شناسهٔ خبر: 38739717 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دو پادشاه در یک اقلیم؟!/ اشرف غنی و عبدالله عبدالله در مراسم تحلیف خود چه وعده هایی دادند؟

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا- امروز کشور افغانستان شاهد برگزاری هم زمان دو مراسم تحلیف ریاست جمهوری بود.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، امروز محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله یکی در کاخ ریاست جمهوری و دیگری در کاخ سپیدار مراسم تحلیف را در حضور هواداران خود انجام دادند.
این اولین بار است که هر دو نفر ادعای پیروزی کرده و مراسم تحلیف در فاصله چندصد متری هم با مهمانان داخلی و خارجی مراسم تحلیف برگزار می کنند.
مردم افغانستان این وضعیت را نگران کننده دانسته و تأکید دارند که رهبران دولت افغانستان موفق به حل بن بست انتخاباتی نشده و اکنون کشور را بسوی بحران می برند.
احمد سعیدی یکی از دیپلمات های سابق افغانستان در صفحه فیسبوک خود نوشته است که اختلافات دو رهبر تیم های انتخاباتی مهم نیست اما وی نگران این است که این اختلاف ها درصفوف ارتش رخنه نکند.
اختلاف ها پس از آن میان اشرف غنی و عبدالله به اوج خود رسید که کمیسیون انتخابات محمداشرف غنی را در روز 29 دی ماه برنده این رقابت ها اعلام کرد، اما عبدالله عبدالله این نتیجه را رد کرده و آن را تقلب خوانده و از پذیرفتن آن سرباز زد.
عبدالله پس از آن اعلام کرد که براساس آرای پاک برنده انتخابات است و بر این اساس نتیجه اعلام شده را نمی پذیرد و خود دولت فراگیر تشکیل خواهد داد.
هرچند رییس ‎جمهور غنی به عبدالله پیشنهاد 40 درصد کابینه و ریاست شورای عالی صلح را داده ‎است، اما عبدالله این پیشنهاد را نپذیرفته ‎است زیرا او خواهان سمت نخست وزیری و یا هم ریاست شورای وزیران است.

محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله به عنوان رییس جمهور سوگند خوردند
پس از نتیجه ندادن مذاکرات نمایندگان امریکا، محمد اشرف غنی و دکتر عبدالله عبدالله امروز به عنوان رییس جمهور جدید افغانستان ادای سوگند کردند.مراسم تحلیف که پس از ساعت‌ها تعویق برگزار شد، توسط یوسف حلیم، قاضی‌القضات و رییس دادگاه عالی انجام شد.پس ادای سوگند توسط محمد اشرف غنی، دکتر عبدالله عبدالله نیز در کاخ سپیدار ادای سوگند کرد.
براساس این گزارش، در طول 24 ساعت گذشته زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان بارها با این دو رهبر حکومت وحدت ملی دیدار و مذاکره کرد، اما سرانجام این مذاکرات به نتیجه‌ای نرسید.پس از به نتیجه نرسیدن این مذاکرات، خلیلزاد و دیگر مقام‌های امریکایی در ارگ ریاست جمهوری و در مراسم سوگند محمد اشرف غنی حاضر شدند.

وقوع انفجار در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری افغانستان
مراسم سخنرانی اشرف غنی پس از ادای مراسم تحلیف با صدای دو انفجار برهم خورد و مهمانان با دست پاچگی پا به فرار گداشتند.
اما پس چند ثانیه مراسم به وضعیت عادی برگشت و تاکنون روشن نیست که انفجار چه بود و در کجای قصر ریاست جمهوری رخ داد.
پس از انفجار اشرف غنی دوباره وضعیت را کنترل کرد و به سخنرانی خود ادامه داد.

اشرف غنی و عبدالله عبدالله در مراسم تحلیف خود چه وعده هایی دادند؟
اشرف غنی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به تشکیل هیات گفت‌وگوکننده با طالبان، گفت: به زودی دستور آزادی زندانیان این گروه طالبان از زندان صادر خواهد شد.
«اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در مراسم تحلیف آغاز دومین دور ریاست جمهوری خود امروز (دوشنبه) در ارگ ریاست جمهوری این کشور گفت: همه باید بدانند که حمله به بخشی از مردم افغانستان یا یک مذهب حمله به تمام مردم بوده و این حادثه به طور کامل بررسی خواهد شد.
وی افزود: امروز حکومت انتخابی برآمده از قانون حکومت تمام مردم افغانستان خواهد بود و دولت جدید افغانستان تنها در انحصار تیم دولت ساز نبوده بلکه همه مردم و احزاب در آن نقش خواهند داشت.
رئیس جمهور افغانستان ادامه داد: امروز همه باید بدانند که حکومت از آن تمام مردم بوده و دولت متعلق به تمام افراد است،‌ روز جدایی‌ها و سلیقه‌ها گذشته است. امروز روز وصل است، روز اتحاد است و روزیست که ما برای آینده و آسایش ملت خویش فکر کنیم.
غنی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: آنچه باعث اتحاد مردم می‌شود،‌ اتحاد است و ما باید تمام توان خود را بکار بگیریم که مردم افغانستان از صلح لذت ببرند.
وی تصریح کرد: هیات مذاکره کننده تا فردا نهایی می شود. این تیم مذاکره کننده پس از مشورت‌های گسترده نهایی شده و نمایندگان اقشار مختلف مردم در آن در نظر گرفته شده است.
در بخشی از سخنان غنی که همراه با صدای تیراندازی و انفجار بود، رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد: به زودی دستوری در مورد آزادی زندانیان طالبان از زندان صادر خواهد شد.
همزمان با مراسم تحلیف غنی، عبدالله عبدالله، رقیب انتخاباتی وی نیز مراسم سوگند برگزار کرده و خود را رئیس جمهور جدید افغانستان معرفی کرد.

عبدالله: دولت فراگیر تشکیل می‌شود
ریاست اجراییه افغانستان در مراسم تحلیف خود گفت: ما در نقطه عطف تاریخ افغانستان قرار داریم، در زمان انتخابات به مردم تعهد داده بودیم که حکومت برآمده از تقلب را نمی‌پذیریم و به این تعهد خود پایبند هستیم.
«عبدالله عبدالله» در مراسم تحلیف خود به عنوان رئیس جمهور جدید افغانستان گفت: مردم افغانستان برنده واقعی انتخابات هستند. اگر در انتخابات 2014 تن به مصلحت نمی‌دادیم کشور به بحران می‌رفت. اما امسال مسأله کاملاً فرق می‌کند. اگر تن به نتیجه تقلب می‌دادیم، فاتحه دموکراسی خوانده می‌شد.
وی افزود: ما در نقطه عطف تاریخ افغانستان قرار داریم، در زمان انتخابات به مردم تعهد داده بودیم که حکومت برآمده از تقلب را نمی‌پذیریم و به این تعهد خود پایبند هستیم. منشور تیم ثبات و همگرایی دارای 13 بخش است که مطابق آن امروز کار دولت فراگیر آغاز می‌شود.
عبدالله تاکید کرد: در مذاکرات از ارزش‌های جمهوری – اسلامی دفاع خواهیم کرد. هیچ پیش‌شرطی برای صلح نداریم. از طالبان می‌خواهیم که به خواست صلح‌طلبانه مردم احترام بگذارند و خود را برای مذاکره آماده کنند.
وی تاکید کرد: نخستین وظیفه دولت ما تعیین هیأت مذاکره‌کننده صلح با طالبان است. دولت ما دولت مصالحه ملی است.

عبدالله: دیگر مصالحه نخواهم کرد
ریاست اجراییه افغانستان تاکید کرد که تنها راه برون رفت از بحران باطل کردن آرای جعلی است و وی دیگر مصالحه نخواهد کرد.
«عبدالله عبدالله» همچنین در توئیتی نوشت: هیچکس نباید تعهد ما برای دموکراسی واقعی و عزم ما برای برپایی حکومت قانون را دست‌کم بگیرد. سابقه ازخودگذشتگی و مصالح ما نباید بهانه‌ای به دست کسی بدهد که هر چیزی را بدون چون و چرا قبول کنیم. باطل کردن تمام آرای جعلی راه برون رفت (از بحران) است.


نظر شما