به گزارش گروه آمورش و پرورش خبرگزاری فارس، محسن حاجی میرزایی در سومین گردهمایی مشترک اعضای معاونان و مدیرانکل آموزش و پرورش که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با گرامیداشت ۲۲ اسفند روز شهدا، اظهار کرد: روزهای پایانی سال، روزهای انباشت کارهاست؛ امسال وجود بیماری کرونا مزید بر علت شده است بنابراین از همه کسانی که تلاش میکنند، تشکر میکنم.
وی افزود: برخی از معاونتها کارهای سنگینتری در این روزها دارند از جمله معاونت برنامهریزی و توسعه منابع که با توجه به پایان سال مالی روزهای پرتلاشی را میگذرانند و سعی میکنند پرداختها نه تنها به موقع انجام شود بلکه به مراتب وضعیت بهتری نسبت به سالهای قبل داشته باشیم.
حاجی میرزایی تصریح کرد: معاونتها تلاش دارند تا این روزها را به بهترین و ماندگارترین روزهای آموزش و پرورش تبدیل کنند لذا کار ادارات در این روزها خیلی بیشتر از زمانی است که مدارس باز بود و روزهای عادی را میگذراندند.
وی ادامه داد: این رویداد در یک صد سال اخیر بیسابقه است از کشتار ناشی از قحطی و جنگ جهانی اول که منجر به تلفات بسیار سنگینی در جامعه ایران شد، بگذریم تا به امروز با چنین رویدادی روبهرو نبودهایم.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: خبرهای خوشی میرسد که در گیلان و مازندران تا حدودی روند رشد سریع این ویروس مهار شده است.
وی افزود: این رویداد تلخ، آهنگ و شرایط زندگی همه مردم را تحت تأثیر قرار داده است البته در کنار همه رنجها این رویداد حاوی فرصتهای ارزشمندی است بنابراین تواناییها در این روزها مشخص میشود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره حدیثی از رسول خدا (ص) با این مضمون که در دوره حیات شما لحظاتی وجود دارد که باید آنها را دریابید، اضافه کرد: این موضوع در ادبیات ما میدان وسیعی دارد و بخش زیادی از ادبیات ما به این موضوع پرداخته است.
وی ادامه داد: انسانهای بزرگ در این موارد خودشان را نشان میدهند اینکه چه کسی در این دوران فرصتهایی را به وجود میآورد خیلی مهم است. هر حادثهای در درونش فرصتها و امکاناتی خلق میکند؛ فرصتهایی برای اثبات کارایی و هنرنمایی ایجاد میکند، حادثهای مانند جنگ شخصیتهایی را پرورش داد و افراد با سنین کم مجالی برای آشکار کردن استعدادهای خود خلق کردند.
حاجی میرزایی تصریح کرد: فرصتها پایدار نیست و مثل ابرها به سرعت میگذرد چنانکه حضرت علی علیه السلام فرمودند؛ از دست دادن فرصتها اندوه بار است لذا این فرصت مجالی برای ایفای نقش دولت و انسجام درونی حاکمیت است و نشان میدهد که چقدر میتوانیم همافزایی و همراهی داشته باشیم.
وی افزود: ما وارد مانور حقیقی شدیم که میخواهد توانمندی مدیریت کشور و توانمندیهای قشرهای مختلفی از جمله معلمان، پرستاران و پزشکان و ... را مشخص کند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: همه ما در معرض امتحان بزرگی قرار گرفتهایم این رویداد همیشه مهمان ما نیست و انشاءالله به زودی رخت بر میبندد؛ اما باید دید آیا میتوانیم و هنر آن را داریم به عنوان مسؤول آموزش کشور منسجم عمل کنیم، آیا میتوانیم، انسجام، هماهنگی و بسیج همگانی در کشور ایجاد کنیم.
وی افزود: به هرحال این فرصت از بین میرود و همه ارکان و بخشهای مختلف آموزش و پرورش از ستاد تا مدارس هر روز وقت میگذارند؛ تا بتوانند از این فرصت به نحو شایستهای در جهت ارتقای نظام تعلیم و تربیت بهرهبرداری کنند.
حاجی میرزایی افزود: اعتقاد دارم آموزش مجازی فرع برآنچه میگویم است، آموزش مجازی وسیله است اما هدف اصلی بسیج ظرفیتها و انسجام و ارائه خلاقیتهاست و اینکه بتوانیم ظرفیتهای خود را بروز دهیم باید قدردان این فرصت باشیم تا قدرت نفوذ خود در جامعه را آشکار کنیم و نمونههای خلاق آموزشی را نشان دهیم.
وی ادامه داد: این روند باید بعد از این رویداد ادامه یابد به طوری که بتوانیم در هر لحظهای به هر دلیلی با مدارس، مدیران و معلمان تماس داشته باشیم و بتوانیم توجه معلمان را جلب کنیم و از ایده آنها بهرهمند شویم.
وزیر آموزش و پرورش، سرعت موثر واکنش به موقع به این رویداد را بسیار مهم دانست و افزود: هرچند این بیماری جان تعدادی از عزیزان را گرفته است اما به نوعی کرونا به ما جان میدهد تا تواناییهای خود را نشان دهیم.
وی ادامه داد: استفاده از بخشنامه نباید تنها وسیله مدیریت باشد بلکه یک مدیر باید قدرت نفوذ و تعامل و اعمال فکر داشته باشند لذا مدیران کل استانها باید تمام توانشان را براین موضوع مصروف کنند تا امر آموزش به نحو مناسبی به دانشآموزان ارائه شود.
وی با بیان اینکه باید دغدغه خودمان را به دغدغه اجتماعی تبدیل کنیم تا بتوانیم لحظات به یاد ماندنی را خلق کنیم، گفت: مستند کردن وقایع خوب آموزشهای مجازی این روزها بسیار مهم است تا در آینده به عنوان تجاربی ارزشمند برای استفاده آیندگان باشد، بنابراین باید تمام لحظات این رویداد را مستند کنیم و یک دانش بومی از این مانور جهادی خلق کنیم تا از این تجارب بتوانیم در آینده بهره ببریم.
حاجی میرزایی افزود: از صمیم دل از همه مدیران تشکر میکنم میدانم چقدر وقت میگذارید امیدوارم سال آینده سرشار از آسانیها باشد چنانکه خداوند در قرآن وعده داده، بعد از هر سختی آسانی است.
علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص اقدامات موثر انجام شده از طرف آموزش و پرورش در فضای مجازی در مدت تعطیلی مدارس به علت شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: اطلاعات ارسال شده در مورد شرایط و چگونگی اجرای برنامههای آموزشی از طریق شبکههای اجتماعی و صداوسیمای استانی که توسط فرهنگیان استان به دست ما میرسد، کمک موثری برای ما خواهد بود تا بفهمیم هر استان چه مقدار در تسهیل روند آموزشی کمک کرده است و بتوانیم با حمایتهای خاص رشد بیشتری به کارها بدهیم و اگر لازم باشد بعضی موارد را تصحیح کنیم.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش از دو شبکه تلویزیونی چهار و آموزش برای پخش برنامههای درسی دانش آموزان بطور روزانه و مستمر استفاده میکند، گفت: در ابتدای کار، برنامههای آموزشی شبکههای صداوسیما را با 14 برنامه روزانه شروع کردیم و در هفته جاری توانستیم این برنامهها را به 22 برنامه در دوره دوم آموزش متوسطه گسترش دهیم و با احتساب آموزش ابتدایی، در حال حاضر روزانه 28 برنامه را از شبکههای ملی و استانی، به طور روزانه پخش میکنیم که اگر اینها را در هفت روز هفته ضرب کنیم، حجم عظیمی از برنامهها از طریق این دو شبکه رسانه ملی اجرایی میشود.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در آموزش دوره متوسطه تعداد 182 درس داریم، گفت: از مجموعه 95 ماده درس بدون تکرار شاخه نظری که باید مورد آموزش قرار بگیرند، 90 ماده درسی را هدف گذاری کردیم و هم اکنون در حال آموزش است.
وی گفت: 36 درس متوسطه اول داریم، 20 ماده درسی هدف گذاری شده و درحال آموزش است و بقیه هم در برنامههای آموزشی قرار دارد. بنابراین از لحاظ هدفگذاری دروس برای آموزش در متوسطه اول و دوم مشکلی نداریم و همه دروس را پوشش خواهیم داد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در مورد برخی از دروس محدودیتهایی داریم، گفت: در آموزش دروس مهارتی برای دانش آموزان فنیوحرفهای و کاردانش محدودیتهایی داشتیم که توانستیم این مشکل را در مورد دو درس پر مخاطب کامپیوتر و حسابداری برطرف کنیم.
کمرئی با بیان اینکه 1005 پودمان مهارتی و حرفهای در آموزش دانش آموزان با احتساب دروس عمومی و پایه وجود دارد، گفت: باید هر کدام از این دروس به صورت مجزا آموزش داده شود.
وی ادامه داد: آموزشهای مهارتی دارای دو بخش تئوریک و مهارتی است که برخی از دروس 30 درصد تئوری و 70 درصد مهارتی هستند و برخی دیگر 60 درصد تئوری و 40 درصد مهارتی هستند، که اینها باید آموزش تئوری و عملی را به صورت توأمان داشته باشند اما در شرایط اضطرار میتوان آموزش تئوری را در اولویت قرار داد و پس از بازگشایی مجدد مدارس بر بخش مهارتی این دروس تمرکز کرد.
معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش بر ادامه پخش آموزشهای ارائه شده از طریق شبکههای تلویزیونی استانی تأکید کرد و گفت: استانها باید از آموزشهای موازی در شبکههای استانی خودداری کنند و سعی شود از آموزشهایی که مکمل فرایند آموزش است، استفاده شود تا موثر واقع شود.
کمرئی گفت: برنامههای آموزشی مرتبط با رشتههای علوم انسانی و کاردانش و فنیوحرفهای از طریق شبکه 4 سیما و برنامههای آموزشی مرتبط با رشتههای ریاضی، تجربی و آموزش ابتدایی از شبکه آموزش برای دانشآموزان پخش خواهد شد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در خصوص آموزش در بستر الکترونیک گفت: برخی از استانها پیگیر آموزش در بستر الکترونیک هستند، این نوع آموزش اغلب خودجوش است و معلمان ما در استان به طور حرفهای و متعهدانه آن راپیگیری میکنند.
کمرئی آموزش در بستر الکترونیک را بسیار تأثیرگذار دانست و گفت: این نوع آموزش در ذهن افراد جامعه ماندگار خواهد شد و نشان دهنده دغدغه آموزشی معلمان و همکارانمان است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: برای اطمینان از اینکه تمام دانشآموزان از بستههای آموزشی بهرهمند میشوند، بستههای آموزشی و لوحهای فشرده درسی، برای دانشآموزان روستایی و مناطق محروم کشور تهیه و ارسال شده است.
وی بر ضرورت ارزیابی از شیوه آموزشهای مجازی توسط استانها تاکید کرد و گفت: این ارزیابیها باید مبتنی بر مصاحبهها و سنجشهای درست از جامعه آماری انجام شود.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با تقدیر از هنرستانهایی که اقدام به تولید ماسک و سمپاش کردهاند، گفت: 130 هنرستان در سراسر کشور در رشته طراحی و دوخت وجود دارد و خوشبختانه برای تولید ماسک و لباسهای مناسب برای مبارزه با شیوع این ویروس، اعلام آمادگی کردهاند.
کمرئی گفت: در جلساتی که با وزارت صنعت و معدن داشتهایم، مقرر شد مواد اولیه و پارچه برای تهیه ماسک و لباسهای مناسب در مقابله شیوع ویروس کرونا از طرف آن وزارتخانه در اختیار مدارس و هنرآموزان ما قرار بگیرد.
انتهای پیام/
نظر شما