شناسهٔ خبر: 38825215 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

ظریف به صندوق بین‌المللی پول و سازمان ملل نامه نوشت

جنگ دیپلماتیک با ویروس کرونا و تحریم‌های آمریکا

صاحب‌خبر -

تحریم‌های آمریکا روی سیستم بهداشتی ایران تاثیر ناخوشایندی گذاشته است. با ورود ویروس کرونا، مشکلاتی برای تهیه اقلام پزشکی رخ داده است؛ البته مساله تهدید سلامت ایرانیان با تحریم‌های آمریکا موضوع جدیدی نیست. حالا وزیر خارجه ایران دست به قلم شده است تا با تحریم‌های آمریکا مقابله کند. در همین حال،سفارت ایران در توکیو با انتشار پیامی در صفحه توییترش از کمک پزشکی ژاپن به ارزش ۲/۵ میلیارد ین[ارز رایج ژاپن] خبر داده و ضمن قدردانی از حمایت دولت ژاپن، مطرح کرد: برای کنترل کامل شیوع کرونا ویروس جدید، نیاز به هم‌بستگی جهانی است.
درخواست ظریف
 از صندوق بین‌المللی
محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر خواستار کمک صندوق بین‌المللی پول در رابطه با ویروس کرونا شد.
وی در پیام خود نوشت: رئیس صندوق بین‌المللی پول گفته است که کشورهای متاثر از ویروس کرونا توسط «ابزار سریع مالی» مورد حمایت قرار خواهند گرفت. بانک مرکزی ایران خواهان دسترسی فوری به این تسهیلات است.
ظریف افزود: صندوق بین‌المللی پول و هیئت مدیره آن می‌بایست به مسئولیت این نهاد پایبند باشند، در طرف صحیح تاریخ بایستند و مسئولانه عمل کنند.
رئیس کل بانک مرکزی نیز در پست اینستاگرامی خود اعلام کرد: در نامه هفته پیش خود به رئیس صندوق بین‌المللی پول خواستار استفاده از حق ایران برای بهره‌مندی از طرح ۵۰ میلیارد دلاری تسهیلات سریع آن صندوق برای پیشگیری و درمان و مقابله با آثار اقتصادی ویروس کرونا شده‌ام.
نامه وزیرخارجه 
به دبیرکل سازمان ملل
ظریف با ارسال نامه‌ای به آقای آنتونیو گوترش - که رونوشت آنرا برای روسای همه سازمان‌های بین‌المللی و همتایان خود در سراسر جهان فرستاد -  پایان تحریم‌های دولت ایالات متحده — را که مانع عمده ای برای مبارزه با شیوع کرونا در کشورمان است— خواستار شد.
وی در این نامه تاکید کرده است که علی‌رغم توانمندی علمی و تعهد نظام سلامت ایران برای مبارزه با شیوع کروناویروس، تحریم‌های ایالات متحده بر تجارت قانونی و  پیش شرط‌های اخیر مقامات ایالات متحده برای ممانعت از فروش دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای بشردوستانه، تلاش‌ها برای مبارزه با شیوع کووید-۱۹ در ایران را با موانع جدی مواجه کرده است.
وزیر امور خارجه، تاثیر تحریم‌های ثانویه بر فروش نفت و هم چنین دیگر صادرات کشور  توسط بخش خصوصی  و در نتیجه کاهش توان دولت برای تامین یارانه کالاهای اساسی شهروندان ایرانی، و کاهش توان بخش خصوصی برای تولید و اشتغال، چندلایه بودن تحریم‌های بخش‌های مالی، حمل و نقل، بیمه و بانکی برای ممانعت از فروش دارو و تجهیزات پزشکی به ایران، عدم تامین لوازم و نرم‌افزارهای ناوبری مورد استفاده شرکت‌های هواپیمایی ایران با هدف زمین‌گیر کردن بخش هوایی ایران و اقدامات اخیر شرکت‌های آمریکایی برای مانع‌تراشی در استفاده از فناوری اطلاعات در جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ را به عنوان مثال‌هایی از اقدامات آمریکا بر شمرده که تا حدی در بی‌عملی جامعه جهانی در مقابل اقدامات غیرقانونی دولت ایالات متحده ریشه دارد.
وی در پایان، توقف فوری تروریسم اقتصادی دولت ایالات متحده علیه مردم ایران را الزامی دانسته و بر وظیفه سازمان ملل متحد و کشورهای عضو در همراهی با درخواست مردم و دولت ایران در توقف سیاست دولت ایالات متحده تاکید کرده است و از دبیرکل درخواست کرده است که متن این نامه به عنوان سند مجمع عمومی و شورای امنیت منتشر شود.
واکنش چندش‌آور آمریکا
«مورگان اورتاگوس»  سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به درخواست کمک محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان از جامعه جهانی در پی شیوع کرونا ویروس جدید در ایران، با استفاده از مدل نگارش توییت اخیر ظریف، در صفحه توییترش نوشت:
«فوری
آمریکایی‌ها شجاعانه در حال مبارزه با احکام ناعادلانه زندان در ایران هستند.
یک حکومت بی‌رحم مانع تلاش‌های آن‌ها می‌شود.
نیاز ضروری آن‌ها آزاد شدن است».
از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ مبنی بر اینکه ما در آمریکا بهترین پزشکان جهان را داریم‌ و به ایران پیشنهاد کمک داده ایم‌، تاکید کرد: ایران نیازی به پزشکان آمریکایی ندارد.
سید عباس موسوی در صفحه تویتر خود در این زمینه نوشت: «بهترین، کارآمدترین و شجاع ترین ‎کادر درمانی جهان را داریم و نیازی به پزشک آمریکایی نداریم. بجای دلسوزی ریاکارانه و فخرفروشی مشمئز کننده، ‎ترویسم اقتصادی و ‎تروریسم درمانی را متوقف کنید تا دارو و تجهیزات پزشکی به کادر درمانی و مردم ‎ایران برسد. ضمنا، مردم آمریکا را هم دریابید!»
مجموعه فعالیت‌های 
دستگاه دیپلماسی
«سید عباس موسوی» در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران درباره اقدامات وزارت امور خارجه در خصوص موضوعات مربوط به کرونا گفت: وزارت امور خارجه افتخار دارد که از اولین نهادهایی بود که در کنار مردم و وزارت بهداشت وارد تلاش ملی مبارزه با کرونا شد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی، با بیان اینکه حمایت از هم‌وطنان مقیم خارج از کشور از مهمترین اولویت‌های وزارت امور خارجه است، اظهار داشت: در دوره انتشار کرونا در چین، همه راه‌های ممکن برای کمک به دانشجویان ایرانی مقیم شهر ووهان چین انجام شد و پس از بررسی و پیگیری همه گزینه‌ها و هماهنگی با نهادهای ذیربط به ویژه وزارت بهداشت، با اعزام یک پرواز اختصاصی هواپیمایی ماهان بازگشت این عزیزان میسر شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه سلامت این دانشجویان را مدیون از خودگذشتگی خدمه پرواز هواپیمایی ماهان دانست.
موسوی ادامه داد: در مرحله بعد و پس از انتشار ویروس کرونا در ایران، تلاش وزارت امور خارجه معطوف به جذب کمک‌های داوطلبانه دولت‌ها و ملت‌های دوست و همچنین سازمان‌های بین‌المللی و هماهنگی انتقال آنها به ایران بوده که همچنان ادامه دارد.
وی در تشریح بیشتر این کمک‌ها تصریح کرد: کمک‌های دولتی و مردمی زیر تاکنون از چین دریافت و با هشت پرواز باری شرکت هواپیمایی ماهان به صورت رایگان به ایران منتقل و تحویل وزارت بهداشت شده است:
۱. حدود ۳۵۰ هزار انواع کیت تشخیص ویروس کرونا
۲. حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار ماسک
۳. حدود ۱۳۰ هزار لباس ایزوله
۴. حدود ۱۲۰ دستگاه ونتیلاتور و اسپیراتور
۵. حدود دو هزا ۸۰۰ وسیله تب‌سنج و اکسیژن‌سنج
۶. حدود ۱۳ هزار عینک محافظ
۷. حدود ۱۶۰ هزار عدد محافظ صورت یا کلاه محافظ
۸. حدود ۵۰ کارتن داروی ویژه درمان کرونا
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه روند ادامه دریافت کمک‌های سخاوتمندانه مردمی در چین ادامه دارد، خاطرنشان کرد: اکنون کمک‌های زیادی در حدود ۳۲ هزار کیلو انواع کمک‌ها بسته‌بندی شده و منتظر پروازهای بعدی برای انتقال به ایران است.
موسوی با قدردانی از کمک‌های دولت و مردم چین، از هواپیمایی ماهان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و گمرک جمهوری اسلامی ایران که در انتقال این کمک‌ها مساعدت داشته‌اند نیز تشکر کرد.
وی اضافه کرد: پس از توئیت‌های ظریف، برخی کشورها و سازمان‌ها از آمادگی خود برای ارسال کمک‌های پزشکی یا تهیه و فروش آنها به ایران خبر دادند که برخی اطلاع‌رسانی شده و موارد آینده نیز به اطلاع مردم ایران خواهد رسید.
 

نظر شما