شناسهٔ خبر: 38587717 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

یادداشت| بزنگاه تاریخی زندگی سارا بهمنیار؛ چراغ سبز المپیک به نابغه گیلانی کاراته

بهمنیار کمتر از ۲۰ روز دیگر ۲۱ اُمین بهار زندگی خود را جشن گرفته و با انبوهی از نشان‌های ملی و بین‌المللی در پی رسیدن به بزرگ‌ترین آرزوی ورزشی زندگی خود است؛ حضور در المپیک و کسب نشان المپیکی که می‌تواند نامش را برای همیشه در تاریخ ورزش کشور ماندگار کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از آستانه‌اشرفیه، محدثه فردی در یادداشتی نوشت: در آستانه ورود به دهه سوم زندگی با انبوهی از نشان و افتخار به دنبال رسیدن به بزرگ‌ترین آرزوی زندگی است؛ سارا بهمنیار نخستین روز از فروردین‌ماه ۹۸ از ۲۰ سالگی عبور خواهد کرد.

نابغه گیلانی کاراته آسیا در خانواده‌ای ورزشی در آستانه‌اشرفیه زاده شده و در ۱۳ سالگی برای نخستین بار به یک بازی بین‌المللی در ترکیه اعزام شد؛ عضو گیلانی تیم ملی کاراته بانوان خیلی زود پله‌های پیشرفت را دوتایکی طی کرد.

دو مدال نقره و دو مدال برنز مسابقات آسیایی و جهانی در رده امیدها بخشی از کارنامه پرافتخار بهمنیار است ولی جهش بهمنیار از رده سنی امید به رده سنی بزرگ‌سالان چندان درخشان آغاز نشد، وی در سال ۲۰۱۸ در پنج لیگ جهانی برلین، استانبول، روتردام، دوبی و پاریس ناکام مانده و در پانزدهمین دوره مسابقات آسیایی اردن نیز موفق به کسب مدال نشد.

اوج هنرنمایی بهمنیار در جام جهانی اسپانیا رقم خورد، کسب نشان برنز مسابقات کاراته قهرمانی بزرگ‌سالان جهان در اسپانیا ۲۰۱۸ بهمنیار را به دومین مدال‌آور بانوی ایران‌زمین در این عرصه در تاریخ کاراته بانوان بدل کرده و جایگاهش را در تاریخ کاراته ایران شاخص‌تر کرد.

اینک جمع نشان‌های بین‌المللی بهمنیار از تعداد انگشتان دودست فراتر رفته و عبور از نام وی در میان کاراته‌کاران غیرممکن است؛ بهمنیار نصف بیشتر روزهای زندگی خود را به تمرین و ممارست پرداخته و این سخت‌کوشی بوده که وی را در آستانه رسیدن به بزرگ‌ترین رؤیای زندگی‌اش قرار داده است.

ملی‌پوش گیلانی در سومین مرحله لیگ برتر کاراته وان به میزبانی سالزبورگ اتریش کم‌فروغ ظاهرشده و در دومین دیدار خود مقابل رقیب فرانسوی تن به شکست داد؛ حذف در دور دوم لیگ جهانی سالزبورگ ۱۵۰ امتیاز به اندوخته‌های بهمنیار افزوده و اینک با کسب ۵۶۴۷٫۵ امتیاز در رده ششم وزن المپیکی منفی ۵۵ کیلوگرم و منطقه سبز حضور دارد.

با توجه به حضور ورزشکاری از کشور ژاپن (در این وزن میهو میاهارا از ژاپن با کسب ۶۳۱۵ امتیاز نفر دوم وزن منفی ۵۰ بوده و با سهمیه کشور میزبان در المپیک حضور پیدا می‌کند) سه ورزشکار در وزن منفی ۵۰ کیلوگرم و درمجموع پنج ورزشکار در وزن المپیکی منفی ۵۵ به توکیو راه پیدا می‌کنند.

دو آوردگاه بزرگ تا رقابت‌های المپیک توکیو باقی‌مانده و ورزشکاران آسیایی در یکی از این رقابت‌ها می‌توانند حضور پیدا کنند، لیگ جهانی رباط ۲۰۲۰ در تاریخ ۲۲ تا ۲۴ اسفندماه با حضور ورزشکاران برتر اوزان المپیکی برگزارشده و کاراته‌کارها می‌توانند به امتیاز المپیکی خود اضافه کنند.

بتینا پلانک از کشور اتریش جدی‌ترین تعقیب‌کننده بهمنیار در وزن منفی ۵۰ کیلوگرم است، وی در لیگ جهانی سالزبورگ با ایستادن در مکان پنجمی موفق به تصاحب ۴۵۰ امتیاز شده و مجموع امتیازاتش را به ۵۱۹۷٫۵ امتیاز رساند.

وی در رقابت‌های قهرمانی اروپا به نشان نقره دست‌یافته و ۶۹۰ امتیاز کسب شد؛ ورزشکاران اروپایی در رقابت‌های قهرمانی باکو ۲۰۲۰ نیز می‌توانند رقابت کرده و ۶۹۰ امتیاز سال ۲۰۱۹ بتینا حذف خواهد شد! اختلاف امتیاز بتینا و بهمنیار ۴۵۰ امتیاز بوده و با فرض کسب نشان طلای قهرمانی اروپا ۲۰۲۰ توسط بتینا (کسب ۹۹۰ امتیاز) این اختلاف به ۱۵۰ امتیاز کاهش پیدا می‌کند.

بهمنیار رؤیای حضور در توکیو را در سرمی پروراند و برای کسب سهمیه این رقابت‌ها تنها یک گام دیگر باقی‌مانده است؛ قدرت بدنی بالای ملی‌پوش گیلانی مهم‌ترین شاخصه این ورزشکار در برتری نسبت به سایر هم‌وزنی‌های خود بوده و حالا می‌خواهد با المپیکی شدن بعد از ۶۴ سال گیلان را صاحب مدال المپیک کند.

لیگ جهانی رباط ۲۰۲۰ بزنگاهی تاریخی در زندگی نابغه گیلانی کاراته است، وی به‌خوبی می‌داند که این فرصت را نباید از دست بدهد و با توجه به اختلافات فرانسوی‌ها با سردمداران فدراسیون جهانی کاراته، این رشته ورزشی شانسی کمی برای حضور در المپیک ۲۰۲۴ دارد.

بهمنیار در المپیک توکیو ۲۰۲۰ با ۲۱ سال سن با انبوهی از نشان‌های بین‌المللی و تجارب ارزشمند می‌تواند نشانی خوش‌رنگ برای کشورمان به ارمغان آورده و نامش را برای همیشه در تاریخ ورزش کشور ماندگار کند.

انتهای پیام/۳۳۸۹

نظر شما