شناسهٔ خبر: 38619401 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

برآوردهاي اوليه از نتيجه انتخابات اسرائيل: بنيامين نتانياهو پيشتاز است

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-منابع رسانه‌ای در سرزمین‌های اشغالی از پیروزی احتمالی ائتلاف نتانیاهو در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی خبر دادند، ولی با این حال او همچنان از به دست آوردن اکثریت لازم برای تشکیل دولت بازماند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از یورونیوز،نظرسنجی‌های اولیه بعد از انتخابات اسرائیل از پیشتازی حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو خبر می‌دهند. طبق این برآوردها حزب لیکود با در اختیار گرفتن 36 تا 37 کرسی کنست نسبت به رقیب اصلی خود یعنی ائتلاف آبی و سفید به رهبری بنی گانتس دست‌کم 3 کرسی برتری دارد.
نرخ مشارکت تا ساعت 8 شب به وقت محلی 65.5 درصد گزارش شده است که نسبت به انتخابات مشابه سپتامبر گذشته بیش از 2 درصد افزایش نشان می‌دهد. این بالاترین نرخ مشارکت شهروندان اسرائیل در انتخابات سراسری از سال 1999 به این سو محسوب می شود.
برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که احزاب دست راستی اسرائیل شامل لیکود، یامینا و یهودیان فوق ارتدکس می‌توانند 60 کرسی از 120 کرسی پارلمان را کسب کنند. با این حال این احزاب همچنان یک کرسی برای تشکیل دولت کم دارند.
این سومین انتخابات سراسری در اسرائیل در یکسال اخیر پس از انتخابات آوریل و سپتامبر گذشته بود که پس از ناکامی بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز برای تشکیل کابینه، تجدید شده بود.
طبق آمارهای اعلام شده به نسبت انتخابات سپتامبر گذشته 200 هزار رای دهنده جدید پای صندوق‌های رای رفتند.
نتانیاهو که رکورد طولانی‌ترین دوران حضور در قدرت را در اسرائیل به خود اختصاص داده بیش از یک سال است که به عنوان نخست وزیر موقت همچنان در قدرت حضور دارد.
نتانیاهو پس از اعلام برآوردهای اولیه انتخابات در توئیتی نوشت: «تشکر» و یک ایموجی قلب نیز در ادامه این تشکر منتشر کرد.
منابع خبری در حزب لیکود به رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که نتانیاهو قبل از شروع دادگاهش در تاریخ 17 مارس تلاش می‌کند که دولت تشکیل دهد.

سومین انتخابات تکراری در اسرائیل در کمتر از یک‌سال؛ گانتز یا نتانیاهو؟
شهروندان اسرائیل برای سومین بار در یکسال اخیر در انتخاباتی تکراری پای صندوق‌های رای رفتند.
پس از ناکامی بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز برای تشکیل کابینه، حالا مردم اسرائیل باید یک بار دیگر به نامزدهای انتخابات پارلمانی رای دهند تا مشخص شود بالاخره حزب لیکود همچنان در قدرت باقی خواهد ماند یا ائتلاف آبی و سفید می‌تواند به زمامداری طولانی نتانیاهو پایان دهد.
این انتخابات تحت تاثیر پرونده‌های فساد مالی بنیامین نتانیاهو و اعضای خانواده او قرار دارد. آقای نتانیاهو که از سال 2009 تاکنون قدرت را در اسرائیل در دست دارد به سوءاستفاده از اعتماد، دریافت رشوه و فریبکاری متهم شده است.
نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد همچنان هیچیک از احزاب توانایی تشکیل ائتلاف برای کابینه جدید را ندارد و احتمال موکول شدن این ماراتن به چهارمین انتخابات بسیار بالا است.
نتانیاهو که رکورد طولانی‌ترین دوران حضور در قدرت را در اسرائیل به خود اختصاص داده بیش از یک سال است که به عنوان نخست وزیر موقت همچنان در قدرت حضور دارد.
برگزاری این انتخابات در سایه تهدید کرونا شکل تازه‌ای به خود گرفته و برخی از منتقدان خواهان لغو یا تعویق آن به زمان دیگری شده بودند. ضمن اینکه ناظران از احتمال کاهش مشارکت عمومی به دلیل ترس از شیوع ویروس کرونا بالا سخن گفته‌اند. با این وجود نتانیاهو از مردم خواسته بود حضور پررنگی در انتخابات داشته باشند. او همچنین بعد از انداختن رای خود در بیت‌المقدس گفت: «همه چیز در خصوص ویروس کرونا تحت کنترل است. امروز تمام اقدامات احتیاطی لازم در این زمینه انجام گرفته و مردم می‌توانند با اطمینان کافی و بدون نگرانی پای صندوق‌های رای حاضر شوند.»
از سوی دیگر گانتز هم ابراز امیدواری کرد برگزاری این انتخابات شروعی برای آغاز دوره‌ای جدید در این کشور باشد.

گانتس پیشنهاد نتانیاهو برای تشکیل دولت وحدت ملی را رد کرد
بنی گانتس، نامزد میانه رو در انتخابات پارلمانی اخیر اسرائیل پیشنهاد رقیب اصلی خود بنیامین نتانیاهو برای شرکت در دولت اتحاد ملی را رد کرد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بامداد پنجشنبه 28 شهریور از رهبر حزب میانه‌روی «آبی و سفید» خواسته بود که برای خارج کردن کشور از بن‌بست سیاسی، با یکدیگر دولت وحدت ملی تشکیل دهند. اما بنی گانتس در بعدازظهر همین روز با رد این پیشنهاد در جمع اعضای حزب خود گفت: «اسرائیلی‌ها یک دولت متحد می‌خواهند اما من چنین دولتی را به رهبری خودم تشکیل می‌دهم. ما حرف همه را می‌شنویم، اما این را نمی‌پذیریم که چیزی را به ما دیکته کنند. حزب آبی و سفید برنده است، در همین زمانی که من با شما صحبت می‌کنم ما 33 کرسی به دست آورده‌ایم. اما نتانیاهو اکثریت لازم برای تشکیل ائتلاف مورد نظرش را به دست نیاورده است».
موشه یعلون، از مسئولان ارشد حزب «آبی و سفید» نیز در رد پیشنهاد نخست وزیر اسرائیل گفت: «ما وارد ائتلافی که نتانیاهو رهبر آن باشد، نمی‌شویم.»
بنیامین نتانیاهو در واکنش به رد پیشنهادش برای تشکیل دولت وحدت ملی، سخنان رقیب سیاسی‌اش را ناامید کننده خواند. وی در توییتر نوشت: «من از این که بنی گانتس همچنان دعوت من برای ملاقات را رد می‌کند، متعجب و ناامید شدم. گانتس، پیشنهاد من برای دیدار همچنان سر جایش هست. این چیزی است که مردم از ما انتظار دارند.»
پیشنهاد روز پنجشنبه رهبر حزب راستگرای لیکود دو روز پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در اسرائیل بیان شده بود. هیچ کدام از احزاب لیکود و «آبی و سفید» در این انتخابات نتوانستند به همراه متحدان خود اکثریت کرسی‌های کنست (پارلمان اسرائیل) را برای تشکیل دولت کسب کنند. دولت ائتلافی آینده به رای اعتماد 61 نفر از 120 نماینده کنست نیاز دارد.
بنیامین نتانیاهو در پیام ویدئویی روز پنجشنبه خود گفت: «من در جریان انتخابات خواستار روی کار آمدن دولتی راستگرا شدم. متاسفانه نتیجه انتخابات نشان می دهد که این امر ممکن نیست. مردم نتوانستند بین دو جناح یکی را برگزینند. در نتیجه راهی جز تشکیل دولت وحدت ملی با گستردگی هر چه بیشتر باقی نمانده است.»
نتایج غیرقطعی انتخابات اسرائیل نشان می دهد که حزب لیکود 32 کرسی و حزب «آبی و سفید» 33 کرسی به دست آورده است. هر کدام از این احزاب به همراه متحدان بالقوه خود تنها از حمایت 56 نماینده کنست برخوردار خواهند بود
بنیامین نتانیاهو در پیام خود از بنی گانتس خواست که همین امروز با او ملاقات کند. نخست وزیر اسرائیل که از سال 2009 تاکنون زمام امور را در کشورش در دست دارد از بنی گانتس خواست که با تشکیل دولت وحدت ملی از الزام دولت به برگزاری سومین انتخابات پیاپی در اسرائیل جلوگیری کند.
آقای نتانیاهو در حالی خواستار تشکیل دولت ائتلافی با حزب «آبی و سفید» شده بود که تا شب گذشته تاکید می‌کرد که دولت آینده اسرائیل یا دولتی راستگرا و یا دولتی «خطرناک با مشارکت احزاب عرب» خواهد بود.

نظر شما