شناسهٔ خبر: 38716162 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد

چنگال قانون بر آشیانه دلالان کرونا

هوشیاری سربازان گمنام امام زمان (عجل الله تعالی) و پنجه قدرتمند قانون آرزوی سودهای هنگفت و بادآورده از مایحتاج ضروری سلامت مردم در زمان شیوع کرونا را در گلستان به باد می دهد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان ، گرگان- داود خاندوزی؛ در حالی که مسئولان گلستان بیان می کنند که مواد ضدعفونی کننده و ماسک به میزان کافی در سطح استان عرضه می شود اما وقتی به داروخانه ها مراجعه می کنیم داستان چیز دیگری است برخی از داروخانه های سطح بازار حتی اجازه سوال هم نمی دهند و با یک برگ آچار که بر روی آن نوشته «ماسک نداریم و سوال هم نفرمایید!» کار خود را راحت کردند.

 

مردم وحشت زده از کرونا به دیدن این برگ ها و حضور گسترده مردم در داروخانه ها گاهی تصور می کنند که در فضای آلوده از کرونا در جامعه غرق شدند و امیدی ندارند که از بحران به وجود آمده خود و خانواده سلامت عبور کنند.

 

در میان مردم حرف و حدیث هم در خصوص این کمبودها زیاد است، عده ای می گویند که مسئولان این ماسک و مواد ضدعفونی کننده را برای آشنایان خود دپو کردند و عده ای نیز می گویند که تمام حرف های مسئولان دروغ است و آنها تنها می خواهند به مردم وعده دهند.

 

وقتی هم از آنها می پرسید چه دلیلی دارید که این حرف را بیان می کنید؟ می گویند بارها از از طریق صدا و سیما شاهد آن بودیم که در جلسات مسئولان با خود ماسک همراه داشتند و چطور می شود وقتی در بازار نیست مسئولان استان به راحتی ماسک تهیه می کنند.

 

عده ای دیگر نیز اعتقاد دارند ماسک گرچه به میزان مورد استفاده مردم نیست ولی این مهم دلیل نمی شود که در داروخانه عرضه ماسک وجود نداشته باشد و منشاء این کار در احتکار و سودجویی برخی از افراد است.

 

اما آن چیزی که مشخص است، در استان گلستان بالغ بر 40 هزار ماسک در یک کارخانه تولید می شود و بدون در نظر گرفتن تعداد ماسک های تولید شده در کردکوی، گنبدکاووس، آزادشهر و ... باید حداقل برخی داروخانه ها ماسک و مواد ضدعفونی کننده مثل اسپری دست وجود داشته باشند.

 

*چرخه عرضه ماسک  و مواد ضدعفونی کننده در گلستان معیوب است

از این مباحث می توان نتیجه گرفت که چرخه عرضه مواد ضدعفونی کننده و ماسک در استان معیوب است و عدالتی در توزیع اتفاق نمی افتد عده ای حتی با هزینه های گزاف مواد ضدعفونی کننده و ماسک و دستکش برای خود تهیه می کنند و عده ای که تقریبا قشر ضعیف جامعه را تشکیل می دهند در این شرایط بحرانی از چنین امکاناتی بی بهره می مانند.

 

این فضای نابرابر هم منجر به آن شد که در شبکه توزیع برخی به فکر سودجویی و احتکار بیفتند، محتکران تنها برای چند هزار تومان بیشتر ماسک و مواد ضدعفونی کننده را احتکار می کنند.

 

در واقع محتکران امروز در حال معامله با جان مردم هستند و لذا می بینیم که دستگاه انتظامی و دادگستری استان گلستان با محتکران در روزهای گشته برخورد قاطعی داشته است.

 

همچنین هوشیاری سربازان گمنام امام زمان(عجل الله تعالی) و نیروی انتظامی نیز باعث شده که در روزهای گذشته آرزوی محتکران برای رسیدن سودهای هنگفت به باد برود.

 

اما آن چیزی که مسلم است باید مردم نیز با دستگاه های اطلاعاتی، انتظامی و قوه قضائیه همراهی کنند تا کمبوهایی که باعث افزایش قیمت مواد ضدعفونی کننده به لیتری 90 هزار تومان در داروخانه ها شده بشکند.

 

*علت کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده در داروخانه ها 

«حسین منتظری»، رئیس هیئت امنای انجمن داروسازان استان گلستان در خصوص مشکلات پیش آمده در داروخانه ها و مراکز توزیع اعتقاد دارد که همکارانش در 300 داروخانه سطح استان به صورت شبانه روزی در تلاش هستند که با تامین اقلام مورد نیاز مردم زنجیره انتقال کرونا را بشکنند.

 

وی یادآور شد: از زمان حضور ویروس ناخوانده چینی در کشور و استان گلستان مصارف برخی از اقلام بهداشتی و ماسک در داروخانه افزایش یافت و با کمبود رو به رو شدیم و از سویی دیگر در راستای کنترل بازار بخشنامه ای از سوی معاون غذا و دارو در روزهای نخست مبنی بر ممنوعیت عرضه این مواد از داروخانه ها ابلاغ شد که این مهم باعث شد که همکاران ما برای خرید مواد ضدعفونی کننده و ماسک دسترسی نداشته باشند.

 

رئیس هیئت امنای انجمن داروسازان استان گلستان ادامه داد: با پیگیری های اتفاق افتاده از سوی استاندارگلستان و همکاران ما در معاونت غذا و داروی استان خوشبختانه این ممنوعیت در حال حاضر برداشته شده و از طریق داروخانه ها ماسک و مواد ضدعفونی کننده در حال عرضه است.

 

منتظری تاکید کرد: با هماهنگی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی توانستیم از ظرفیت کارخانجات گلستان به منظور تامین برخی از اقلام بهداشتی، مواد ضدعفونی کننده و ماسک اقدام کنیم و از امروز توزیع 60 هزار ماسک در سطح داروخانه های استان را شاهد هستیم.

 

وی گفت: همکاران ما در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا قرار دارند و انتظار دارند که همکاری قوه قضائیه با آنها بیشتر شود گاهی به منظور نظارت و بازرسی اکیپ های مشتمل بر هشت نفر به داروخانه حضور پیدا می کنند که وجه خوبی ندارد.

 

*انبارهای داروخانه ها باید شناسنامه دار باشد

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز گلستان نیز اعتقاد دارد که کسانی که ملزومات پزشکی می فروشند باید انباری شناسنامه دار  داشته باشند و کسی نمی تواند منزل ویلایی را برای خود انبار کند و باید این مکان ها به سازمان غذا و دارو و سازمان صمت معرفی شود.

 

«مسعود سلیمانی» تاکید کرد: مردم می توانند از طریق شماره همراه 09111756114 به صورت پیامکی احتکار و جرائم در این خصوص را اطلاع دهند.

 

وی تصریح کرد: یکی از وظایف مهم دادستان حفظ حقوق عامه است، با شرایط جدیدی که در جامعه شکل گرفته افزایش شیوع ویروس کرونا را شاهد هستیم و یک عده از فضای پیش آمده سوء استفاده می کنند و با احتکار اقلام پزشکی، بهداشتی و ضدعفونی برای مردم ما مشکل به وجود بیاورند.

 

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز گلستان تاکید کرد: عده ای در شرایط بحرانی اقلام ضروری جامعه را به نیت فروش گرانتر یا اثرگذاری بر قیمت این اقلام در بازار که به زیان مردم تمام می شود احتکار می کنند که متاسفانه در شرایط فعلی عده ای دست به این اقدام شوم زدند و با سلامت مردم معامله کردند.

 

سلیمانی بیان کرد: دادستانی با شدت به این موضوعات رسیدگی می کند و برخورد با عوامل محتکر با همکاری دستگاه هایی مثل غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، تعزیرات و دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی دنبال می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: از مردم درخواست داریم که به ما در معرفی محتکران کمک کنند همچنین شمار تماس 113 اداره کل اطلاعات استان، 114 اطلاعات سپاه و  معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در استان گلستان مسیرهای اطلاع رسانی و معرفی متحکران در استان به شمار می رود.

 

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز گلستان در خصوص نظارت بر داروخانه ها گفت: کسی مصون از خطا نیست و درخواست داریم که به متولیان بحث دارو و ملزومات پزشکی نظارت خود را به داروخانه ها بیشتر کنند.

 

*ریشه گران فروشی مواد ضدعفونی کننده در داروخانه ها

سلیمانی در خصوص گرانفروشی برخی از اقلام بهداشتی در داروخانه ها متذکر شد: زمانی که به داروخانه ها مراجعه می کنیم و با قیمت های گزاف برخی از کالاها رو به رو می شویم داروخانه ها فاکتورهایی را ارائه می کنند که نشان می دهد که این اقلام را از استان های دیگر با قیمت بالایی خریداری کردند و درخواست داریم مسئولان نظارتی در مرکز استان های دیگر به این موضوع نظارت بیشتری داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه افزایش قیمت این محلول ها در زمان بحران و شیوع کرونا منجر به نارضایتی مردم می شود، بیان کرد: در دستگاه قضائی تمام قد حامی حقوق مردم هستیم و اجازه نمی دهیم برخی با گرانفروشی در سلامت مردم اخلال ایجاد کنند و شعبه ویژه به این منظور در قوه قضائیه تشکیل شده و هر گزارشی به دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی برسد به محل می رویم و شرایط را نظارت خواهیم کرد.

 

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز گلستان ابراز داشت: هر اخلالی که ایجاد شود و گزارش آن به دستگاه قضائیه برسد برخود ما قاطع است و برای ما دانه درشت و محتکران کوچک تفاوتی نخواهد داشت.

 

چنگال قانون بر آشیانه دلالان کرونا  

با هوشیاری سربازان امام زمان(عجل الله تعالی) و درایت و آگاهی نیروی انتظامی استان شاهد آن هستیم که انبارهای محتکران از مواد ضدعفونی کننده، شوینده، ماسک و دستکش کشف و ضبط می شود.

 

در روزهای گذشته در بازرسی نیروی انتظامی در انباری 333 هزار عدد دستکش کشف و پس از صورتجلسه تحویل مراجع شد و همچنین در روزهای نخست داروخانه ای به دلیل احتکار ماسک و اقلام بهداشتی در علی آباد کتول پلمپ شد و در شهرهای مختلف مثل گنبدکاووس نیز واحد صنفی احتکار کننده تعطیل شد.

 

در  گرگان ۱۱ هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده در یک انبار کشف و ضبط شد برخود قاطع قانون با محتکران خواسته مردم استان گلستان است و از سویی شاهد آن بودیم که چنگال قانون به اقلام محتکر شده در آشیانه دلالان و سودجویان باعث شد که آرزوهای آنها برای رسیدن به سودهای هنگف به باد برود.

 

پایان پیام/ 587

نظر شما