شناسهٔ خبر: 38866780 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

اخبار روز

صاحب‌خبر -

بن سلمان دختر عمویش را هم بازداشت کرده است
 رسانه اسپانیایی فاش کرد که ولیعهد سعودی علاوه بر بازداشت شاهزاده‌های مرد، دختر عموی منتقدش را نیز بازداشت کرده و او در حال حاضر در ریاض زندانی است. به گزارش ایسنا، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی به نقل از روزنامه «ای‌بی‌اس» اسپانیا فاش کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان حتی به «بسمه»، دختر عمویش هم رحم نکرد و در فوریه ۲۰۱۹ او را که قصد داشت برای درمان به سوییس برود، بازداشت کرد. طبق گزارش این روزنامه، شاهزاده بسمه بیش از یک‌سال است که به دستور محمد بن سلمان در زندان الحائر در خارج از ریاض است. ای‌بی‌اس در ادامه فاش کرد: «همه‌چیز بیست‌وهشتم فوریه ‌سال گذشته میلادی رخ داد، طوری که بسمه قراردادی برای انتقال خود به سوییس برای درمان با شرکت هواپیمایی «رد استار» به ارزش ۸۰‌هزار یورو امضا کرد و این‌گونه به نظر می‌رسد که او مجوز این سفر را به همراه خانواده‌اش نیز دریافت کرده بود، اما در آخرین لحظه هواپیما پرواز نکرد.» این روزنامه در ادامه ویدیویی از روند ربودن بسمه در خانه‌اش منتشر کرد و در این‌باره نوشت:   «در این ویدیو تصویر ۹ فرد در خانه این شاهزاده سعودی ثبت شده است. برخی از آنها متوجه دوربین‌های مداربسته می‌‎شوند و آن را می‌پوشانند تا چیزی مشخص نباشد و شناسایی نشوند. زمانی که این شاهزاده منتقد سعودی به همراه دو دخترش به خانه بازمی‌گردد، بازداشت می‌شود. از آن زمان تاکنون بسمه در زندان الحائر است.» بسمه دختر سعود مدت‌ها از اصلاحات قانون اساسی عربستان و مسائل حقوق بشری در عربستان و منطقه حمایت کرده است.


منتقد سخنرانی رئیس‌جمهوری چین درباره کرونا ناپدید شد
عضو ارشد حزب حاکم کمونیست چین و مدیر اجرایی سابق یک شرکت دولتیِ سازنده املاک در این کشور که چندی پیش شی جینپینگ را در واکنش به سخنرانی او در ماه گذشته میلادی درباره تلاش‌های دولتش برای مبارزه با ویروس کرونا «دلقک» خوانده بود، بنا به گفته سه تن از دوستانش مفقود شده است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، به گفته این سه نفر، رن ژیکیانگ، عضو حزب حاکم کمونیست چین که سابقا مدیر شرکت دولتی موسوم به «گروه املاک هوایوان» بوده از ۱۲ مارس تاکنون در دسترس نیست و کسی نتوانسته با او تماس بگیرد. وانگ یینگ، دوست نزدیک رن ژیکیانگ در اظهاراتش به رویترز گفته است: «رن ژیکیانگ چهره‌ای عمومی است و از ناپدیدشدن او خیلی‌ها باخبر شده‌اند. نهادهای مسئول باید توضیح قانونی و معقول برای این اتفاق در سریع‌ترین زمان ممکن بدهند.» پلیس پکن به درخواست‌های ارایه شده از طریق تماس تلفنی و فکس به منظور اظهار نظر درباره این گزارش پاسخ نداد. رن ژیکیانگ اخیرا در مقاله‌ای به رئیس‌جمهوری چین بابت سخنرانی‌اش در تاریخ  بیست‌وسوم فوریه درباره مدیریت شیوع ویروس کرونای جدید در این کشور حمله کرد. رن ژیکیانگ در این مقاله بدون ذکر مستقیم نام شی جینپینگ، در حمله به سخنرانی او نوشت بعد از مطالعه سخنرانی مذکور «دلقکی برهنه‌شده را دیدم که اصرار بر امپراتور بودن دارد».


تعهد طالبان به پاکسازی افغانستان از داعش
گروه طالبان اعلامیه‌ای در مورد مبارزه با گروه داعش صادر کرد. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، طالبان در اطلاعیه خود گفته است که «داعش را از مناطق مختلف افغانستان بیرون رانده است و اکنون تنها در مناطق محدود شرقی کشور باقی مانده‌اند که در مقابل آنها عملیات پاکسازی جریان دارد.» داعش افغانستان مسئولیت حمله اخیر به سالگرد عبدالعلی مزاری در کابل و مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری را برعهده گرفت. پس از امضای موافقت‌نامه صلح میان گروه طالبان و آمریکا، گروه طالبان دست به عملیاتی علیه داعش در ولایت‌های شرقی افغانستان زده است.

برچسب‌ها:

نظر شما