شناسهٔ خبر: 38744777 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

از گوشه و کنار

صاحب‌خبر -

خطرات ماهی قرمز و سنبل آبی

در پی سابقه خرید و فروش برخی گونه‌های ممنوعه مانند «سمندر لرستانی» و «سنبل آبی» به بهانه فرا رسیدن نوروز طی سال‌های اخیر، یک متخصص اکولوژی و مدیریت حیات‌وحش با تأکید بر ضرورت قرار نخریدن حیوانات ممنوعه مانند سمندر لرستانی گفت: این کار خیانت به حیات‌وحش است.

عبدالله سالاری گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که قرار دادن گونه‌هایی مانند سمندر لرستانی و سنبل آبی در سفره هفت‌سین ایجاد می‌کند رونق بخشیدن به تجارت غیرقانونی حیات‌وحش است و باعث می‌شود افراد سودجو یک گونه در معرض انقراض مانند «سمندر لرستانی» را جمع‌آوری و از زیستگاهشان جدا کنند و جمعیت آن را مورد تهدید قرار دهند تا آن را بفروشند.

وی در ادامه درباره ورود گیاه سنبل آبی به سفره هفت‌سین گفت: یک سری گونه وجود دارد به نام گونه‌های مهاجم که جزو گونه‌های بومی یک اکوسیستم نیستند مانند سنبل آبی که گونه بومی کشور ما نیست و یک گونه مهاجم محسوب می‌شود. گونه‌های مهاجم باعث از بین رفتن گونه‌های بومی اکوسیستم پذیرنده می‌شود و به چرخه اکوسیستم آسیب وارد می‌کند.

    

افزایش دما تا پایان هفته

سازمان هواشناسی کشور اعلام کرده که از امروز تا پایان هفته در اکثر نقاط کشور جوی آرام و همراه با افزایش نسبی دما خواهد بود که این افزایش در نیمه شرقی کشور محسوس‌تر است.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: از دوشنبه سامانه بارشی که در جنوب شرق کشور فعال شده که در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و همچنین در دریای عمان سبب رگبار باران، گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی می‌شود. به گفته وی، روز پنج‌شنبه و جمعه به جهت سکون نسبی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت، افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

    

داروی ضدکرونای موسوم به امام کاظم فاقد تأثیر و مبنای علمی است

رئیس انجمن طب سنتی خراسان رضوی گفت: اخیراً موادی با نام‌های امام کاظم و روغن بنفشه از سوی برخی افراد فاقد تخصص علمی و حتی منع شده از دخالت در امور طبابت، به‌عنوان داروی پیشگیری از بیماری کرونا تجویز شده که از اساس فاقد بنیان علمی بوده و بی‌تأثیر در این زمینه است.

سعید اسکندری به ایرنا گفت: این روزها که جامعه درگیر شیوع «ویروس کووید ۱۹» عامل بیماری کرونا شده، شاهد توزیع چنین موادی با این ادعای گزاف هستیم که مؤثر بر درمان بیماری همه‌گیر است و حتی در برخی از مناطق شهر مشهد این مواد توزیع شده‌اند.

وی ادامه داد: این مواد ادعایی با حک نام ائمه اطهار (ع) بر روی بسته‌های آن، در حالی بین مردم تبلیغ و توزیع می‌شود که به هیچ‌وجه فرایند علمی آکادمیک مورد پذیرش مجامع تخصصی داروسازی، پزشکی و حداقل استانداردهای دارویی را نیز طی نکرده‌اند. در صورت گسترش این‌گونه اقدامات غیرقانونی و غیرعلمی، نه تنها بحران بیماری همه‌گیر شدیدتر بلکه خطرات بیشتری برای مردم ایجاد می‌شود.

وی افزود: یکی از افرادی که هم‌اینک در این حوزه ادعا و فعالیت دارد، پیش از اینها از سوی مراجع قضایی از هر اقدام طبی و تجویزی در حوزه درمان منع شده است. به این فرد جدا توصیه می‌شود با اقداماتی نظیر آتش زدن کتاب مرجع پزشکی طب هاریسون و تجویزهای بی‌اساس و غیرعلمی همچون تجویز روغن بنفشه، بیش از این جامعه ایرانی را مورد مضحکه دشمنان مغرض قرار ندهد.

 

نظر شما