شناسهٔ خبر: 38773775 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

روحانی در جلسه هیات دولت:

روحانی: هفته‌ای یک جلسه برای کرونا می‌گذارم

فارس

درخواست‌ها برای ارتقای سطح مدیریت کرونا از یک وزارتخانه به معاون اول یا رئیس جمهور رو به فزونی است و در آخرین اظهارنظر نایب رئیس مجلس از درخواست علی لاریجانی به نمایندگی از مجلس از رهبر معظم انقلاب پیرامون این مهم خبر داد.

صاحب‌خبر -
سرویس سیاسی جوان آنلاین: مسعود پزشکیان سه‌شنبه‌شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به جلسه سه‌ساعته مجلس با وزیر بهداشت و کارشناسان مربوط اشاره کرد و گفت: «وزیر بهداشت در این جلسه مشکلات پیش‌ِرو و کار‌های انجام‌شده را شرح داد و سپس نمایندگان صحبت‌ها و دغدغه‌های‌شان را مطرح کردند، نهایتاً به جمع‌بندی‌هایی رسیدند که هم رئیس مجلس آن را پیگیری کردند و هم نامه‌ای را خدمت مقام معظم رهبری نوشتند و مجدداً جلسه‌ای با وزیر کشور و بهداشت برگزار کردند. پزشکیان درباره محتوای نامه رئیس مجلس به رهبر انقلاب گفت: آن طور که من اطلاع دارم نظر رئیس مجلس بر این بود که ریاست اصلی ستاد مبارزه با کرونا از دوش وزارت بهداشت برداشته شود و به دولت واگذار شود. بنده از جزئیات خبر ندارم، اما شنیدم که مقام معظم رهبری در برابر پیشنهادی که ارائه شده بود تا معاون اول رئیس‌جمهور یا فرد دیگری مسئولیت ستاد را به‌عهده بگیرد ــ آن‌طور که شنیدم ــ مقام معظم رهبری نوشته‌اند که باید ریاست محترم جمهور خود مسئولیت را به‌عهده بگیرند و عملیات مقابله با این بیماری را داشته باشند.»

دیروز، اما بر اساس تقویم نشست‌های هیئت دولت که چهارشنبه‌ها به ریاست دکتر روحانی برگزار می‌شود و در حالی که همه اعضای هیئت دولت با ماسک در جلسه حاضر شده بودند، رئیس جمهور تلویحاٌ این درخواست‌ها را رد و در عین حال تأکید کرد که هفتگی راجع به این موضوع جلسه می‌گذارد و روند امور را نظارت می‌کند: «اخیراً بعضی از دوستان نامه نوشتند، بعضی از نمایندگان محترم مجلس و دیگران که من ستاد را به عهده داشته باشم؛ دوستان بدانند حداقل هفته‌ای یک جلسه ستاد با ریاست و مدیریت خود من تشکیل می‌شود؛ در هفته‌ای که الان رو به پایان است، از شنبه جلسه گذاشته بودیم و هفته آینده هم جلسه داریم؛ در ایام تعطیلات عید هم باز جلسه خواهیم داشت؛ خود من جلسات را هفته‌ای یکبار می‌گذارم؛ اگر مشکلی داشتم معاون اول می‌گذارد و خود ستاد ملی به ریاست خود آقای دکتر نمکی به طور منظم در هفته هر چند بار لازم باشد جلساتش گذاشته می‌شود.»

روحانی سپس از کرونا و اثرات آن بر زندگی و اقتصاد مردم گفت. از کرونا خطرناک‌تر را ایجاد وحشت و اضطراب توصیف کرد و تأکید کرد: «نگذاریم شایعات روح مقاومت مردم را دچار مشکل کند.» رئیس جمهور با تأکید بر اینکه «همگان باید مشکل کرونا را جدی بگیرند»، نسخه واحد دنیا برای مقابله با کرونا را قطع زنجیره شیوع ویروس و به حداقل رساندن تردد درون و برون‌شهری دانست و اظهار داشت: «اعضای دولت همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا صدمات بیماری کرونا بر اقتصاد و زندگی مردم را به حداقل کاهش دهند.»

رئیس جمهور بار دیگر از مردم خواست که این مسئله را جدی بگیرند و به سادگی از کنار آن عبور نکنند. اینکه در برابر این بیماری باید چه کنیم و چه اقداماتی انجام دهیم، تقریباً یک نسخه واحدی است که حدوداً در همه دنیا به آن رسیده‌اند و بر آن تأکید می‌کنند؛ یکی اینکه این زنجیره را باید قطع کنیم. مسئله دوم، عدم جابه‌جایی و تردد است.

حذف تعطیلات نوروز شدنی نیست
روحانی سپس به فرار رسیدن تعطیلات نوروز اشاره کرد و گفت: «بعضی‌ها به من پیشنهاد کردند که دولت تعطیل نوروزی را امسال حذف کند و این تعطیلات را در فصل و زمان دیگر که کرونا نیست، ببرد که به اعتقاد من این کار عملی و شدنی نیست. مردم در ایام عید اعتقادات و نکاتی دارند و البته باید مراسم را امسال به صورت خوبی مدیریت کنند که در اجتماعات و اماکن متبرک که مردم اعتقاد دارند و به حق هم اعتقاد دارند، نروند.»

وی توصیه کرد: «نوروز را برای فرصت شیوع بیشتر نگذاریم. این برای ما یک اصل باشد. نوروز را برای پیروزی در برابر این ویروس قرار دهیم و این پیروزی هم به همین است و اگر هدیه‌ای می‌خواهیم در ایام عید بدهیم و رفت و آمدی انجام دهیم، می‌توان همه این‌ها را غیابی انجام دهیم و حضوری نباشد و با تلفن و فضای مجازی با هم حرف بزنیم و تبریک بگوییم و اگر یک وقتی همدیگر را می‌بینیم، فاصله‌ها و اصول بهداشتی را مراعات کنیم. بنابراین خیلی مهم است این ایام عید برای شرایطی که می‌خواهیم داشته باشیم.»

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به بسیج همه امکانات دولت و دستگاه‌های لشکری در زمینه مبارزه با کرونا اشاره کرد و گفت: «بعضی‌ها فکر می‌کنند که در مبارزه با کرونا یک وزارتخانه ما به نام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درگیر است و گاهی گله می‌کنند که کل کشور و همه وزرا و مسئولان باید بیایند. می‌خواهم خدمت مردم عزیزمان عرض کنم که در این ستاد و در این همکاری تمام دولت درگیر هستند. یک نفر غیرفعال نیست که در دولت ما اینجوری تبلیغ شده که مثلاً رئیس جمهور مسئولیتی ندارد، وزیر کشور هم مسئولیتی ندارد، فقط بنده خدا وزیر بهداشت، درمان گرفتار شده است و همه بار بر دوش وی است و البته وزیر بهداشت و درمان بار سنگینی بر دوش دارد و مخصوصاً بر دوش همکاران عزیزش، همه پزشکان، پرستاران، بیمارستان‌های مختلف، مراکز درمانی و بهداشتی که آن‌ها یک مسئولیت بسیار سنگینی را امروز بر دوش دارند. در عین حال امروز نیرو‌های مسلح، سپاه، ارتش، بسیج و همه، پای کار هستند. نیرو‌های مسلح ما گفتند در هر جا بیمارستان نیاز است، ما ۱۰ هزار تخت آماده داریم. ۳۵۰۰ تخت درمانی برای هر کجا بخواهید آماده داریم و الان استاندار‌های ما در تماس هستند و این کار آغاز شده است.»

مصوبات ستادملی مبارزه با کرونا برای همه دستگاه‌ها لازم‌الاجراست
رئیس جمهور همچنین به مصوبه اخیر شورای عالی امنیت ملی در زمینه اختیارات ستاد ملی مبارزه با کرونا اشاره کرد و گفت: «طبق مصوبه اخیر شورای عالی امنیت ملی که مربوط می‌شود به تاریخ هفدهم اسفند ماه که این جلسه تشکیل شد و مصوبات بسیار مهمی را داشتیم و مقام معظم رهبری همه این مصوبات را تأیید کردند و یک پشتوانه بسیار قوی و خوبی برای همه ما است؛ در این مصوبه آمده که ستاد ملی مبارزه با کرونا هر چه تصویب می‌کند، همانند مصوبات شورای عالی امنیت ملی است و برای تمام ارکان کشور، تمام دستگاه‌ها و نهادها، اعم از نیرو‌های مسلح، غیرنیرو‌های مسلح، نهاد‌های عمومی، حتی در برخی موارد ضروری برای بخش خصوصی لازم‌الاجراست و این قدرت بزرگی به ستاد داده شده است.»

همه سرکار و در حال تلاشند
رئیس جمهور بار دیگر به برخی انتقادات از وی پاسخ داد و تأکید کرد: این روز‌ها به شایعات نباید توجه کنیم؛ این شایعات گاهی وقت‌ها در فضای مجازی است و به رسانه‌های داخلی و روزنامه هم سرایت می‌کند و گاهی وقت‌ها به صدا و سیما؛ نمی‌دانم چگونه شده و یک دیوار حفاظتی و ماسک و چیزی باید بگذارند، به آن‌ها اصابت می‌کند و یک گوینده خبری مثلاً دلش تنگ می‌شود برای رئیس جمهور و می‌گوید من دو روز است رئیس جمهور را ندیدم؛ این خوب است و من تشکر می‌کنم از اینکه لطف و محبت دارند؛ اما همه سر کار خودشان هستند و بدون استثناء در حال تلاشند. نگذاریم شایعات روح مقاومت مردم را دچار مشکل کند؛ این کار را نکنیم؛ یکبار دیگر گفتم، از کرونا خطرناک‌تر، ترس و وحشت و اضطراب است. باید کرونا را شکست دهیم، باید زندگی و اصول را مراعات کنیم، اما در عین حال نباید ترس، وحشت و نگرانی و اضطراب در میان مردم ایجاد کنیم.

روحانی در پایان گفت: «نکته آخرم با مردم بسیار عزیز و بزرگوار این است که این مسئله مبارزه با کرونا دو بخش یا دو بال دارد. یک بال آن همان اقداماتی است که وزارت بهداشت و درمان، دولت و بخش‌های مختلف دولت انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند و یک‌بال آن هم به همکاری مردم مربوط می‌شود که اگر مردم عزیز ما همکاری کامل نکنند، ما دیرتر به نتیجه می‌رسیم و همکاری بیشتر کنید، زودتر به نتیجه می‌رسید.»

برچسب‌ها:

نظر شما