نیز نیازمند گوش دادن به توصیه‌های کادر درمان و مسئولان کشور هستیم و نه شنیدن آن‌ها!

به گفته مشایخی؛ انسان نیز در خلق موسیقی برای رسیدن به آنچه که ما از اصوات لذت ببریم فرایند گوش دادن به صدای طبیعت را بر شنیدن برتری داد تا به فصل مهمی از هنر یعنی موسیقی رسید؛ پس این بار لازم است برای شکست این ویروس ما نیز گوش دادن خود را نسبت به شنیدن تقویت کنیم.

این آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر با تاکید بر آنکه بهار شنیدنی‌های فراوانی دارد که برای درک هرچه بیشتر آنها نیازمند درست گوش کردن به آن هستیم یادآور شد: همگامی با نوروز باستانی برای ایرانیان توام با آموزه‌های فراوانی از طبیعت بوده و این بار وقتی طبیعت به ما می‌گوید که موقع نشستن در خانه و دیگرگونه میزبانی کردن از بهار طبیعت است نیازمند گوش کردن به آن هستیم؛ چراکه ما کمتر بهار را گوش کرده‌ایم و همواره تلاش کردیم تا با چشمانمان بهار طبیعت را پیگیری کنیم.

وی افزود: حال که مفهوم و معنای سلامتی به‌عنوان اصلی‌ترین حرکت فعالیت‌های اجتماعی عموم مردم جامعه را بر محور خود استوار کرده است لازم است تا با رعایت و توجه به سهم، مسئولیت و وظیفه اجتماعی خود در راه مبارزه با بیماری کرونا در خانه بمانیم بهار را بشنویم و توصیه‌های مسئولان و کادر پزشکان و درمان را جدی بگیریم.

آخرین اخبار از آمار ابتلا به کرونا در ایران

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۱۴ هزار و ۹۹۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، ۸۵۳ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۴ هزار و ۹۹۶ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

کیانوش جهانپور روز دوشنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور و فوت ناشی از ابتلا به این ویروس بیان کرد: هزار و ۵۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته به جمع مبتلایان به کووید ۱۹ اضافه شده و در مجموع ۱۴ هزار و ۹۹۱ نفر مبتلای قطعی به این بیماری در کشور داریم.

وی ادامه داد: همچنین ۴ هزار و ۹۹۶ نفر از این تعداد تاکنون با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند.

جهانپور گفت: متاسفانه از بین بیماران جدید شناسایی شده، ۱۲۹ نفر جان خود را از دست دادند و مجموع درگذشتگان بیماری کووید ۱۹ در کشور تا امروز به ۸۵۳ نفر رسیده است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره جزئیات موارد جدید شناسایی شده کووید ۱۹ در کشور به تفکیک استان‌ها اظهار کرد: آذربایجان شرقی ۳۵ نفر، آذربایجان غربی ۳۱ نفر، اردبیل ۳۰ نفر، اصفهان ۱۱۸ نفر، البرز ۴۹ نفر، ایلام ۲ نفر، بوشهر ۴ نفر، تهران ۲۰۰ نفر، چهارمحال و بختیاری ۳ نفر، خراسان جنوبی ۷ نفر، خراسان شمالی ۴۵ نفر، خوزستان ۵۳ نفر، زنجان ۱۵ نفر، سمنان ۳۴ نفر، سیستان و بلوچستان  ۱۱ نفر، فارس ۴۳ نفر، قزوین ۴۰ نفر، قم ۱۹ نفر، کردستان ۳۱ نفر، کرمان ۱۳ نفر، کرمانشاه ۲۱ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۵ نفر، گلستان ۴۲ نفر، گیلان ۱۸ نفر، مازندران ۹۶ نفر، مرکزی ۱۴ نفر، هرمزگان ۱۶ نفر، همدان ۷ نفر و یزد ۵۱ نفر در شبانه روز گذشته مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در کشور داشتند.

مقابله با بحران نیازمند عزم همگانی است. بدون یک اراده جمعی معطوف به مواجهه مؤثر با بیماری امکان رهایی از زنجیره انتقال آن وجود ندارد. برهمین اساس و به ابتکار ایرنا و روزنامه ایران پویشی برای فراخوان عمومی به مسؤولیت‌پذیری جمعی در برابر کرونا به راه افتاده است.

نظر شما