به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر پنجشنبه رضوان حکیم زاده در دومین گردهمایی مشترک مدیران و معاونان ادارات کل آموزش و پرورش استانها و اعضای شورای معاونان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزارشد، با قدردانی از اقدامات انجام شده برای تداوم جریان آموزش، اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا متوجه شدیم که با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی که در دنیا صورت گرفته هنوز جهان در مقابله با اتفاقات بیمه نشده است.
وی افزود: امیدواریم که با تلاشهای ارزشمندی که انجام شده است، مجموعه آموزش و پرورش از این شرایط سربلند بیرون بیاید.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: شبکه آموزش روزانه برنامههای آموزشی دارد و هدف اصلی از پخش برنامه به هیچ وجه جایگزین برنامههای مدرسه محور معلمان نیست.
حکیم زاده تاکید کرد: پخش برنامههای آموزشی همزمان از رسانه ملی نقش حاکمیتی آموزش و پرورش را نشان میدهد و خوشبختانه تاکنون بازخوردهای خوبی داشتهایم.
وی با بیان اینکه شبکه آموزش پوشش فراگیری دارد،گفت: شبکه آموزش این امکان را میدهد تا دانش آموزان در مناطق دور دست از برنامههای آموزشی استفاده کنند.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه برنامهها به شکل زنده پخش میشوند، گفت: فراخوان شرکت در جهاد علمی را دادیم که خوشبختانه بسیاری از همکاران از استانهای مختلف اعلام آمادگی کردهاند و در این مرحله آموزشها را به معلمان استان تهران محدود کردیم چراکه سهولت رفتوآمد معلمان و سلامتی آنان مدنظر بوده است.
وی در ادامه اضافه کرد: در مراحل بعدی از ظرفیت معلمان استانهای دیگر استفاده خواهیم کرد.
حکیم زاده تاکید کرد: در دوره ابتدایی با نوآموزانی سروکار داریم که در اولین گامهای خود در ورود به اجتماع و مدرسه با اتفاق تلخ شیوع کرونا مواجه شدهاند و باید با هدایت و راهبری مدیران کل هر مدیر مدرسه مثلث ارتباطی با دانش آموزان، معلمان و خانوادهها داشته باشند تا این حس تلخی از دانش آموزان برطرف شود .
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سایر موضوعات که به جز یادگیری برای ما مهم است مسئولیت پذیری، نظم و انضباط در زندگی است و باید به خانوادهها آموزش داده شود تا این عادات خوب و استفاده از اوقات فراغت را به دانش آموزان یاد دهند.
وی گفت: از خانوادهها میخواهیم تا در زمان پخش برنامههای آموزشی از رسانه ملی در کنار فرزندان خود باشند.
حکیم زاده با بیان اینکه اگر ظرفیتی وجود دارد برای نوآموزان پیش دبستانی استفاده شود،گفت: از مدیران کل استانها میخواهیم که اطمینان پیدا کنند تا تمامی دانش آموزان شهری، روستایی و عشایری از این امکان میتوانند استفاده کنند.
وی تصریح کرد: ارتباط مؤثر معلمان با دانش آموزان بسیار مهم است و تا جایی که معلمان میتوانند ارتباط خود را با دانش آموزان حتی با برقراری یک تماس تلفنی ادامه دهند.
استراتژی اصلی ما حفظ پویایی مدارس و تحرک یادگیری است/ هفته آینده برنامههای آموزشی در رسانه ملی به١۵٠برنامه افزایش خواهد یافت
علیرضا کمرئی نیز در این جلسه و هم اندیشی، با قدردانی از تلاش آموزش و پرورش استانهای کشور با وجود تنگناها، گفت: هدف این است که در پایان این دوره، اطمینان حاصل کنیم که آنچه در حوزه آموزش میتوانستیم، را انجام داده ایم.
وی افزود: گاهی اوقات در حوزه آموزشی ممکن است نیاز به یادآوریهایی برای اهمیت این موضوع باشد و در برنامههای آموزشی پخش شده از رسانه ملی فرض ما بر این است که حدود ٧٠درصد آموزشها تا کنون انجام شده است و البته به خاطر تعطیلات مدارس در برخی از استانها این امکان وجود دارد که مدارس به این مقدار از آموزش نرسیده باشند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در ادامه خاطرنشان کرد: از گروههای درسی نظرات را خواستیم و توافق بر انجام ٧٠درصد آموزش گذاشته شد.
کمرئی تصریح کرد: در دوره متوسطه اول ٣۶ ماده درسی داریم که تاکنون ٢٨ ماده را در برنامههای آموزشی از شبکه آموزش هدفگذاری شده و اگر ظرفیت جدیدی ایجاد شود دیگر مواد درسی را نیز هم پوشش خواهیم داد .
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: در دوره دوم متوسطه ١٨٢ماده درسی و ٩۵عنوان درسی داریم که این آموزشها باید انجام شود و تاکنون با هماهنگیهای انجام شده است حدود ٨۴ برنامه داشتیم و در هفته آینده به ١۵٠برنامه افزایش خواهد یافت.
وی افزود: با هماهنگیهای انجام شده در هفته آینده ٩٠درس مورد آموزش قرار خواهد گرفت و شبکه چهار در مرحله بعدی به فرایند آموزش در رسانه ملی اضافه خواهدشد.
کمرئی با بیان اینکه در هدفگذاری هفته اول در دروس پایه دوازدهم که امتحان نهایی دارند، تمرکز شد، گفت: در همه رشتههای شاخه نظری، توجه یکسانی به آموزش دروس شده است و در هفته دوم همه دروس مدنظر قرار خواهد گرفت.
کمرئی اذعان کرد: در شاخه فنی حرفهای وکاردانش بخش اعظمی از آموزشها کارگاهی است و ١٠٠۵ماده درسی داریم که ٢٢درس عمومی و ۵ درس شایستگیهای غیرفنی را داریم و به این دلیل در این بخش کار کمی مشکل شده است.
وی تاکید کرد: باید راههای متفاوتتری از شرایط مرسوم در پیش بگیریم و به همین دلیل آموزش حسابداری و کامپیوتر را در دستور کار قرار دادیم تا اگر فرصت حضور در مدرسه بود تمرکز برآموزش کارگاهی باشد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: باید توجه کنیم که در دوره متوسطه آموزشها جنبه مکمل ندارد و برای تعمیق یادگیری به کار گرفته میشود و ما تلاش میکنیم که آموزشها کامل انجام بگیرد و البته در دوره ابتدایی شاید کمی متفاوت باشد و اطلاق مکمل توجیهی داشته باشد.
وی تصریح کرد: اگر قرار است این آموزشها تخصصی باشد باید به آن توجه جدی کنیم و تلاش کنیم تا بیشترین پوشش را برای یادگیری ایجاد کنیم.
کمرئی اضافه کرد: در ادامه کار شبکه آموزش و شبکه چهار برنامههای آموزشی از رسانه ملی را ادامه خواهند داد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: باید اطمینان پیدا کنیم که برنامههای آموزشی به صورت کفایت بوده است چرا که آموزشهای مبتنی بر رسانه تصویری میتواند اثر بخشتر باشند چون امکان استفاده از حافظه دیداری دانش آموزان و تکرار برنامههای آموزشی درآن وجود دارد.
کمریی با بیان اینکه استراتژی اصلی ما حفظ پویایی مدارس و تحرک یادگیری است، گفت: اصول اطمینان از انجام آموزشهای لازم صورت بگیرد و آمار صحیح از شرایط داشته باشیم و از استانهای میخواهیم تا محتویات آموزشی و تجربیات غنی را بارگذاری کنند و دراختیار دانش آموزان و خانواده قرار بدهند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: استفاده از فضای مجازی قانونی یکی از فرصتهایی است که باید از آن برای آموزش دانش آموزان استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه باید گروههای درسی در استانها فعال شوند و برای تولید محتوا همکاری کنند، تاکید کرد: پیامکهایی از طریق مدارس به خانوادهها ارسال شود تا به فرصتهای آموزشی از رسانه ملی و فضای مجازی اهمیت داده شود واز اثربخشی آموزشها حمایت و مراقبت کنیم.
کمرئی با بیان اینکه در انتخاب معلمان دقت لازم و کافی انجام شده است، تصریح کرد: قصد داریم روند آموزشی را تا پایان سال تحصیلی ادامه دهیم و برای زمان پایان سال تحصیلی و امتحانات بررسیهایی انجام خواهد شد و اطلاع رسانی میکنیم.
سناریوهای مختلف آموزشی برای پیش گیری و کنترل ویروس کرونا تا پایان سال تحصیلی بررسی خواهد شد.
مهرزاد حمیدی هم در این گردهمایی اظهار کرد: از اقدامات بسیار خوبی که ادارات کل استانها در ارتباط با پیشگیری و کنترل ویروس کرونا انجام داده اند، قدردانی می کنم .
وی افزود: تلاش کردیم تا نظام یکپارچه و هماهنگی در ارتباط با پیشگیری و کنترل ویروس کرونا شکل بگیرد و کمیته آموزش و پرورش ستاد ملی کرونا به ریاست وزیر آموزش و پرورش تشکیل شده است و روزانه جلسه داریم تا آخرین وضعیت و اقدامات بررسی شود و لازم است مدیران کل استان ها هم همین روش را در استان ها با هماهنگی با مدیران مدارس انجام دهند.
معاون تربیت بدنی و سلامت با بیان اینکه دستورالعمل شرح وظایف سطوح مختلف برای هم افزایی و یکپارچگی ابلاغ شده است ،گفت: درچند روز گذشته اطلاعیهای صادر شده است تا مدرسه فرایند آموزشی خود را داشته باشند و مدیران باید ارتباط خود را با دانش آموزان و والدین برقرار کنند چراکه اگر مدرسه پویا نباشد فعالیت آموزشی ابتر میماند.
حمیدی تصریح کرد: باید برای انجمن اولیا و مربیان و تمامی ذی نفعان دیگر نقشهای ویژه تعریف کنیم و نقش مربی بهداشت، مربی پرورشی و معلمان در راستای تحقق ماموریت آموزش و پرورش را تعیین کنیم .
وی تاکید کرد: اگر افراد در مدرسه حضور داشته باشند اما نقش روشنی برای آنان تعریف نکنیم این حضور تأثیر مثبتی را نخواهد داشت.
حمیدی اذعان کرد: شرایط باید به گونهای باشد تا مدیریت ارتباط سطوح بالاتر با سطوح میانی و سطوح پایینتر و ارتباط آن با مدیریت سطوح بالا را وجود داشته باشد تا انسجام و یکپارچگی در فعالیتها مدنظر قرار گیرد تا تبادل تجربیات دو تعامل جانبه برقرار شود و این باعث میشود تا هماهنگی مسئولان در سراسر ساختار مدیریتی ایجاد شود.
وی در ادامه اضافه کرد: شرط لازم این اقدامات، ایجاد ساختار جهادی، خلاق، پویا و نوآور در مدیریت است تا ماموریتها به درستی اجرا شود .
معاون تربیت بدنی و سلامت تصریح کرد: باید به گونهای شرایط را مدیریت کنیم تا رضایت خانوادهها و جامعه کسب شود تا اولیا و دانش آموزان، اقدامات آموزش و پرورش را در کنار خود ببینند.
وی اظهار کرد: هدایت و راهبری مدیران کل استانها میتواند این سرمایه اجتماعی را به وجود آورد چرا که آموزش و پرورش حلقه واسط حاکمیت و جامعه است و باید بتواند وظایف خودش را به خوبی انجام دهد.
حمیدی با بیان اینکه باید روزانه فعالیتها را رصد کنیم،گفت: پروتکل بهداشتی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی را مورد توجه قرار دهید و باید پیام قرنطینه خانگی را به اطلاع والدین برسانید .
معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: باید تلاش کنیم تا از اجتماعات چهارشنبه آخر سال نیز جلوگیری کنیم وآموزش لازم را در این باره به خانوادهها بدهیم .
وی افزود: از مشاوران مدارس بخواهیم تا در اشاعه و آموزش شاد زیستن در خانه، تحرکات و فعالیتهای جسمی، تداوم فعالیتهای پرورشی و ... کمک کنند.
حمیدی با بیان اینکه دو میلیون سفیر سلامت داریم،گفت: اگر سفیران سلامت فعال شوند، میتوانند خانواده خود را با آموزشهایی که به آنها داده شده کمک کنند .
معاون تربیت بدنی و سلامت تاکید کرد: با مشورتی که با معاونان آموزش متوسطه و ابتدایی انجام شده است کارگروهی برای امتحانات پایان سال تحصیلی تشکیل خواهد شد و درآن سناریوهای مختلف تا پایان سال تحصیلی طرح و بررسی خواهد شد
وی در ادامه اضافه کرد: آنچه از این ساختار و نقشها گفته شده است برای تحقق ماموریت آموزش و پرورش در شرایط بحرانی کنونی و کمک به مدیریت بیماری کرونا در کشور برای پیام رسانی، تغییر رفتار شهروندی و آگاهی بخشی به خانوادهها است و اینکه چگونه میتوانیم سال تحصیلی را با موفقیت به پایان برسانیم.