شناسهٔ خبر: 38775553 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اشرف غنی دستور آزادی 1500 زندانی طالبان را صادر کرد

رئیس جمهور افغانستان در حکمی دستور آزادی 1500 زندانی طالبان برای آغاز مذاکرات بین الافغانی را صادر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در حکمی دستور آزادی 1500 زندانی برای آغاز مذاکرات بین الافغانی را صادر کرد.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان (ارگ) اعلام کرد، اشرف غنی با هدف آغاز و انجام مذاکرات صلح میان دولت این کشور و طالبان و به منظور تحکیم صلح و ثبات فرمان عفو و آزادی زندانیان طالبان را صادر کرده است.

براساس این دستور،  عفو مجازات و رهایی گروه طالبان به نشانۀ حسن نیت از تاریخ 24 اسفند آغاز می‌شود و هر روز به تعداد 100 زندانی با درنظرداشت سن، وضعیت بهداشتی و باقی‌مانده حبس رها می‌گردد.

ارگ تاکید کرد که پس از آغاز و در جریان مذاکرات مستقیم هیات تعیین شده از سوی افغانستان و گروه طالبان، در هر دو هفته ۵۰۰ زندانی مربوط به این گروه که مجموع آنها به ۳۵۰۰ زندانی می‌رسد، مشروط بر اینکه سطح خشونت‌ها به طور چشمگیر کاهش یابد، آزاد خواهند شد.

بر اساس فرمان رئیس جمهور افغانستان، زندانیانی که بر مبنای این فرمان آزاد می‌شوند مکلف به ارائه تعهد کتبی مبنی بر عدم برگشت به آنان به صفوف جنگ شده  و همچنین رهایی آنان پس تکمیل روند بایومتریک صورت می‌گیرد.

اشرف غنی در مراسم تحلیف خود و به رغم مخالفت اولیه اعلام کرد که زندانیان طالبان برای انجام مذاکرات بین الافغانی آزاد خواهند شد.

این دستور در حالی صادر شد که سخنگوی دفتر سیاسی طالبان روز گذشته در قطر تاکید کرد این گروه تنها زندانیانی را که نام آنها در فهرست ۵ هزار نفری که به آمریکا داده شده است را تحویل خواهند گرفت.

بر اساس توافق آمریکا و طالبان، افغانستان باید ۵ هزار زندانی گروه طالبان را پیش از آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آزاد کند.

انتهای پیام/ ر

نظر شما