شناسهٔ خبر: 38615365 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

مشاوره پزشکی

بهترین الگوی غذایی برای پیشگیری از کرونا

مصرف الگوی غذایی مطلوب برای مبارزه با خیلی از بیماریها و ویروس ها من جمله ویروس کرونا (corona) برای بدن ضروری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران، اصلاح الگوی غذایی یکی از راه های جلوگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی یا عفونی مثل سرما خوردگی، آنفلوانزا یا ویروس کرونا است. زمانیکه دستگاه ایمنی بدن به اندازه کافی قوی باشد، میتواند در برابر انواع ویروس ها و عوامل عفونی به خوبی مقابله کند.

به همین علت افرادی با سیستم دفاعی ضعیف تر، بیشتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از کرونا (corona) قرار می گیرند، در حالیکه افرادی با سیستم ایمنی قوی تر بهتر میتوانند از پس این بیماری بربیایند و بعد از ابتلا به بهبود کامل برسند.

مصرف ویتامین C را افزایش دهید

ویتامین C جزء قدرتمندترین ترکیبات آنتی اکسیدانی است که دریافت آن ارتباط مستقیمی با بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن دارد. زمانیکه شما ویتامین C کافی در طول روز دریافت کنید، مقدار تولید گلبول های سفید خونتان فزونی پیدا می کند.

در این روز ها برای دریافت ویتامین سی بیشتر، روزانه خوراکی هایی مثل:گریپ فروت، پرتقال، نارنگی، نارنج، لیموترش، لیموشیرین، کیوی، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و پیاز خام را در رژیم غذایی (diet) خود جای دهید.

در صورت دریافت نکردن ویتامین C به اندازه کافی با تجویز پزشک از قرص جوشان استفاده کنید.

موادغذایی مفید برای مقابله با کرونا,اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,مشاوره پزشکی

دریافت ویتامین A و E

از دیگر آنتی‎اکسیدان های مفیدی که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن (Système immunitaire) و از بین رفتن ویروس در درون بدن میشوند ، ویتامین های A و E هستند.

این ویتامین ها در هویج، کلم بروکلی، کدوحلوایی، سیب زمینی شیرین، انواع مغز ها و دانه های خام وجود دارد. استفاده از این ماده های غذایی در این روز ها به بهبود وضعیت سیستم دفاعی بدنتان کمک بزرگی خواهید کرد.

موادغذایی مفید برای مقابله با کرونا,اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,مشاوره پزشکی

مصرف سیر و زنجبیل به بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن کمک می کنند

سیر دارای ترکیبات سولفوری مثل آلیسین است که این ترکیب میتواند به افزایش قدرت سیستم ایمنی کمک کند. زنجبیل (Ginger) هم به علت داشتن ترکیبات بسیار قدرتمند ضدالتهابی میتواند سطح اضطراب اکسیداتیو در بدن را تقلیل دهد و به این ترتیب به بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری زا کمک کند.

سیر و زنجبیل به تنهایی جلوی هیچ بیماری را نمی گیرند، ولی گنجاندن آنها در رژیم غذایی (diet) روزانه کمک بزرگی به ارتقای سلامت عمومی بدن می کند.

موادغذایی مفید برای مقابله با کرونا,اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,مشاوره پزشکی

مصرف سبزی های برگ سبز تیره

انواع سبزی های برگ سبز تیره مثل:اسفناج، نعناع، ریحان، جعفری و گشنیز مقدار قابل قبولی از ویتامین سی ، فیبر غذایی و ویتامین های گروه B غیراز B۱۲ را در خود جا داده اند که تمام این مواد میتواند سبب افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن شود.

به همین علت متخصصان تغذیه سفارش می کنند در این روز ها برای تقویت سیستم دفاعی بدن در کنار وعده های اصلی غذایی یا میان وعده ها ۲ تا ۴ وعده از این سبزی ها استفاده کنید.

نوشیدن چای سبز

چای سبز دارای مقادیر چشمگیری از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدهاست. این ترکیبات موجود در چای سبز میتوانند به تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب در بدن کمک کنند، به همین علت مصرف ۱ تا ۲ فنجان چای سبز گرم در طول روز میتواند سلامتی عمومی شما را تقویت کند.

مصرف تخمه آفتابگردان و بادام خام

تخمه آفتابگردان، منبع خوبی برای دریافت ویتامینe بعنوان یک آنتی اکسیدان قدرتمند است. بادام هم منبع غذایی ارزشمندی برای دریافت ویتامین E ، منیزیم و منگنز است. از این جهت ، مصرف روزانه تعداد اندکی بادام خام یا تخمه آفتابگردان به علت ریزمغذی های ارزشمندی که دارند، میتوانند شدیداً سبب بهبود عملکرد سیستم دفاعی شوند و بدن را برای مبارزه با عوامل بیماری زا آماده کنند.

موادغذایی مفید برای مقابله با کرونا

تمامی افراد جامعه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های تنفسی و کرونا لازم است از الگوی غذایی درستی پیروی کنند. طبق این الگوی غذایی درست باید این موارد رعایت شوند:

۱- حتماً خوراکی هایی مملو از ویتامین های C، A و D در طول روز مصرف کنید؛ انواع مرکبات، خانواده کلم، شلغم، فلفل سبز، فلفل دلم های، هویج، اسفناج، برگ چغندر، کدو حلوایی و سبزی های برگ سبز تیره باید بصورت روزانه مصرف شوند، چون دارای مقدار زیادی ویتامین های مذکور هستند.

۲- هرروز همراه با اطعام، سبزی یا سالاد بعلاوه آب لیموترش تازه یا آب نارج تازه استفاده کنید.

۳- همراه با غذا های متنوع، خوردن پیاز خام را که مملو از ویتامین C است، فراموش نکنید.

۴- از خوردن غذا ها و مایعات در مکان هایی مثل آبخوری های عمومی یا اغذیه فروشی های عمومی که از نظر بهداشتی مورد اطمینان نیستند، بپرهیزید.

۵- در صورتی که علائم سرما خوردگی دارید، از غذا های آبکی مثل آش یا سوپ همراه با آبلیموی تازه و مایعات گرم استفاده کنید.

۶- در رژیم غذایی روزانه، خوراکی های مفیدی مثل:جوانه گندم، جوانه ماش و جوانه شب در را بگنجانید.

نظر شما