شناسهٔ خبر: 38734096 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

پرواز هواپیمای حامل دیپلمات‌ها از کره‌شمالی به مقصد روسیه | پای کرونا در میان است؟

یک هواپیمای ویژه حامل دیپلمات‌ها و خارجی‌های مقیم کره شمالی روز دوشنبه از فرودگاه پیونگ‌یانگ به مقصد شرقی‌ترین شهر روسیه به پرواز درآمد تا نگرانی‌ها از شیوع گسترده کرونا در بخش شمالی شبه‌جزیره کره به اوج برسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، آلمان و فرانسه نمایندگان خود را از پیونگ‌یانگ فراخواندند و به ماموریت آنها پایان دادند. این خبری است که سفیر بریتانیا در کره شمالی اعلام کرد. مقام‌های رسمی پیونگ‌یانگ تا امروز گزارشی درباره آلوده شدن حتی یک نفر به کروناویروس منتشر نکرده‌اند اما رسانه رسمی کره شمالی از قرنطینه شدن هزاران نفر در این کشور به عنوان بخشی از اقدام‌های پیشگیرانه مبارزه با کووید-۱۹ خبر داد.

ده‌ها مسافر که بسیاری از آنها ماسک بر چهره داشتند و همراه اعضای خانواده بودند، روز دوشنبه در فرودگاه بین‌المللی پیونگ‌یانگ به خط شدند و ماموران بهداشتی کره شمالی با تب‌سنج دمای بدن آنها را اندازه گرفتند. هنوز معلوم نیست مسافران پرواز اختصاصی به مقصد شهر ولادی‌ووستک در شرقی‌ترین نقطه روسیه چه تعداد بودند و آیا فراگیر شدن ویروس کرونا در کره‌شمالی دلیل این خروج ناگهانی بوده است یا موارد دیگر.

کالین کروکس، سفیر لندن در پیونگ‌یانگ روز دوشنبه بدون اشاره به دلیل این خروج ناگهانی یا احتمال دست داشتن کروناویروس در توییتر نوشت: «ناراحتم که امروز صبح با همکارانم در سفارت آلمان و دفتر فرانسه کره شمالی خداحافظی کردم. این دفاتر موقت بسته شدند اما سفارت بریتانیا همچنان باز است.» او تصویر خودروهایی سفیدرنگ را هم منتشر کرد که مسافران خارجی را به فرودگاه می‌رساندند.

سی‌ان‌ان گزارش داد دست‌کم ۶۰ دیپلمات و سیاستمدار خارجی از جمله نمایندگان سیاسی آلمان، فرانسه و سوئیس در یک برنامه پیش‌بینی‌شده از خاک کره شمالی خارج می‌شوند. هر چند سفیر سوئد هفته گذشته تصویری از خود در توییتر منتشر کرد و نوشت که از بیرون آمدن از قرنطینه خانگی پس از یک ماه خوشحال است.

کارشناسان بهداشت جهانی معتقدند کره شمالی به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های بهداشتی و بیمارستانی و قدیمی بودن امکانات و تجهیزات پزشکی یکی از خطرناک‌ترین مناطق دنیا در زمانه شیوع کروناست و شاید آمار مرگ و میر در آن رکورد بزند.

نظر شما