شناسهٔ خبر: 38800718 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین قدیمی | لینک خبر

معمـای احــتـکار!

فقط در ۳ هفته اخیر دست کم ۷۰میلیون جفت دستکش و ۳میلیون لیتر مواد ضدعفونی کننده کشف شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، بحران کرونا در کشورمان در هفته‌های اخیر با بحران دیگری همراه شده است: احتکار و کمبود لوازم بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده. پس از آن که ده روز پیش وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از احتکار 200 میلیون ماسک خبر داد، توجهات نسبت به سوداگران مواد بهداشتی معطوف شد و دستگاه‌های نظارتی پیگیر کشف انبارهای مخفی شدند. در روزهای اخیر اخبار متعددی از کشف انبارهای احتکار مواد بهداشتی و ضدعفونی‌کننده منتشرشده که حاکی از کشف ده‌ها میلیون دستکش و ماسک است. با این حال، برخی بیمارستان‌ها همچنان از کمبود مواد بهداشتی می‌نالند و در داروخانه‌ها هم ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده یافت نمی‌شود.

ظرفیت تولید محصولات بهداشتی در هفته‌های اخیر چند برابر شده و انتظار می‌رفت بحران کمبود ماسک و دستکش حل شود اما همچنان به عنوان موضوعی لاینحل باقی‌مانده است. قوه قضاییه، سازمان تعزیرات، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، وزارت صنعت و اطلاعات سپاه در هفته‌های اخیر پای کار آمده و انبارهای متعددی از احتکار لوازم بهداشتی را ردگیری و کشف کرده‌اند. این دستگاه‌ها می‌گویند که تمام کشفیات را در اختیار وزارت بهداشت قرار داده‌اند همچنین برخی انبارهایی که به عنوان احتکار کشف شده، از نگاه مسؤولان وزارت بهداشت، دارای مجوز بوده و اساساً احتکاری رخ نداده است. برخی مسؤولان اظهار می‌کنند که کشفیات مواد بهداشتی به اندازه مصرف چند روز کشور در شرایط فعلی است. به همین دلیل با وجود تزریق تمامی کشفیات به چرخه درمان، همچنان با کمبود مواد بهداشتی در سطح کشور روبه‌رو هستیم.

 سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به نظارت بر کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولید اقلام بهداشتی بیان کرد: بعد از شیوع بیماری کرونا در کشور و بالا رفتن قیمت برخی از اقلام بهداشتی و کمیاب شدن آنها، گشت‌های تعزیرات برای مقابله با احتکار و گرانفروشی‌های احتمالی این اقلام افزایش پیدا کرد. البته در مأموریت‌های ما نهادهایی همچون پلیس، وزارت صمت، سازمان اطلاعات سپاه، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیز مشارکت داشتند.

وی با بیان این‌که تا به امروز بیش از 7000بازرسی انجام شده، گفت: در پی این بازرسی‌ها بیش از 2000 پرونده تخلف در حوزه اقلام بهداشتی تشکیل شده است. تاکنون بیش از شش میلیون ماسک، ۵۴ هزار لیتر ماده ضدعفونی‌کننده و ۴۲ میلیون دستکش یکبارمصرف کشف شده است.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در پاسخ به این سؤال که اقلام بهداشتی کشف‌شده چگونه بین مردم توزیع می‌شود، اظهار کرد: در روزهای ابتدایی اسفند، اقلام بهداشتی کشف‌شده نظیر ماسک و دستکش به دانشگاه‌های علوم پزشکی محل کشف در سراسر کشور تحویل داده می‌شد، اما اخیراً با توجه به دستور وزارت بهداشت مبنی بر ارائه اقلام کشف‌شده به این وزارتخانه، اقلام تحویل وزارت بهداشت می‌شود. البته طی کردن مراحل اداری این کار حدود دو روز طول می‌کشد ولی ما به محض کشف اقلام، آنها را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهیم. روز دوشنبه نیز ۵۰ هزار عدد ماسک مکشوفه در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت. رایگانی خاطرنشان کرد: گشت‌های ما در سراسر کشور فعال خواهند بود، اما از مردم نیز تقاضا داریم با مشاهده مواردی نظیر احتکار و گران‌فروشی اقلام بهداشتی با سامانه ۱۳۵ تماس بگیرند.

تولید اقلام بهداشتی هنوز به اندازه تقاضا نیست

  محمدرضا شانه‌ساز، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست مشترک با قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وزارت صمت برای تأمین اقلام بهداشتی و پزشکی از فاصله میان عرضه و تقاضای اقلام بهداشتی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، شانه‌ساز در این جلسه تصریح کرد: وزارت بهداشت و واردکنندگان، در هفته‌های گذشته تلاش بسیاری برای خرید ماسک از سایر بازارهای جهانی داشتند، در حالی که حتی حاضر بودیم قیمت بالا هم بپردازیم، اما در لحظه‌های آخری که محموله‌ها در حال حرکت به سمت کشور بود، توسط دولت کشورهای صادرکننده متوقف می‌شد، چرا که خود آنها نیز به این اقلام نیاز دارند. به گفته شانه‌ساز، برخی از استان‌ها و دانشگاه‌های کشور، بیشتر درگیر ویروس کرونا شده‌اند؛ بنابراین از ابتدا

به صورت ویژه‌تر روی تأمین اقلام بهداشتی مورد نیاز آنها تمرکز کردیم، ضمن این​که هم‌اکنون نیز تولید اقلام مورد نیاز در کشور شش تا هشت برابر شده است، در حالی که به تناسب نیاز کشور ۲۰ برابر است.

وی اظهار کرد: هنوز شکاف عمده‌ای در ماسک‌های N95 داریم؛ این در حالی است که در ابتدای شیوع این ویروس، یک واحد تولیدی در کشور داشتیم که ده هزار عدد در روز تولید می‌کرد، اما هم‌اکنون با کمک صنایع دفاع، به ۴۰ هزار عدد در روز رسیده‌ایم در حالی که نیاز کشور صد‌هزار عدد ماسک N95 در روز است.

شانه‌ساز ادامه داد: هم‌اکنون با زیر بار بردن ظرفیت‌های تولید مردمی و دستگاه‌های جهادی از جمله صنایع دفاع، بسیج، بسیج اصناف و واحدهای تولیدی ــ صنفی به مرور در حال تکمیل ظرفیت مورد نیاز هستیم.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: اولویت در توزیع این اقلام با مراکز بهداشتی است که تعداد پذیرش بیشتری از بیماران دارند، اما با راهکارهایی که در نظر گرفته شده، ظرف چند روز آینده به داروخانه‌ها نیز که محل مطمئن عرضه این محصولات هستند، اقلام را ارائه خواهیم کرد؛ ضمن این​که توزیع نیز به صورت متمرکز از طریق شرکت‌های رسمی پخش دارو در داروخانه‌ها شروع خواهد شد.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت فیلم‌های آموزشی را برای تولید ماسک‌های خانگی منتشر کرده که بر این اساس امیدواریم ظرف روزهای آینده، بخش مهمی از خواسته‌های مراکز درمانی را پاسخ دهیم.

کالاهای مکشوفه  تحویل قرارگاه‌های استانی می‌شود

 محمدعلی اسفنانی، معاون تعزیرات حکومتی کشور از تشکیل قرارگاه مبارزه با کرونا در هر استان خبر داد و درباره این قرارگاه توضیح داد: قرارگاهی با همکاری و همراهی سازمان تعزیرات حکومتی، قوه قضاییه، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی، پلیس امنیت اقتصادی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به ریاست دانشگاه علوم پزشکی هر استان تشکیل‌شده تا با کمک مردم بتوانیم این ویروس را شکست دهیم.

وی افزود: از زمانی که ویروس کرونا وارد کشور شد برخی افراد سودجو اقدام به احتکار کالا کردند که در مورد این پرونده‌ها، ابتدا پرونده به قوه قضاییه برای صدور حکم ارسال می‌شود که فرد محتکر بین 10 تا 70درصد ارزش کالا جریمه می‌شود. پس از آن اجناس مکشوفه با حضور نمایندگان قضایی و سازمان تعزیرات کالا به مراکز مورد نظری که آنها معرفی می‌کنند توزیع می‌شود؛ اما در مورد کالاهای سلامت‌محور که با جان مردم سر و کار دارند همه پای کار آمدند تا بحران کرونا جمع شود.

اسفنانی ادامه داد: بر همین اساس طبق مصوبه‌ای به ما اعلام کردند کالاهای مکشوفه را در اختیار هیات امنای صرفه‌جویی ارزی برای معالجه بیماران بگذاریم اما با تشکیل قرارگاه اکنون کالاها تحویل آن می‌شود تا به مناطق مورد نیاز ارسال شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران تصریح کرد: پس از احتکار با موضوع جدی‌تری روبه‌رو هستیم که سلامت مردم را بیشتر تهدید می‌کند و آن هم عرضه کالاهای تقلبی در بازار است. ژل‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده تقلبی در بازار وجود دارد که ممکن است سلامت مردم را به خطر بیندازد و حساسیت بیشتری روی این موضوع داریم. بررسی‌های تعزیرات نشان می‌دهد ماسک و کالاهای بهداشتی به میزان کافی در کشور وجود دارد، اما نحوه توزیع و احتکار به گونه‌ای بوده که در برخی مناطق اصلا یافت نمی‌شد.

وی تاکید کرد: برخی افراد پس از اعتراف گفتند که قصد داشتند کالاهای بهداشتی را صادر کنند که با کشف شدن آن شاهد این اتفاق نبودیم. همچنین برخی افراد سودجو به منظور گران‌تر فروختن، کالا را احتکار کرده بودند که پس از بررسی کالاها تحویل قرارگاه مبارزه با کرونا شد.

نظر شما