شناسهٔ خبر: 38651897 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یمن، محور دیدار معاون وزیر دفاع عربستان با سلطان عمان

تهران - ایرنا - شاهزاده " خالد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود " معاون وزیر دفاع عربستان سعودی روز چهارشنبه در بازگشت از " اسلام آباد " به دیدار "هیثم بن طارق المعظم" سلطان عمان رفت.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری عمان امروز ( چهارشنبه ) بدون اشاره به جزئیات این دیدار گزارش داد که این دیدار ظهر امروز ( چهارشنبه ) در قصر " العلم العامر " انجام شد. 

بر اساس این گزارش، شاهزاده " خالد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود " معاون وزیر دفاع عربستان ظهر امروز وارد مسقط شد و در فرودگاه این شهر مورد استقبال " خالد بن هلال بن سعود البوسعیدی "  وزیر امور دربار سلطنتی عمان و سفیر عربستان سعودی در این کشور قرار گرفت. 

در همین حال پایگاه " ارم نیوز " امارات عربی متحده با اشاره به این دیدار افزود: بررسی بحران یمن بویژه تحولات اخیر به وجود آمده در استان " المهره " از جمله اهداف این دیدار بود. 

ارم نیوز با اشاره به ترکیب هیات همراه معاون وزیر دفاع عربستان سعودی در دیدار با سلطان عمان افزود: شخصیت‌های مهمی از جمله " محمد آل جابر " سفیر عربستان سعودی در یمن نشان می‌دهد که بررسی شرایط یمن در دستور کار این دیدار قرار گرفته است بویژه اینکه آنچه از طریق رسانه ها نشت کرده است عمان پیگیر حوادثی است که ساکنان " المهره " با آن مواجه شده‌اند. 

به اعتقاد تحلیلگران آنچه هدف این دیدار با پرونده یمن را پیوند می زند، اظهارات " علی یاسر " استاندار المهره است که فاش شد در جلسه قبلی با شاهزاده خالد بن سلمان به او پیشنهاد کرده بود هرچه سریع تر با سلطان عمان  دیدار کند.

بر اساس گزارش رسانه های عربی، " علی یاسر " استاندار المهره که پیش از این گفته بود هرگونه نزدیکی عربستان با عمان برای یمن سودمند است، در این دیدار حضور داشته است. 

این شاهزاده جوان عربستانی پس از سفر رسمی به پاکستان و دیدار با " عمران خان " نخست وزیر این کشور وارد مسقط شد.   

خاطرنشان می شود، «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس روز دوشنبه هفته جاری پس از دیدار با " یوسف بن علوی " همتای عمانی خود در مسقط گفته بود دو طرف درباره کمک به مردم یمن و پایان دادن به درگیری‌ها در این کشور اتفاق نظر دارند.

اوایل آبان امسال نیز برخی رسانه‌ها از ارسال نامه سری "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان برای "اسعد بن طارق" پسر عموی سلطان قابوس ( سلطان فقید عمان ) خبر داده بودند. برخی تحلیلگران سیاسی پیش بینی کرده بودند که ولیعهد عربستان سعودی در این نامه سری خواستار واسطه‌گری عمان بین " ریاض و تهران " و " ریاض و حوثی‌ها " شده است.

عربستان سعودی همراه با امارات، بحرین، سودان، مصر و کویت در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل به اصطلاح ائتلاف عربی و با کمک آمریکا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» به قدرت، تجاوز خود به کشور یمن را آغاز کرد اما ظرف تقریبا پنج سال گذشته سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند.

در طی این سال‌ها هزاران شهروند یمن که بیشتر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند بر اثر حملات هوایی جنگنده‌های سعودی جان خود را از دست داده‌اند. 

نظر شما