شناسهٔ خبر: 38615138 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چاووش اوغلو: اروپا به وعده‌هایش در قبال آوارگان سوری عمل نکرده است

وزیر امور خارجه ترکیه با انتقاد از اتحادیه اروپا این بلوک را متهم به کوتاهی در تامین بودجه وعده داده شده خود برای آوارگان سوری در خاک این کشور کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه این انتقاد را در جواب یک توئیت هایکو ماس، همتای آلمانی خود مطرح کرد.

چاووش اوغلو در پاسخ خود در توئیتر از هایکو ماس پرسید که اتحادیه اروپا به کدام یک از وعده‌هایش به ترکیه عمل کرده‌ است.

او خاطر نشان کرد: اتحادیه اروپا حتی نیمی از مبلغ شش میلیارد یورویی که به آنکارا در قبال میزبانی‌اش از آوارگان سوری وعده داده بود را پرداخت نکرده است. این بلوک طرح پذیرش داوطلبانه انساندوستانه را اجرا نکرده و از طرح منطقه امن ترکیه در سوریه نیز حمایت نکرده است.

وی تاکید کرد، ترکیه نمی‌تواند از زور برای متوقف کردن مهاجران غیرقانونی که می‌خواهند بروند استفاده کند.

او عنوان کرد: اتحادیه اروپا سالهاست چشمانش را بسته است. آیا زمان آن نرسیده که مسئولیتش را بپذیرد؟

چاووش‌اوغلو  با انتقاد از نگرش هایکو ماس گفت، او زمانی هشدارهای هایکو ماس را باور می‌کند که به یونان به خاطر رویکرد بی‌رحمانه اش در قبال مهاجران غیرقانونی هشدار بدهد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر آنها (مقامهای یونان) بیرحمانه در حال کشتن مهاجران در مرزهایشان هستند.

هایکو ماس روز دوشنبه در حساب توئیتر خود نوشت: ما شاهد فشارها به روی ترکیه هستیم. با این حال ترکیه لازم است که همچنان به عمل به تعهداتش طبق توافقش با اتحادیه اروپا ادامه دهد. اتحادیه اروپا در مراقبت شرافتمندانه از آوارگان مشارکت می‌کند. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که آنها تبدیل به یک بازی ژئوپلتیکی شوند.

ترکیه و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ توافقی را درباره آوارگان به نتیجه رساندند که بر اساس آن این اتحادیه متعهد به پرداخت شش میلیارد یورو کمک مالی به ترکیه برای تامین مالی پروژه های مربوط به آوارگان سوری حاضر در خاک این کشور شد و ترکیه هم با کمک به جلوگیری از موج عزیمت مهاجران غیرقانونی به اروپا موافقت کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه گفت: دوران فداکاری های یک طرفه دیگر تمام شده است.

انتهای پیام

نظر شما