شناسهٔ خبر: 38645344 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زنگنه برای شرکت در اجلاس ۱۷۸ اوپک وارد وین شد

لندن–ایرنا– بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت کشورمان روز چهارشنبه برای شرکت در نشست فوق‌العاده اوپک وارد وین پایتخت اتریش شد.

صاحب‌خبر -

یکصد و هفتاد و هشتمین نشست اوپک و هشتمین نشست وزارتی مشترک اوپک و غیراوپک موسوم به «اوپک پلاس» پنجم و ششم مارس برابر با ۱۵ و ۱۶ اسفندماه در مقر این سازمان در وین برگزار می‌شود.

در این نشست وزرای کشورهای صادرکننده نفت قرار است درباره کاهش بیشتر تولید به منظور مقابله با اثرات منفی ویروس کرونا بر تقاضا تصمیم گیری کنند.

پس از شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، میزان تقاضا برای نفت روند نزولی داشت. 

سطح تقاضا برای خرید نفت بویژه از سوی چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت به خاطر تعطیلی بخشی از صنایع تولیدی این کشور کاهش یافت. کاهش حمل و نقل درسطح جهانی نیز که تحت تاثیر انتشار ویروس کرونا است موجب شده تقاضا برای خرید نفت روند نزولی داشته باشد.

اوپک و هم پیمانانش در ماه دسامبر گذشته با ۱.۷ میلیون بشکه در روز کاهش تولید موافقت کردند که مدت اجرای آن تا پایان ماه میلادی جاری است.

اما آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده که رشد تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه نخست ۴۳۵ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به پایین‌ترین حد در یک دهه گذشته می رسد و ممکن است آمار پیش بینی شده افت بیشتری پیدا کند.

یکی از گزینه‌های مورد بحث میان اعضای اوپک، کاهش بیشتر تولید نفت تا حد یک میلیون بشکه در روز به منظور تثبیت بازار است. این موضوع قرار است در نشست ظهر امروز کمیته نظارتی وزرا مطرح شود.

عربستان مهمترین مدافع تعمیق کاهش اوپک و غیر اوپک است. این کشور تحت فشار تامین بودجه، قصد دارد تا  سهام بیشتری از غول نفتی آرامکو را بفروشد. این در حالی است که ارزش سهام این شرکت با کاهش بهای نفت ۲۸۸ میلیارد دلار ریزش داشته است.

روسیه تاکنون درباره ضرورت کاهش بیشتر تولید نفت سکوت کرده است. پیش بینی‌ می شود که این کشور بیشترین کاهش تولید نفت را بر دوش عربستان گذاشته و بعد از کسب امتیازات لازم با تعمیق کاهش موافقت خواهد کرد. 

ویروس کرونا که وزرای کشورهای صادرکننده نفت را برای تشکیل نشست فوق‌العاده به وین کشانده تاکنون سه هزار و ۲۰۴ قربانی برجای گذاشته است.

نظر شما