شناسهٔ خبر: 38808747 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آخر هفته با استان‌ها |

فعالیت‌های دانشجویی متأثر از کرونا / بیمارستان‌های کشور چه روز‌هایی را می‌گذرانند؟

فعالیت‌های دانشجویی در یک هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، تحت تأثیر کرونا بود و نشان از آن داشت که دانشجویان می‌توانند در هر عرصه‌ای در کنار مردم باشند.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- عرفان توانا؛ * کشورمان حدود سه هفته است که به صورت رسمی و مستقیم با کووید ۱۹ دچار چالش‌های جدی شده است. روز به روز شیوع این بیماری بیشتر شده و آمار‌ها نگران کننده‌تر می‌شوند. با اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به صورت مداوم آماری از بهبودیافتگان از کرونا را منتشر می‌کنند، اما آمار مبتلایان جدید با سرعت بیشتری در حال افزایش است. توصیه‌های زیادی برای ماندن در منزل صورت می‌گیرد و پیام‌های متنوعی در مذمت افرادی که برای کار‌های غیرضروری منزل را ترک می‌کنند، در فضای مجازی منتشر می‌شود؛ با این حال مگر می‌شود کل چرخه اقتصادی کشور را تعطیل کرد؟

از طرف دیگر، ضروری است که مردم هرچه سریع‌تر بخشی از سبک زندگی خود را تغییر دهند تا حداقل در شیوع بیشتر این ویروس نقشی نداشته باشند. 
 

دانشجویان هوای اهالی حاشیه شهرها را دارند

ساکنان حاشیه شهرها، به ویژه در کلان شهر‌ها و همچنین مردم کم برخوردار در گیرودار خرید ماسک و مواد ضدعفونی کننده، مسلما از دیگر طبقات اجتماعی عقب‌تر می‌مانند. دسترسی کمتر آنان به لوازم بهداشتی ممکن است منجر به شیوع بیماری‌های مسری، به ویژه کرونا در میان مردم این طبقه شود و آنان را بیشتر گرفتار کند. از همین رو بود که بخش مهمی از فعالیت قرارگاه‌های جهادی مقابله با کرونا که در نواحی بسیج دانشجویی استان‌ها شکل گرفت، به تولید ماسک و لوازم بهداشتی و تأمین مواد ضدعفونی کننده برای مردم کم برخوردار اختصاص یافت.
تیتر فردا//// فعالیت‌های دانشجویی متأثر از کرونا / بیمارستان‌های کشور چه روز‌هایی را می‌گذرانند؟

به عنوان مثال در دانشگاه‌های همدان نوعی تقسیم کار شکل گرفت؛ در دانشگاه فنی و حرفه‌ای این استان، دانشجویان از امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه خود را برای تولید مواد ضدعفونی کننده به کار گرفتند. کار توزیع را هم خودشان انجام دادند یا سپردند به دانشجویان دیگر دانشگاه ها.
 
جهادگران البرزی، اما مشکلاتی داشتند؛ از همان ابتدای شروع کارشان، با مشکلاتی از سوی مسئولان این استان مواجه شدند. همان ابتدای کار برخی ارگان‌ها مانند فرمانداری کرج، با اینکه قول همکاری به آنان داده بود، اما با تراشیدن موانعی، عملا دانشجویان را پی نخود سیاه فرستادند. اما این موانع کوچکتر از آن بود که دانشجویان جهادگر را از هدف خود بازدارند.
تیتر فردا//// فعالیت‌های دانشجویی متأثر از کرونا / بیمارستان‌های کشور چه روز‌هایی را می‌گذرانند؟

آنان کار را شروع کردند؛ با همان امکانات کم و اقداماتی در تولید ماسک و انواع محلول‌های ضدعفونی کننده انجام دادند و بالاخره موفق شدند ۴ کارگاه مجهز خیاطی را در یکی از دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کرج در اختیار گرفته اند تا در تولید ماسک به عدد ۱۰ هزار در روز برسند. هرچند برای استفاده از همه ظرفیت این کارگاه‌ها به صورت شبانه روزی، نیاز به خیاطان داوطلب است، اما همت جهادگران بیشتر از آن است که این ظرفیت روی زمین بماند.
 
بیشتر بخوانید:
دانشجویان همدان چگونه با سوغاتی چینی‌ها مقابله می‌کنند
دانشجویان کرمانی حاشیه شهر را ضدعفونی کردند
۵۰۰ بسته بهداشتی به همت جهادگران اردبیلی در مناطق محروم توزیع شد
راه اندازی ۳ خط تولید تجهیزات پزشکی با همت ۲۰۰ دانشجوی بجنوردی / کرونا را شکست می‌دهیم 
دانشجویان علوم پزشکی مشهد خط تولید شیلد ایمنی پزشکی راه‌اندازی کردند
دوخت ۲۰۰۰ آستین یکبار مصرف برای پرستاران به همت دانشجویان تنکابنی
روزانه ۲۰۰ عدد گان پرستاری به همت دانشجویان بسیجی قمی تولید می‌شود
دانشجویان بسیجی، همدان را ضدعفونی کردند
۴ کارگاه خیاطی مجهز برای تولید ماسک در اختیار بسیج دانشجویی البرز / نیاز به حضور خیاط داوطلب داریم
 

پیگیری دانشجویان از بازارهای لوازم بهداشتی

اما در کنار پیگیری برای اینکه محرومان از مواد بهداشتی دور نمانند، آنها حواسشان به بازار فروش این لوازم و پیگیری مشکلات مردم برای تهیه و تأمین آن‌ها و همینطور احتکار بود. نامه‌های متعددی به مسئولان قضایی و دادگستری‌های استانی، نوشته شد. دانشجویان درخواست برخورد جدی با متخلفان را داشتند. حتی دانشجویان بسیجی اصفهان تیم‌های نظارت نامحسوس در بازار‌های مختلف این شهرستان تشکیل داده بودند و وضعیت بازار را در قالب بیانیه‌هایی به اطلاع مردم می‌رساندند.
 
بیشتر بخوانید:
لزوم برخورد دستگاه قضایی با اخلال گران بازار کالاهای بهداشتی در اردبیل
سوءمدیریت برخی مسئولان باعث سودجویی عده‌ای از شرایط بحرانی کشور شده است
دانشجویان استان مرکزی از تلاش‌های پرستاران و پزشکان در مقابله با کرونا تقدیر کردند
 
تیتر فردا//// فعالیت‌های دانشجویی متأثر از کرونا / بیمارستان‌های کشور چه روز‌هایی را می‌گذرانند؟

مشکلات بیمارستان‌های سراسر کشور

طبیعی است که این روزها، نگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های علوم پزشکی و وضعیت بیمارستان‌ها بیشتر از گذشته باشد. گلایه‌های پرستاران و کادر درمانی در بیمارستان‌ها از نبود امکانات یا مدیریت نامناسب شرایط از گوشه و کنار شنیده می‌شد.

مثلا در گیلان که یکی از مراکز اصلی شیوع کرونا در کشور شناخته می‌شود، مردم از وضعیت بیمارستان‌های این استان گلایه دارند. اهالی استان گیلان معتقدند که بیمارستان‌هایی که به درمان بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته، در شرایط عادی از حیث فیزیکی و تجهیزات درمانی با مشکلات زیادی مواجه هستند، چه برسد به شرایط بحرانی.

بحران کرونا در گیلان به کمبود یا فرسوده بودن تجهیزات خاتمه نمی‌یابد، با افزایش بیماران مبتلا به کرونا در این استان، کمبود نیروی انسانی نیز در بیمارستان‌های این استان مشهود شده بود.

در قم هم وضعیت بهتری نبود. خبر‌هایی شنیده می‌شد که مردم را ناامید هم می‌کرد؛ تعدادی از پزشکان از ترس ابتلا به کرونا، از حضور بر بالین بیماران خودداری کرده و از پشت شیشه حال بیمار را تخمین می‌زدند! این موضوع از سوی برخی پرستاران نیز دیده شده که مرخصی استعلاجی گرفته و مراکز درمانی را ترک کرده بودند. البته کمبود تجهیزات حفاظتی مانند گان و ماسک شاید دلیلی برای این موضوع باشد.

گزارش‌هایی که از کاشان می‌رسید شرایط متفاوتی را نشان می‌داد. پرستاران بیمارستان شهید بهشتی کاشان می‌گفتند که پذیرش بیماران با دقت کامل انجام نمی‌گیرد و پزشکان با علائم سرماخوردگی هم بیمار را به عنوان متبلا به کرونا معرفی و بستری می‌کردند. با این وضعیت ظرفیت بیمارستان پر شد و سوله ورزشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان برای این منظور آماده شد؛ اما مشکل این بود که ظرفیت این سوله به اندازه یک یا دو روز پذیرش بیماران مشکوک به کرونا در کاشان بود.

پرستاران زنجانی هم از این گلایه داشتند که تجهیزات حفاظتی به اندازه کافی در اختیار پرستاران و کادر درمانی قرار نمی‌گیرد. اما یک ماجرای دیگر هم در زنجان رخ داد؛ دانشگاه علوم پزشکی زنجان اقدام به استخدام پرستار با قرارداد ۸۹ روزه کرده بود؛ قراردادی که خالی از اشکالات قانونی نیست.
 
بیشتر بخوانید:
باخت وزارت بهداشت در گیلان! / مردم و پزشکان چگونه وضعیت جنگی رشت را کنترل کنند!
بی‌تعارف با بیمارستان‌‌های قم / وقتی که کرونا به پرستاران هم رحم نمی کند!
بی‌دقتی بیمارستان بهشتی کاشان در پذیرش کرونایی‌ها / از بستری کردن با علائم سرماخوردگی تا معاینه غیربالینی!
گلایه‌های بی‌پاسخ پرستاران زنجانی / از نبود تجهیزات حفاظتی تا استخدام ۸۹ روزه!

 

با اینکه چند هفته‌ای از تعطیلی دانشگاه‌ها می‌گذرد و بسیاری از فعالیت‌های دانشجویی لغو شده، اما فعالان دانشجویی در این روز‌ها می‌خواهند در کنار مردم باشند و از ظرفیت‌های تشکل خود برای برداشتن باری از روی دوش مردم بهره ببرند. آنچه در هفته گذشت، این امر را به خوبی نمایش داد.

نظر شما