شناسهٔ خبر: 38617250 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ارزیابی آموزش و پرورش از شبکه آموزش؛

شبکه آموزش مکمل است نه جایگزین / توسعه آموزش‌ها به 2 شبکه دیگر

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و‌ پرورش، اقدام شبکه آموزش را ایجاد «فرصت برابر» دانست و گفت: این آموزش مکمل است و جایگزین نیست و از طریق آموزش‌های ارائه شده در این شبکه تلاش می‌کنیم که فرصت‌ها و فرایند یادگیری فعال را تقویت کنیم.

صاحب‌خبر -

تعطیلی مدارس

همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی مدارس، طی هماهنگی‌های به عمل آمده از سوی وزارت آموزش و پرورش و سیمای جمهوری اسلامی، مقرر شده است با کمک گروه‌های آموزشی مناطق و حضور معلمان، دبیران و هنرآموزان مجرب در شبکه آموزش سیما برای آموزش دروس خاص برنامه‌ریزی شود و طبق تعامل بین کارگروه تشکیل شده در وزارتخانه و شبکه آموزش، لیست دروس و جدول زمان پخش دروس از رسانه ملی و سایت‌های مرتبط با وزارت آموزش و پرورش به دانش‌آموزان و والدین اطلاع‌رسانی و فرایند ارائه دروس آموزشی از این شبکه آغاز شد. اما سطح آموزش ارائه شده در این شبکه، تنوع و گستردگی کتب و عناوین درسی، توجه به مقتضیات سنی و نیز توانایی معلمان حاضر در شبکه آموزش جهت ارتباط‌گیری مؤثر با دانش‌آموزانی که فقط تصویر آن‌ها را می‌بینند، از جمله مواردی است که خانواده‌ها را نسبت به فرایند یادگیری فرزندانشان نگران و حساس کرده است.

فریبرز حمیدی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و‌ پرورش، در گفت‌وگو با ایکنا؛ اظهار کرد: باور ما این است که خانه، مدرسه اول و مدرسه، خانه دوم محسوب می‌شود؛ از طرفی سلامت دانش‌آموزان در این برهه برایمان مهم است. اگر قرار است خانه‌ها به مدرسه تبدیل شود و یادگیری دانش‌آموزان توسعه یابد، باید بتوانیم فرصت یادگیری را در فضای خانه گسترش دهیم. کاری که شبکه آموزش انجام می‌دهد، آموزش «مکمل» است و جایگزین نیست. از طریق آموزش‌های ارائه شده در این شبکه تلاش می‌کنیم فرصت‌های یادگیری و فرایند یادگیری فعال را تقویت کنیم.

ایجاد فرصت برابر در شبکه آموزش

‌حمیدی ادامه داد: آموزش اصلی توسط خود معلمان کلاس هر درس به شیوه‌های مختلف در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. تمامی معلمان در سطح کشور از طریق کانال‌های معتبر و مطمئنی که وجود دارد و نیز از طریق سایت مدارس، برنامه‌های درسی و آموزش‌های لازم را در اختیار دانش‌آموزان کلاس خود قرار می‌دهند. عملکرد شبکه آموزش، ایجاد «فرصت برابر» است تا نشاط و شوق یادگیری را در دانش‌آموزان ایجاد کند. با این حال، مسئولیت آموزش با معلم درس مربوطه در هر کلاس است و خوشبختانه معلمان و مدیران، برنامه‌ریزی‌هایی داشته‌اند و آموزش الکترونیک برقرار شده و دانش‌آموزان از آموزش‌های درسی بهره‌مند می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه اجباری در تماشای درس‌های ارائه شده در شبکه آموزش نیست، افزود: در زمانی هم که کلاس‌های درس مدارس برقرار بود، آموزش‌های درسی در این شبکه وجود داشت و همچنین شبکه‌ای ارتباطی از طریق سایت مدارس برقرار بود و بخشی از مسائل دانش‌آموزان با این روش، رفع و رجوع می‌شد. اما اکنون و در شرایط فعلی این شبکه‌ها و نیز شبکه آموزش فعال‌تر از قبل شده است.

اگر مدرسه تعطیل شد، آموزش تعطیل نمی‌شود

‌رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و‌ پرورش اظهار کرد: پویشی در استان‌ها و مراکز استان‌ها از سوی خود معلمان مبنی بر اینکه «مدرسه اگر تعطیل شد، آموزش تعطیل نمی‌شود»، راه‌اندازی شده است. معلمان در این پویش با دانش‌آموزان و والدین آن‌ها ارتباط برقرار کرده‌اند. وزارتخانه نیز برای آگاهی و آموزش خانواده‌ها ضمن شروع به کار، برنامه هوشمندی را طراحی کرده که آموزش خانواده از طریق مدرسان آموزش خانواده و انجمن اولیا و مربیان انجام پذیرد و آموزش‌های لازم به صورت الکترونیک و مجازی در اختیار والدین قرار گیرد. نقش مدرسه در اینجا و این برهه زمانی، به عنوان کانون تربیتی محله است. معلمان آموزش‌های خود را برای دانش‌آموزان شروع کرده‌اند و مدیران مدارس به عنوان راهبران آموزشی این ارتباط را تسهیل می‌کنند.

به گفته حمیدی، دانش‌آموزان در این ایام، زمان بیشتری را در خانه سپری می‌کنند و خانواده‌ها می‌توانند از این فرصت برای ارتباط بیشتر با فرزندان خود استفاده کنند و یا حتی بازی‌های بیشتری با فرزندان خود انجام دهند.
 
‌وی با بیان اینکه شبکه‌های دیگر سیما نیز قرار است وزارت آموزش و پرورش را در فرایند آموزش یاری کنند، ابراز کرد: خوشبختانه صدا و سیما همکاری خوبی با آموزش و پرورش دارد و اعلام کرده‌اند در صورت نیاز می‌توانیم از سایر شبکه‌ها همچون دو و چهار سیما استفاده کنیم. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در شبکه آموزش دروس ارائه شده تقریباً از ۱۰ عنوان دوره به ۱۴ عنوان ارتقا یافته است. در صورت نیاز قطعاً از سایر شبکه‌ها نیز استفاده خواهیم کرد.
 

دروس ارائه‌شده در شبکه آموزش در حد متوسط و برای همگان است

‌عباس سلطانیان، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، گفت: کسی که بخواهد در ارتباط با نحوه ارائه دروس از سوی دبیران در شبکه آموزش قضاوت کند، یا باید دبیر و یا از دبیران بالاتر باشد. خانواده نمی‌تواند از نظر فنی قضاوتی داشته باشد و نظر بدهد. آموزش‌های ارائه شده در این شبکه در حد متوسط بوده و در واقع مربوط به دانش‌آموزانی است که در رده‌های متوسط هستند، ما باید بتوانیم همه استان‌ها را تحت پوشش قرار دهیم، لذا همکاران ما در شبکه آموزش محتوای کتاب‌ها را تدریس می‌کنند.

عباس سلطانیان
سلطانیان ادامه داد: معلمانی که برای امر آموزش در ساعت‌های تعریف شده در شبکه آموزش حضور می‌یابند و تدریس می‌کنند، از بهترین معلمان در شهر تهران و شهرستان‌های تهران هستند و سال‌ها تجربه تدریس در پایه‌های مختلف را دارند. اکثر آن‌ها سرگروه‌های درسی هستند که همین آموزش‌ها را در کلاس‌ها و دوره‌های ضمن خدمت برای همکاران ما تعریف و تدریس کرده‌اند و بسیاری از این معلمان از مؤلفان کتاب‌های درسی هستند. با وسواس خیلی زیادی این افراد را انتخاب کرده‌ایم.

دبیرخانه‌های دروس استانی کار معلمان را ارزیابی می‌کنند

‌وی با تأکید بر اینکه اگر نقد فنی وجود داشته باشد و به ما گفته شود، قطعاً بررسی خواهیم کرد، افزود: در صورت وجود اشکال در فرایند آموزش، در برنامه‌ریزی‌ها تجدید نظر خواهیم کرد، اما تا کنون چنین موردی از هیچ استانی در کشور نداشته‌ایم. تمام درس‌ها در استان‌های مختلف دبیرخانه دارد، برای مثال دبیرخانه ریاضی در استان اصفهان داریم، از تمامی دبیرخانه‌ها خواسته‌ایم تدریس همکاران را مورد ارزیابی قرار دهند و در صورت هر گونه مشکلی به ما اطلاع دهند.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، گفت: اولیای محترم دانش‌آموزان و دانش‌آموزان نیز می‌توانند از طریق کانال و شماره پیامکی که در ذیل برنامه‌های درسی شبکه آموزش نمایش داده می‌شود، نظرات و انتقادات خود را به اطلاع ما برسانند. شبکه آموزش هم این موارد را جمع‌آوری کرده و به دست ما می‌رساند.
 
رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی این وزارتخانه، نیز با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی به صورت روزانه در پایه‌های مختلف با همکاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، فراخوان شرکت در جهاد آموزشی را اعلام کرده است. در این راستا و برای ارتقای کیفیت این برنامه‌های آموزشی معاونت ابتدایی از همه آموزگاران پایه‌های مختلف تحصیلی که علاقه‌مند به مشارکت در این برنامه ملی هستند، دعوت به همکاری کرده است.

معلمان علاقه‌مند به شرکت در این فراخوان می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر به سایت وزارت آموزش و پرورش و یا سایت معاونت آموزش ابتدایی مراجعه کنند و یا با شماره ۸۲۲۸۴۱۴۸ تماس گیرند.

یادآوری می‌شود؛ به دلیل محدودیت‌های سفر در این مرحله این فراخوان شامل آموزگاران شهر تهران و شهرستان‌های تهران است.
 
شبکه آموزش، مکمل است و آموزش جایگزین نیست / توسعه آموزش‌ها به دو شبکه دیگر سیما
انتهای پیام

نظر شما