شناسهٔ خبر: 38788951 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۴۶ درصد بیماران در محیط‌های بیمارستانی به کرونا مبتلا می‌شوند

سنندج - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ۴۶ درصد از بیماران در محیط‌های بیمارستانی و درمانی به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند ضمن اینکه هر فرد بیمار در محیط باز می‌تواند هفت نفر را به این بیماری مبتلا کند.

صاحب‌خبر -

دکتر فرزین رضاعی شامگاه چهارشنبه در نشست اتاق رسانه ستاد مقابله با کرونا اظهار داشت: ویروس کرونا این روزها در کشور شیوع پیدا کرده و به تبع استان کردستان نیز درگیر این بیماری شده و اکنون ۸۴ نفر بطور قطعی مبتلا به این بیماری بوده و در مراکز درمانی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی تحت درمان هستند.

وی ضمن هشدار به مردم برای ماندن در خانه و پرهیز از حضور غیر ضروری در محیط باز،  معابر و خیابان‌ها تاکید کرد: مردم برای مصون ماندن از این ویروس باید ضمن رعایت نکات بهداشتی از حضور در تجمعات و مراسم ها خودداری کرده و تلاش کنند مانع از تردد اقوام و بستگان و اطرافیان خود برای پیشگیری از شیوع این ویروس شوند.

دکتر رضاعی با اشاره به اینکه اکنون در همه ۱۰ شهرستان تابعه استان کردستان بیمار مبتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی داریم، افزود: برای برخی از شهرستان ها که در ایام تعطیلات نوروزی جمعیت شان بدلیل بازگشت اهالی آنها از دیگر شهرها و استان های کشور بیشتر احساس خطر می‌کنیم لذا از همه مردم می‌خواهیم با همکاری خود از اطرافیانشان بخواهند تعطیلات نوروز امسال به کردستان سفر نکنند.

وی یادآور شد: در جنگ تمام عیاری با ویروس کرونا هستیم لذا برای اهالی قروه، بیجار و کامیاران احساس خطر بیشتری در روزهای آینده می‌کنیم چرا که جمعیت این شهرستان‌ها در تعطیلات نوروزی چند برابر می‌شود و بسیاری از اهالی این شهرها که در دیگر شهرها و استان‌های کشور کار کرده و سکونت دارند به زادگاه خود بر می‌گردند و دورهمی های خانوادگی برپا می شود که از عوامل اصلی شیوع این بیماری است.

دکتر رضاعی با اشاره به ابتلای ۲۱ نفر از کادر درمان بیمارستان‌های استان به بیماری کرونا اضافه کرد: همه تلاش پرسنل ما خدمت به بیماران است ولی در زمانی که خود این افراد گرفتار بیماری شوند نیروی جایگزین کم داریم و این امر باعث اختلال در امر خدمات رسانی مطلوب به بیماران می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: مجموع کادر پرستاری مراکز درمانی استان دو هزار و ۳۰۰ نفر است که هم اکنون شبانه روزی در حال ارائه خدمت به بیماران هستند لذا اگر توصیه های بهداشتی و هشدارها در خصوص ویروس کرونا را جدی نگیریم و به آن توجه نکنیم احتمال افزایش تعداد بیماران زیاد است در آن شرایط با اشغال تخت‌های بیمارستانی به واسطه بستری بیماران کرونایی، میزان و کیفیت خدمات درمانی به دیگر بیماران بخش های دیگر دچار مشکل شده و همین امر موجب تهدید جان آنها می‌شود.

وی با اشاره به ابتلای ۸۴ نفر در استان تا ظهر امروز به ویروس کرونا اظهار داشت: برخی از شهرستان‌ها امروز در زمینه تعداد بیماران افزایش چندانی نداشتند و این به معنای ثبات و کاهش هشدار و حساسیت نسبت به بیماری نیست بلکه نشان داد با برنامه تعطیلی ادارات و اعمال محدودیت ترددها و بسته بودن بازار و رعایت مردم، ابتلا به ویروس کرونا کمتر شده است.

رضاعی به یکی دیگر از مشکلات حال حاضر در استان اشاره (مصرف الکل و مرگ و مسمومیت ناشی از آن) اشاره کرد و افزود: میزان کشته های مصرف الکل تقلبی با تعداد قربانیان کرونا برابری می‌کند (۶ کشته) ضمن اینکه در حال حاضر ۱۸ نفر به همین خاطر در مراکز درمانی بستری هستند که حال عمومی یک نفر از آنها نیز خوب نیست.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان هم در این نشست با اشاره به برنامه ریزی برای توزیع ۶۰ هزار بسته لوازم بهداشتی در بین خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی در مناطق شهری یادآور شد: این اقلام خریداری و در حال ارسال به استان است که قدم بزرگی برای تامین سلامت قشر آسیب پذیر جامعه است.

بهرام نصراللهی زاده شرایط حال حاضر کشور و استان را سخت دانست و اضافه کرد: در هر شرایط سختی دستاوردهای نیز حاصل می‌شود که امیدواریم پس از گذر از بحران این بیماری، رعایت بهداشت فردی به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

وی با هشدار در مورد خستگی کادر درمان بیمارستان‌ها و اینکه هر کدام از پرستاران پزشکان و کادر درمانی از چرخه خدمت‌رسانی خارج شود، جایگزینی نخواهد داشت از مردم خواست ضمن رعایت توصیه های بهداشتی و توجه به هشدارها با عدم خروج از خانه از افزایش ابتلا به این ویروس جلوگیری کرده و با این کار خود قدمی در حمایت از کادر درمانی استان بردارند.

نصراللهی زاده با بیان اینکه در استان برای تامین لوازم بهداشتی و ضد عفونی کننده مشکل داشتیم چون هیچ واحد صنعتی در این خصوص در استان نداریم، افزود: هفته آینده یک واحد تولید دستکش در استان راه اندازی می شود که قادر به تولید ۶۵ هزار عدد دستکش خواهد بود که این بخشی از نیاز استان را بر طرف خواهد کرد.

وی از برنامه ریزی برای برخی اقدامات در جهت پیشگیری از شیوع این ویروس در استان از سوی مدیریت بحران و شورای تامین خبر داد و یادآور شد: مردم نیز باید با مشارکت و همراهی خود مسوولان را در اجرای برنامه های پیشگیرانه یاری کنند که یکی از مهمترین آنها، عدم خروج از منزل و شرکت نکردن در تجمعات و مراسم ها است.

در ۲۴ ساعت گذشته ۶ نفر به تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان اضافه شد،  اکنون ۸۷ بیمار مشکوک در بیمارستان‌ها بستری هستند که بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی ابتلای ۸۴ نفر از این افراد به ویروس کرونا قطعی است.

تعداد کل مراجعین به بیمارستان‌های استان از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۳۹۴ نفر بوده که ۸۷ نفر از آنان در مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه در استان بستری شده‌اند.

هم اکنون تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های شهرستان های استان شامل سقز ۳۶، بانه ۱۳، سنندج ۱۸، قروه هفت،  دیواندره ۲، دهگلان ۲، بیجار هشت و سروآباد یک نفر است و  ۳۵ نفر در سقز و ۱۰ نفر در سنندج بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شدند.

آمار مبتلای قطعی به بیماری کرونا به تفکیک شهرستان‌ها نیز به ترتیب سقز با ۳۳، بانه ۱۷، سنندج ۱۱، کامیاران ۴، قروه ۹، مریوان ۲، دیواندره ۳، بیجار ۲، دهگلان ۲ و سروآباد یک نفر است.

کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

از ظهر سه شنبه ۲۰ تا چهارشنبه ۲۱ اسفند و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۹۵۸ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ۹ هزار نفر افزایش یافت.

در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۳ نفر از مبتلایان جدید کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۳۵۴  مورد رسید.

نظر شما