شناسهٔ خبر: 38675398 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

دیلی‌نیوز: افزایش احتمالات درباره آزمایشگاهی بودن کرونا/ شباهت ساختاری ویروس به ایدز و ابولا

صاحب‌خبر -

شفقنا- روزنامه هندی دیلی نیوزنوشت: شباهت ساختار ویروس کرونا به ویروس ایدز و ابولا -که هر دو دست‌ساز انسان و محصولی آزمایشگاهی بوده- احتمالات در این باره را تقویت کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از دیلی نیوز ، در این مطلب آمده است: به گفته محققان چینی، ویروس کرونای جدید شباهت زیادی به ویروس های ایدز و ابولا دارد. این محققان، گمانه زنی های اولیه درباره اینکه احتمالا کرونا از آزمایشگاه های تحقیقاتی در ووهان نشت و شیوع پیدا کرده، مطرح کرده اند. چه زمانی این توهم توطئه تبدیل به یک توطئه واقعی شد؟ کووید ۱۹ به نظر می رسد به عنوان یک بیماری مجهول طراحی شده باشد.

کرونا ویروس ووهان (یا کووید ۱۹) آنفلانزا یا سرماخوردگی نیست. تحلیلگرانی که تلاش می کنند شدت این بیماری جدید را کاهش دهند خدمات چندان مثبتی به جهان ارائه نکرده اند. ما کاملا نمی دانیم که با چه چیزی سروکار داریم. به گفته محققان دانشگاه نانکای در تیانجین چین ، کووید ۱۹ حاوی جهش عجیب و غریب مانند ایدز است که توانسته آن را مسری تر نماید. همچنین این ویروس را از خواصی برخوردار کرده که در سایر ویروس های با شکل تاج‌خروس وجود ندارد.

این تحقیق مطالعاتی در چین که بر پایه تحقیقاتی که پیشتر در هند انجام شده، نتیجه می گیرد که احتمالا این بیماری، یک بیماری طبیعی نیست. این مساله نیز به دلیل وجود گمانه‌زنی هایی است که اعلام می دارد کووید ۱۹ از آزمایشگاهی تحقیقاتی در ووهان چین حاصل شده است. گرچه این نظریه ها هنوز تائید نشده اما نباید به عنوان توهم توطئه نیز رد شود. کووید ۱۹ یک ویروس همه گیر در دنیاست که در حال تبدیل شدن به یک بیماری همه گیر می باشد. کرونا تاکنون ۹۲ هزار و ۱۹۷ انسان را در جهان درگیر کرده و بیش از ۳ هزار تن نیز در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.

در حالی که بیشترین تعداد مبتلایان در چین هستند، اما تعداد موارد ابتلا در سایر کشورها نیز در حال افزایش بوده و کره جنوبی، ایران و ایتالیا نیز روندی عودی در تعداد مبتلایان را دارند. تعداد عفونت های جدید در خارج از چین به صورت نشانگان، در حال رشد است و برخی محققان معتقدند که این تازه آغاز راه است. کروناویروس ها خانواده ای از ویروس ها هستند باعث ایجاد بیماری های مختلف از سرماخوردگی گرفته تا سندروم های تنفسی بسیار کشنده مانند سارس و مرس می شوند.

دکتر لی ونگلیانگ، یکی از اولین متخصصان پزشکی غیردولتی که بی پرده راجع به این بیماری جدید صحبت می کند، در ابتدا گفته بود این ویروس، نوع جهش یافته سارس است: بیماری ای که در سال ۲۰۰۳ از آزمایشگاه های تحقیقاتی این کشور در سرتاسر سرزمین چین و هنگ کنگ گسترش یافت و آسیب های فراوانی را در آنجا ایجاد نمود. سارس ۱۰ درصد از مبتلایان خود را به کام مرگ کشاند و این در حالی است که کووید ۱۹ تنها ۲ درصد قربانی می گیرد.

تفاوت کووید ۱۹ شدت مسری بودن آن است. این ویژگی نیز می تواند به دلیل جهش های ایدز و ابولامانندی باشد که در ساختار آن وجود دارد. کووید ۱۹ دارای ویژگی های جدیدی است. در اواخر ژانویه، محققان هندی با انتشار مقاله ای ادعا کردند که «ویروس HIV » را در کروناویروس ووهان کشف کرده اند. این محققان اندکی بعد، از این ادعا عقب نشینی کردند. آنها این مساله را به عنوان شاهدیدال بر اینکه کرونا یک ویروس آزمایشگاهی و دست ساز است، مطرح کردند.

از دیگر مسائلی که در یافته های محققان هندی بود، می توان به این مساله اشاره کرد: این وضعیت جای تعجب دارد زیرا بعید است که یک ویروس به طور طبیعی در مدت زمانی کوتاه چنین قدرتی برای سرایت پیدا کند. این تحقیق هندی ها به شدت از سوی جامعه علمی مورد هجمه واقع شد و نویسندگان آن از اقدام خود عقب نشینی کردند.تحقیقات دانشگاه نانکای در تیانجین چین نیز نتایج مشابهی را گزارش می کند. بر اساس مطالعات جدید، توانایی کووید ۱۹ در اتصال به سلول های ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر بیشتر از سارس است. آنها معتقدند که کووید ۱۹ برخلاف سایر کروناویروس ها، به پروتئینی به نام فورین حمله میکند، دقیقا مانند ایدز و ابولا.

آنها بر این باورند که به همین دلیل است که به نظر می رسد این ویروس نسبت به بیماری هایی مانند سارس و مرس مسری تر است. احتمالا به دلیل همین شباهت است که برخی از پزشکان توانسته اند برای درمان کووید ۱۹ با استفاده از داروهای ضدویروس HIV موفقیت هایی بدست آوردند. ویژگی های منحصربفرد و ایدزمانند کووید ۱۹ این تئوری بحث برانگیز را که سرچشمه ویروس مذکور آزمایشگاه بوده،‌تقویت می کند؛ به ویژه اینکه انستیتوی ویروس شناسی ووهان در نزدیکی مرکز شیوع کووید۱۹ در این شهر، قرار دارد.

به نظر می رسد کووید ۱۹ یک بیماری مجهول کاملا توسعه یافته است که به سرعت شیوع پیدا می کند، آنقدر خطرناک است که یک تهدید محسوب شود اما آنقدر کشنده نیست که شیوع خود را متوقف کند. دوره طولانی نهفته دارد و تا مدتها علامتی ندارد که همین امر شناسایی آن را دشوار می کند. واقعیت این است که کووید ۱۹ ممکن است هرگز ریشه کن نشود. تام کاتن سناتور آمریکایی معتقد است این ویروس محصول یک ابرآزمایشگاه چینی هاست و ممکن است ارتباطاتی نیز با جنگ بیولوژیک در این کشور داشته باشد.

در هر حال. جامعه علمی نباید عقاید بحث برانگیز را که از حمایت های قانع کننده برخوردار هستند، سانسور کند. مخالفت جامعه علمی با نتیجه تحقیقات محققان هندی، باعث عقب نشینی آنها از نظریه خود و همچنین حذف این تحقیقات از صفحات اینترنت شد. هنوز مشخص نیست که کووید ۱۹ از کجا و چگونه نشات گرفته اما جامعه جهانی برای یادگیری حقیقت در مورد این ویروس، باید فشارها را به چین افزایش دهد.

نظر شما