شناسهٔ خبر: 38624341 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

تمرکز بیشتر خانواده‌ها بر آموزش منزل محور در آموزش و پرورش استثنایی فرصت هایی است

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: استفاده از ظرفیت های آموزش مجازی در ایام تعطیلی مدارس از ضروریات است و در این بین همکاری و مشارکت خانواده ها، سبب اثربخشی اینگونه آموزش‌ها می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، سیدجواد حسینی در این نشست با تاکید بر اینکه آموزش تعطیل نیست، اظهار داشت: ویروس کرونا با تمام سختی‌هایی که برای جامعه ایجاد کرده است اما موجب گسترش بهداشت و سلامت، ایجاد شبکه‌های شاد و رشد در آموزش و پرورش، تولید محتواهای آموزشی و استفاده از ظرفیت صدا و سیما در امر آموزش شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش، جایگزینی آموزش‌های از راه دور و مجازی را راه تبدیل خانه به مدرسه در دوران گذر از بحران دانست و افزود: سخت افزار، محتوای مناسب، معلم، فراگیران و خانواده از ارکان سیستم آموزش الکترونیک و مدرسه مجازی است.

وی افزود: در شرایط حاضر معلمین، فراگیران و خانواده‌ها آمادگی بیشتری برای آموزش های مجازی دارند و باید از این موقعیت نهایت استفاده را برد.

معاون وزیر با تاکید بر اینکه مدیریت مدرسه مجازی باید با تمرکز بر مدرسه واقعی بنا شود، اظهار داشت: تولید محتوای مناسب، فعال سازی معلمان خصوصا معلمان رسانه ساز و ایجاد آمادگی و انگیزه در خانواده‌ها می‌تواند به گسترش آموزش مجازی کمک شایانی کند.

حسینی با تاکید بر سه فرصت ویژه در حوزه استثنایی که به امر آموزش مجازی کمک می‌کند، گفت: وجود مشاوران، مددکاران و پزشکان، آموزش‌های مجازی در طول سال، تمرکز بیشتر خانواده‌ها بر آموزش منزل محور در آموزش و پرورش استثنایی فرصت هایی است که وجود داشته و می تواند به گسترش و اثربخشی بیشتر آموزش های مجازی منجر شود.

حسینی ستاد سازی، شبکه سازی و مشارکت محوری را از ارکان اصلی مدیریت بحران و ارائه آموزش های مجازی دانست و اظهار داشت: در راستای ستادسازی در سازمان، ستاد مدیریت کرونا و آموزش های مجازی تشکیل شده است، همچنین تشکیل ستاد به استان ها نیز ابلاغ شده است و در مدارس این ستاد با مسئولیت مدیر مدرسه تشکیل خواهد شد.

وی افزود: سه کارگروه بهداشت و سلامت، آموزش و تولید محتوی الکترونیک و فناوری اطلاعات از ارکان اصلی ستاد مدیریت بحران و آموزش های مجازی در سازمان و استان ها است.

حسینی تصریح کرد: جمع آوری محتواهای آموزشی موجود در سازمان و خارج از سازمان و تولید محتوای آموزشی جدید باید با قید فوریت  در دستور کار  استان ها قرار گیرد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی شبکه سازی را یکی از ارکان اصلی مدیریت بحران و ارائه آموزش های مجازی دانست و گفت: شبکه راهبری و نظارت از ستاد تا استان ها تشکیل شده است و ستاد نظارت و راهبری استان ها و ادارات استان ها نیز نظارت و راهبری مدارس را برعهده دارند و گزارش فعالیت ها هر روزه به سازمان ارسال خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه گستره طرح آموزش های مجازی و راه دور تمام مدارس استثنایی، مراکز مشکلات ویژه یادگیری و مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده را در بر می‌گیرد اظهار داشت: پیگیری لازم برای اضافه کردن زبان اشاره به آموزش های شبکه آموزش صدا و سیما شده است و همچنین آموزش های منزل محور نیز با قدرت بیشتر ادامه می یابد.

وی افزود: در تمام پایه های دوره ابتدایی محتوای الکترونیکی تولید شده و موجود است که باید در اختیار خانواده ها و گروه های هفت گانه هدف قرار گیرد. در دوره متوسطه اول، دوم، حرفه ای و پیش حرفه ای هم محتواهای خوبی وجود دارد و در این راستا تلاش خواهیم نمود با استفاده از ظرفیت همکاران ستاد، استان ها، دانشگاه ها و مراکز علمی خلاء های موجود را پر کنیم.

حسینی تصریح کرد: پایگاه آموزش مجازی استان هایی که امکانات لازم را دارند راه اندازی می شود و بقیه استان ها نیز می توانند از امکانات مدرسه مجازی سازمان استفاده کنند.

معاون وزیر سومین بخش مدیریت کرونا و آموزش مجازی را مشارکت محوری دانست و افزود: طرح های مشارکت از مدرسه تا ستاد، پارلمان مجازی معلمان، مجمع مشورتی اولیا، طرح جام و مجلس مجازی دانش آموزان نیز می تواند به گسترش آموزش های مجازی کمک کنند و با استفاده از این ظرفیت های مشارکت محورانه هم طرح های در دست اجرا ارزیابی می شود و هم طرح های خلاقانه همکاران از سراسر کشور جمع آوری و در دستور کار قرار می گیرد.

 

نظر شما