شناسهٔ خبر: 38616650 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

کاسبان وحشت/ شایعه‌سازان چه چیزی را جستجو می‌کنند؟!

امان اله قرایی مقدم : بازار شایعات به نفع کاسبانی است که از بحرانهای موجود در جامعه به نفع خود بهره برداری می کنند و مردم هشیار باشند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش جهان صنعت نیوز: بازار شایعات چنان داغ است که در بحبوحه اخبار راست و دروغ کرونا انتشار شایعه از تاریخ گذشته امواج الکترومغناطیسی خطرناکی که ناشی از عبور طوفان خورشیدی است  هم توانسته در میان شایعات جایی برای عرض اندام پیدا کند. البته فارغ از اینکه این خبر به اصطلاح خیر‌خواهانه سابقه قدیمی داشته و در در گذشته نیز منتشر و ادعای دروغ آن به اثبات رسیده است اما آنچه حائز اهمیت است دلایل انتشار چنین اخبار و شایعاتی آن هم درشرایطی است که نگرانی از شیوع کرونا به دغدغه اصلی جامعه تبدیل شده آیا منتشر کنندگان این شایعات منافع اقتصادی خاصی را در پس افزایش تنش‌های جامعه دنبال می‌کنند یا اهداف خاص سیاسی برای لطمه زدن به دولت و نظام کشور در پس آن نهفته است .

دراین خصوص امان الله قرائی مقدم جامعه شناس به جهان صنعت نیوز گفت : ایجاد فضای بی اعتمادی در جامعه بستر را برای بازار شایعات آماده می‌کند. این روند باعث تخریب اعتماد عمومی و از بین رفتن چارچوب های اجتماعی می شود در این میان  کاسبانی هم هستند که به دنبال بهره برداری‌های خود از ایجاد بحران هستند و با هدف پر کردن جیب خود و رسیدن به مقاصد سیاسی و اجتماعی دست به انتشار چنین شایعاتی می‌زنند.

کاسبان وحشت/ شایعه‌سازان چه چیزی را جستجو می‌کنند؟! اجتماعی اخبار برگزیده پیشنهاد ویژه جامعه مردم شایعه دولت دروغ بی اعتمادی کاسبان وحشت/ شایعه‌سازان چه چیزی را جستجو می‌کنند؟! اجتماعی اخبار برگزیده پیشنهاد ویژه جامعه مردم شایعه دولت دروغ بی اعتمادی

امان الله قرائی مقدم با اشاره به تاثیر روانی این جو بر زندگی روزمره مردم گفت: در شرایط کنونی و التهابات ناشی از شیوع ویروس کرونا  و پنهانکاری در اعلام دقیق تاریخ این ویروس بی‌اعتمادی مردم به مجموعه حاکمیتی افزایش داشته است و مردم با دست یافتن به ریسمان پوسیده شایعات باعث ایجاد التهاب در بازارهای دیگر می شوند.

وی با اشاره به ایجاد فضای ترس و هراس افکنی  در میان اقشار مردم توسط کاسب معابان گفت: در شرایط کنونی نسبت به رفتارهای مسئولین شایعاتی ساخته می‌شود و صحت ادعای آنان زیر سئوال می رود و مدام به شدت و تنوع آنها اضافه می‌شود. این شایعات باعث  ایجاد هراس و دلهره در جامعه است که خود ریشه تمام ناآرامی‌ها و حتی بیماری هاست در این شرایط بهره وری افراد هم کاهش می یابد و جامعه دچار خسران می شود.

وی با اشاره به اعتماد مردم به دولت می‌افزاید: بزرگترین سرمایه دولت‌ها اعتماد مردم به آنهاست اینکه افرادی در پی از بین بردن این اعتماد هستند نشان از وجود دشمنان داخلی و خارجی فراوانی دارد که برای دستیابی مقاصد خود به ابزار رسانه و دروغ  متوسل می‌شوند و با ایجاد شبهه به  بین رفتن اعتماد عمومی کمک می‌کنند.  

قرائی مقدم در ادامه اشاره کرد : در علم جامع شناسی دو نوع اعتماد مطرح است ،اولی اعتماد مردم با مردم  و دیگری اعتماد مردم با مسئولین که اخیرا با اتفاقات شوک گران شدن بنزین و اطلاع رسانی با تاخیر در مورد هدف قرار گرفتن هواپیمای اکراینی توسط نیروهای خودی وباز تاخیر در اطلاع رسانی بیماری کرونا اعتماد بین مردم و مسئولین کم رنگ شده و دولت برای جلب اعتماد مردم باید اقداماتی داشته باشد تا رضایت عمومی را جلب کند.

 

 

 

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما