شناسهٔ خبر: 38617231 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هشدار جریان صدر به جناح های سیاسی عراق

بغداد - ایرنا - «حاکم الزاملی» از رهبران «جریان صدر» امروز (سه شنبه) با هشدار به گروه های سیاسی در باره معرفی نامزدهای وابسته و جناحی برای نخست وزیری عراق گفت که به آنها اجازه این کار را نخواهیم داد.

صاحب‌خبر -

وی با انتشار بیانیه ای، نوشت که گروه های مخالف که ماموریت «محمد توفیق علاوی» را ناکام گذاشتند، اکنون مذاکرات را برای نامزد جایگزین آغاز کرده اند تا منافع و سهمیه های خود را تضمین کنند.

این عضو بلند پایه جریان صدر با متهم کردن رئیس «ائتلاف دولت قانون» یعنی «نوری المالکی»، رئیس مجلس «محمد الحلبوسی» و برخی چهره های دیگر آنها را مسوول ناکامی علاوی دانست و گفت که این جریان اکنون دنبال معرفی نامزدهای وابسته هستند.
الزاملی افزود که نام های جایگزین که این جریان برای انتخاب نخست وزیر و هدایت دولت عراق مطرح کرده شامل «فالح الفیاض، محمد شیاع السودانی، قصی السهیل و اسعد العیدانی» است.

وی بیان کرد که گروه های سیاسی این جریان به دنبال تشکیل جبهه پارلمانی هستند تا نامزد خود و دولت او را در مجلس تصویب کنند.
عضو جریان صدر ادامه داد که ما مراحل مقابله ای برای ناکام گذاشتن طرح این جریان را در پیش گرفته ایم و سعی خواهیم کرد از تصویب هر نامزد پذیرفته شده توسط این جریان جلوگیری کنیم.
یکشنبه گذشته (01 مارس 2020) نخست وزیر مکلف محمد توفیق علاوی در نامه ای به «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق از تشکیل دولت انصراف داد.

به دنبال این صالح متعهد شد که ظرف 15 روز جانشین وی را معرفی کند.
انصراف علاوی پس از آن صورت گرفت که جلسه رای اعتماد یکشنبه گذشته مجلس عراق به کابینه وی به حد نصاب لازم نرسید.

«مقتدا صدر» رهبر جنبش صدر بعد از انصراف علاوی در توییتی در حساب کاربری خود، انصراف وی از تشکیل دولت را برگرفته از عشق علاوی به عراق دانست و بر برائت او از چهره‌های فاسدی که سرنوشت مردم عراق را به بازی می‌گیرند، تاکید کرد.

صدر در ادامه ضمن ابراز تعجب از ادامه حضور افراد فاسد در راس سیاست در عراق، آنها را بنده تمایلات خواند.

ائتلاف پارلمانی «سائرون» مورد حمایت مقتدا صدر از جریان های حامی محمد توفیق علاوی بود.

نظر شما