شناسهٔ خبر: 38831786 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در شورای شهر تصویب شد؛

اقدامات حمایتی شهرداری مشهد برای کاهش پیامدهای اجتماعی اقتصادی ناشی از کرونا

اکرم مقدسی

لایحه اقدامات حمایتی شهرداری مشهد به منظور کاهش پیامدهای اجتماعی اقتصادی ناشی از کرونا با قید دو فوریت در شورای شهر مشهد تصویب رسید.

صاحب‌خبر -

امروز، ۲۴ اسفندماه، در  هشتاد و هفتمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، لایحه اقدامات حمایتی به منظور کاهش پیامدهای اجتماعی اقتصادی ناشی از کرونا با قید دو فوریت با 12 رای به تصویب رسید.

در متن این لایحه آمده است:

«ماده واحده- به شهرداری مشهد مقدس (ستاد، مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته) اجازه داده می‌شود، به‌ منظور کاهش پیامدهای اجتماعی و اقتصادی ناشی از بیماری کرونا و مساعدت به شهروندان مشهد مقدس، نسبت به اجرای اقدامات حمایتی زیر برای اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی اقدام نماید.
1-عوارض کسب و پیشه سه ماهه اول سال 1399 از مودیان مشمول، دریافت نشود.
2- اجاره بهای ماهانه و مالکانه واحدهای تجاری در تملک شهرداری، سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته در سه ماهه اول سال 1399، برمبنای 50% محاسبه و دریافت شود.

تبصره 1- درخصوص قراردادهای اجاره به صورت اجاره ثابت و سهم درصد از فروش، مفاد این بند برای اجاره ثابت، لحاظ ‌گردد.
تبصره 2- درخصوص قراردادهای اجاره به صورت سهم درصد از فروش و با کف تضمین شده، در دوره مورد حمایت نسبت به تعدیل 50% مبلغ حداقل تضمین شده اقدام ‌گردد. 

3- درخصوص قراردادهای اجاره فضاهای فرهنگی و تفریحی، سالن‌های ورزشی، بهره‌برداری از پیاده‌روها و فضاهای شهری، بازارهای سیار، فضاهای روباز و بوستان‌های شهری و سایر صنوف در صورتی که بنا به مصوبات ستاد استانی پیشگیری از کرونا، تعطیل باشند، در دوره تعطیلی مشمول پرداخت اجاره‌بها نیستند.
4- درخصوص اجاره تابلوهای تبلیغاتی در اختیار شرکت‌ها و کانون‌های تبلیغاتی مشروط به اینکه کل بسته تبلیغاتی هر قرارداد را از تاریخ مصوبه برای اکران فرهنگی در اختیار شهرداری قرار دهند به مدت سه ماه به قرارداد بهره‌بردار اضافه شده و اجاره‌بهای سه ماهه مذکور بر مبنای مبالغ قید شده در قرارداد، در پایان قرارداد به شرط کفایت تضامین قرارداد، دریافت شود. درصورتی که بهره‌برداران درخواست حفظ اکران بسته تبلیغاتی را داشته باشند، مشروط به ارائه ضمانت‌نامه بانکی معادل مبلغ اجاره سه ماه اول 99 مبلغ اجاره مدت سه ماه مذکور، در انتهای قرارداد به شهرداری پرداخت گردد. بدهکاری شرکت‌ها وکانون‌های تبلیغاتی طرف قرارداد با شهرداری (جاری) که سررسید شده، ازتاریخ سررسید بدهی به مدت 4 ماه امهال شود.
5- تشخیص شمول قراردادهای اجاره در دوره حمایتی با کمیسیون ماده 14 شهرداری مشهد مقدس (کمیسیون عالی معاملات) خواهد بود.
6- به بدهی‌های ساختمانی و غیرساختمانی تقسیط شده قبلی (که سررسید مقرر آن از تاریخ 1398.12.15 تا تاریخ 1399.02.31 است)، در صورت عدم وصول در موعد مقرر، تا اول تیرماه سال 99 مهلت داده می‌شود. اعطای مهلت یاد شده مشمول محاسبه افزایش نرخ مصوب شورای پول و اعتبار نمی‌گردد و چک خوش‌حسابی بدهی یادشده به میزان مدت مذکور، محاسبه نخواهد شد.
7- اعطای مهلت تا ابتدای تیرماه سال 1399، برای بدهی‌های مرتبط با بهای خدمات صدور مجوز فعالیت (از قبیل حمل بار، تاکسیرانی ) که توسط شهرداری مشهد مقدس (ستاد، مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته) صادر می‌شود و دریافت 50 درصد بهای یاد شده برای سه ماهه مذکور.
8-کلیه تاکسی‌های شهری اعم از خطوط، بیسیم و گردشی از ابتدای اسفند 1398 تا انتهای خرداد ماه سال 1399 از پرداخت آبونمان به سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی معاف هستند؛ جبران درآمد حاصله از آبونمان شرکت‎های بخش خصوصی طرف قرارداد سازمان مذکور در مدت یادشده به عهده شهرداری خواهد بود.
9- به منظور تامین نقدینگی مورد نیاز برای تداوم فعالیت ناوگان بخش خصوصی اتوبوسرانی، نسبت به پرداخت علی‌الحساب مابه‌التفاوت بهای خدمات شرکت‌های بخش خصوصی بر مبنای تعداد ناوگان فعال و بر اساس تراکنش‌های ماه‌های مشابه سال قبل ( بر مبنای مصوبه شماره 12829/98/5/ش-1398.07.09) و با لحاظ نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار ایران از تاریخ1398.12.01 تا اعلام وضعیت عادی از سوی مراجع ذیربط اقدام شود.
10- به شهرداری مشهد (سازمان اتوبوسرانی) اجازه داده می‌شود تسویه بدهی‎‌های شرکت‌های خصوصی طرف قرارداد ناشی از تامین مالی پرداخت حقوق و مزایای انتهای سال 1398و علی‌الحساب هزینه‌های ضروری و نیز اقساط  تسهیلات واگذاری ناوگان را تا انتهای خرداد ماه سال 1399 به تعویق بیندازد.
11- در راستای حمایت از کارکنان و کارگران شاغل در شهرداری مشهد نسبت به ارائه کمک هزینه حمایتی از محل اعتبارات هزینه‌ای سال 1398 و تا میزان آمار مورد تایید معاون مالی و پشتیبانی و با هماهنگی شورا اقدام نماید.
12- شهرداری مشهد مقدس موظف است اثرات بودجه‌ای این مصوبه را در تفریغ بودجه سال 1398 و اصلاح بودجه سال 1399 منعکس نماید.»

انتهای پیام

نظر شما