شناسهٔ خبر: 38768283 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

چرخش ۱۸۰ درجه‌ای غنی به سمت طالبان

روزنامه جوان

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان که توافق صلح طالبان و امریکا را سرشار از ایراد می‌دانست و زیر بار خواسته‌های طالبان نمی‌رفت، در پی تشکیل دولت موازی از سوی عبدالله عبدالله، در اقدامی شتابزده موضع خود را ۱۸۰ درجه تغییر داد و اعلام کرد برای شروع گفتگو‌های بین‌الافغانی، به زودی هزار نفر از زندانیان این گروه را آزاد خواهد کرد؛ تغییر موضع ناگهانی که با هدف جلب رضایت طالبان و امریکا برای تثبیت موقعیت خود و تحت فشار قرار دادن دولت موازی در کابل انجام شده است.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: تشکیل دو دولت مستقل در افغانستان و تداوم اختلافات سیاسی، بازی قدرت در این کشور را به نفع طالبان رقم زده است. هرچند محمد اشرف غنی، پیش‌تر با برخی بند‌های توافق صلح طالبان و امریکا به ویژه آزادی زندانیان این گروه مخالفت کرده بود، اما روز سه شنبه یک روز پس از برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری، دستور داد هزار زندانی طالبان آزاد شوند. به گفته رهبران طالبان، این گروه برای شبه‌نظامیانی که قرار است طبق برنامه تبادل زندانی از سوی دولت افغانستان آزاد شوند، خودرو می‌فرستد و آماده است بیش از هزار نیروی دولتی زندانی را طبق برنامه تحویل دهد. به گزارش خبرگزاری رویترز، این اقدام راه را برای مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و شبه‌نظامیان طالبان هموار می‌کند. سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در قطر گفت: «خودرو‌هایی به نزدیکی زندان بگرام به منظور انتقال زندانیان ارسال شده است». سهیل شاهین در بیانیه‌ای تأکید کرد: «چنانچه دولت افغانستان با مفاد توافق صلح امارت اسلامی (طالبان) با امریکا پایبند نبوده و زندانیان‌شان را آزاد نکند تیم مذاکره‌کننده این گروه به‌رغم تعیین دستور کار برای آغاز این گفتگو‌ها برای پیشبرد آن، در آن شرکت نمی‌کند و مسئولیت‌ها و عواقب آن را نیز متوجه طرف مقابل می‌داند.»

دستور آزادی زندانیان طالبان درحالی است که درگیری‌ها در افغانستان بین این گروه و نیرو‌های دولتی همچنان در جریان است و هفته گذشته، عناصر طالبان با حمله به پایگاه نیرو‌های افغان، ده‌ها نفر را کشته و زخمی کردند. آزادی این زندانیان بخشی از توافقی است که اخیراً امریکا و طالبان در دوحه امضا کردند و بر اساس آن نیرو‌های ناتو و امریکا باید به منظور پایان دادن به ۱۹ سال جنگ، از این کشور خارج شوند. یکی از شروط طالبان برای از سرگیری گفتگو‌های بین‌الافغانی، آزادی زندانیان این گروه بود و این موضوع در توافق صلح میان امریکا و طالبان نیز ذکر شده است. دستور اشرف غنی برای آزادی زندانیان طالبان در کابل، پس از آن انجام شد که عبدالله عبدالله یکی از نامزد‌های ریاست جمهوری افغانستان ضمن مخالفت با نتایج انتخابات اخیر، روز دو شنبه دولت مستقل خود را تشکیل داد. موضع جدید اشرف غنی نشان می‌دهد که او به دنبال کسب حمایت بیشتر امریکا برای تثبیت موقعیت دولت خود، و همچنین جلب نظر طالبان برای ورود به گفتگو‌های صلح با هدف تحت فشار قرار دادن دولت عبدالله است.

افزایش نگرانی افغان‌ها
تشکیل دو دولت موازی از سوی دو رقیب انتخاباتی و احتمال آزادی ۵ هزار زندانی طالبان، نگرانی‌ها نسبت به تشدید بحران سیاسی در افغانستان و وارد شدن به جنگ داخلی را افزایش داده است. مجلس سنای افغانستان روز سه شنبه ضمن تأکید بر حل مشکلات سیاسی میان ارگ و قصر سپیدار گفته که دو تحلیف زنگ خطر تجزیه افغانستان را به صدا در آورده است. به گزارش خبرگزاری جمهور افغانستان، سناتور‌های افغان در نشست عمومی خود تأکید کردند که رئیس‌جمهور غنی و عبدالله باید اختلافات سیاسی شان را کنار گذاشته و برای تأمین صلح در کشور یکجا تمرکز کنند. به گزارش خبرگزاری آوای افغانستان، حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان هم روز سه شنبه در بیانیه‌ای اظهار داشت: «وضعیت نگران‌کننده کنونی افغانستان نتیجه سیاست و عملکرد تحقیرآمیز و تفرقه‌افکنانه امریکا در برابر مردم افغانستان است». کرزی افزود: «اثبات این ادعا در بیانیه وزارت امور خارجه امریکا درباره مراسم تحلیف دوگانه افغانستان است. در صورتی که امریکا حقیقتاً خواهان حل بحران به وجود آمده می‌بود، می‌توانست با اقدام سازنده و بموقع قبل از برگزاری مراسم تحلیف، مانع تفرقه و بی‌ثباتی سیاسی ناشی از آن شود». کرزی در ادامه از مردم افغانستان خواست با هوشیاری دسیسه‌های خارجی را خنثی کنند.

امریکا وارد عمل شد
در پی تشکیل دو دولت در افغانستان و بن‌بست سیاسی در این کشور، بار دیگر امریکا وارد عمل شده است تا بتواند دولتی وابسته به خود روی کار بیاورد. وزیر امور خارجه امریکا در واکنش به برگزاری دو مراسم تحلیف به صورت موازی برای رئیس‌جمهور و رئیس اجرایی افغانستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، واشنگتن با تشکیل دولت موازی در افغانستان مخالف بوده و از حاکمیت ملی و یکپارچگی افغانستان حمایت می‌کند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مایک پمپئو روز سه شنبه در سخنانی گفت که کشورش برای حصول توافق بین دو طرف مناقشه در افغانستان تلاش می‌کند. او تأکید کرد: «ما قویاً با هرگونه اقدام برای تشکیل دولت موازی و استفاده از خشونت برای حل اختلافات سیاسی مخالف هستیم». زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان نیز در توئیت‌هایی نوشت که در اغلب روز‌های یک هفته گذشته تلاش کرده اشرف غنی و عبدالله عبدالله بر سر تشکیل یک حکومت جامع و فراگیر توافق کنند. او خاطرنشان کرد: «این دو رهبر در اظهارات‌شان تصریح کردند، برای پایان بخشیدن به بحران سیاسی و مذاکره آمادگی دارند و صلح و آشتی برای آن‌ها در اولویت قرار دارد». خلیل‌زاد افزود: «وعده اشرف غنی درباره اینکه فرمانی را صادر خواهد کرد تا زمینه برای تبادل شمار قابل ملاحظه‌ای از زندانی‌ها را مهیا کند و اینکه یک تیم مذاکره‌کننده ملی با حمایت گسترده را رهبری خواهد کرد، سبب ایجاد تحرک به سوی مذاکرات بین‌افغانی می‌شود». اظهارات خلیل‌زاد درحالی است که عبدالله و غنی روز دو شنبه برای تشکیل دولت فراگیر به توافق نرسیدند و با شکست گفت‌وگوها، دو طرف دولت مستقل خود را تشکیل دادند. واشنگتن تلاش می‌کند با نقش میانجیگرانه خود، مفاد توافق با طالبان را در دولت آتی افغانستان اجرایی کرده و این گروه را در ساختار قدرت سهیم کند.

نظر شما