شناسهٔ خبر: 38665417 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همه امکانات و منابع کردستان علیه بیماری کرونا بسیج شده است

سنندج - ایرنا - رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان گفت: همه منابع و امکانات استان به سمت تامین نیازهای بهداشتی و تامین سلامت مردم سوق یافته است.

صاحب‌خبر -

بهرام نصراللهی زاده روز پنجشنبه در نشست کارگروه رسانه ستاد مقابله با کرونا، اظهار داشت: برای پیشگیری و مقابله با گسترش شیوع بیماری از همه امکانات و تجهیزات استان استفاده میشود.

وی با قدردانی از مجموعه پزشکی و درمانی استان که در خط مقدم مقابله با این بیماری هستند، اضافه کرد: مدیریت افکار عمومی و فضای جامعه به سمت آرامش خاطر و نه بی تفاوتی در برابر بیماری، یکی از الزامات رسانه ای است که باید به آن دقت کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان، با بیان اینکه در اعلام آمار و اطلاعات از سوی دانشگاه علوم پزشکی تا کنون قصوری نبوده، اضافه کرد: همه اطلاعات با شفافیت به مردم اعلام می شود.

وی شکل گیری برخی شایعات را عامل نگرانی بی مورد مردم دانست و افزود: آگاه‌سازی مردم برای رعایت بهداشت فردی و عمومی از بسترهایی است که به کاهش ابتلا به بیماری کمک می‌کند و قرار است تا تعدادی از واحدهای تولیدی مواد شوینده و بهداشتی در استان ظرفیت خود را افزایش دهند.

نصراللهی‌زاده با بیان اینکه این بیماری شرایط اقتصادی و اجتماعی ر درگیر کرده است، تاکید کرد: این شرایط نباید باعث نگرانی مردم شود بلکه تنها باید با حساسیت از روند روز به افزایش بیماری جلوگیری کنند.

وی از ارسال ۲۰ هزار لیتر الکل به زودی به استان خبرداد و افزود: در صورت تصویب نهایی، تسهیلاتی برای واحدهای تولیدی مواد شوینده و ضدعفونی اختصاص می یابد تا ظرفیت تولید خود را افزایش دهند.

در این نشست مدیران خبرگزاری های رسمی استان، رییس پلیس فتا و دیگر مسوولین نظرات خود را درباره ساماندهی فعالیت در فضای مجازی و جلوگیری از انتشار شایعات را اعلام کردند.

تا امروز ۲۳۳ نفر به دلیل احتمال ابتلا به ویروس کرونا به بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی در کردستان مراجعه کرده‌اند که از میان این افراد ۱۵۰نفر شان بدلیل داشتن علائم به عنوان مشکوک به کرونا بستری شده‌اند و از این تعداد نیز نتیجه آزمایش ۲۱ نفر مثبت و ۵۴ نفر منفی اعلام شده بقیه هنوز اعلام نشده است.

تا ظهر امروز پنجنشبه ۱۵ اسفند بیماران مبتلا به ویروس کرونا در کردستان شامل ۱۲ نفر در سقز، چهار نفر در بانه، ۲ نفر در سنندج، یک نفر در دیواندره، یک نفر در مریوان و قروه یک هستند.

تا کنون هیچ مورد مرگ و میر در استان بخاطر ویروس کرونا ثبت نشده اما ۱۱ بیمار مشکوک به کرونا که در بیمارستان‌ها بستری بوده و فوت کردند که نتیجه آزمایش هشت نفر منفی بوده و بقیه اعلام نشده است.

تعداد محدود آزمایشگاه تخصصی تشخیص کرونا در استان‌ها از چالش‌های پیش رو بود که از هفته قبل تجهیز این آزمایشگاه‌ها در نقاط مختلف کشور آغاز شد و استان کردستان نیز در هفته جاری شاهد این اقدام بود.

مجوزهای لازم فعالیت این آزمایشگاه در کردستان از انستیتو پاستور اخذ شده و آزمایش های لازم و تکمیلی نیز در این مکان انجام می‌شود که با آغاز به کار این آزمایشگاه مدت زمان اعلام نتایج آزمایش از چهار روز به ۲ روز کاهش یافته است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور به ۳ هزار و ۵۱۳ نفر و فوت ناشی از آن به ۱۰۷ نفر رسید و همچنین ۷۳۹ نفر تاکنون بهبود یافته‌اند.

کیانوش جهانپور درباره آخرین آمار ابتلا و فوت ناشی از ویروس کرونا در کشور تا ظهر پنجشنبه اضافه کرد: از روز گذشته تاکنون ۵۹۱ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در کشور ثبت شده و مجموع مبتلایان قطعی بیماری کووید ۱۹ تا امروز به ۳ هزار و ۵۱۳ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: از روز گذشته تاکنون ۱۵ نفر به علت ویروس کرونا فوت کرده‌اند و مجموع فوتی‌ها تا امروز به ۱۰۷ نفر رسیده است و همچنین ۷۳۹ نفر از مبتلایان به این ویروس تاکنون بهبود یافته‌اند.

جهانپور گفت: هزار و ۳۵۲ نفر در تهران، ۳۳ نفر در گیلان، ۳۸۶ نفر در قم، ۲۳۸ نفر در اصفهان، ۱۸۰ نفر در مرکزی، ۱۲۱ نفر در مازندران، ۶۰ نفر در سمنان، ۳۷ نفر در گلستان، ۶۵ نفر در آذربایجان شرقی، ۲۶ نفر در اردبیل، ۱۰ نفر در آذربایجان غربی، ۱۶ نفر در همدان، ۱۸ نفر در کردستان، ۲۲ نفر در کرمانشاه، ۱۱ نفر در ایلام، ۱۵ نفر در خراسان جنوبی، ۳۰ نفر در لرستان، ۶۳ نفر در خوزستان، ۶۸ نفر در فارس، ۱۳ نفر در هرمزگان، ۲ نفر در کهگیلویه و بویراحمد، ۳ نفر در بوشهر (اولین موارد ثبت شده)، ۱۵ نفر در زنجان، ۱۱۱ نفر در قزوین، ۱۷۳ نفر در البرز، ۹ نفر در چهارمحال و بختیاری، ۷ نفر در یزد، ۱۸ نفر در کرمان، ۱۹ نفر در سیستان و بلوچستان، ۸۹ نفر در خراسان رضوی و ۳ نفر در خراسان شمالی از ابتدا تاکنون به این ویروس مبتلا شده‌اند.
وی بیان کرد: تاکنون ۲۳ هزار و ۳۲۷ نمونه آزمایشگاهی اخذ شده است.

جهانپور ادامه داد: تعداد آزمایشگاه‌های مورد تایید امروز به ۲۵ مورد رسید و تا هفته آینده بر اساس نیاز به ۴۰ آزمایشگاه خواهیم رسید.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: افراد باید در خانه‌ها و شهرهای خود بمانند، زیرا می‌توانیم تاثیر مثبت این کار را تا هفته آینده در روند کاهش موارد ابتلا به ویروس کرونا مشاهده کنیم.

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کردستان، تاکنون ۲۱ بیمار مبتلای قطعی به ویروس کرونا در استان شناسایی شده‌اند که شهرستان سقز با ۱۲ بیمار بالاترین آمار را دارد، سنندج دو نفر، بانه چهار نفر، قروه، دهگلان و مریوان نیز هر کدام یک بیمار مثبت کرونایی دارند.

نظر شما