شناسهٔ خبر: 38586368 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

امروز «بی‌بی» و «بنی» برای سومین بار در 10 ماه گذشته به مصاف انتخاباتی می‎روند

سریال تکراری انتخابات در سرزمین‌های اشغالی

صاحب‌خبر -


زهره صفاری
خبرنگار
ساکنان اراضی اشغالی از آغازین ساعات صبح امروز برای سومین بار در 10 ماه اخیر در حالی برای تعیین تکلیف کرسی نخست‌وزیری پای صندوق‌های رأی می‌روند که حزب بنیامین نتانیاهو با تمام وعده‌ها و لابی‌های امریکایی آقای نخست‌وزیر، در این دوره نیز رقابتی شانه به شانه با حزب آبی و سفید دارد.
به‌گزارش سایت روزنامه «گاردین»، گرچه به باور ناظران این دوره نیز همچون 2 دوره قبل، با توجه به تعداد کرسی‌های احزاب رقیب در پارلمان رژیم صهیونیستی، امیدها برای تعیین کاندیدای پیروز بسیار کمرنگ است اما احزاب فلسطینی پارلمان که در دوره دوم رقابت‌ها نیز میزان مشارکت را یک و نیم درصد افزایش دادند، با تشکیل یک ائتلاف و ارائه لیستی واحد 13 کرسی خود را به 14 و براساس آمار کانال 13 اسرائیل به 15 رسانده‌اند و امیدوارند با توجه به موضعگیری احزاب پیشتاز درباره طرح «معامله قرن» جایگاه خود در پارلمان را تثبیت کنند. به طوری که «ایمن عوده»، سرلیست این ائتلاف نیز در این باره گفت: «ما سقوط نتانیاهو را می‌خواهیم چون او بزرگترین عامل محرک شهروندان عرب است و پدرخوانده معامله قرن.»
به نوشته «تایمز»، براساس آخرین آمارها در دوره اول انتخابات اسرائیل هر دو حزب لیکود و آبی و سفید با 35 کرسی برابر به دور بعد راه یافتند. البته با این تفاوت که حزب آبی و سفید توانسته بود 24 کرسی بر کرسی‎های خود بیفزاید و لیکود 5 کرسی بر کرسی‎های خود افزوده بود. در دومین انتخابات که ماه سپتامبر برگزار شد، هر دو حزب تعدادی از کرسی‎های خود را از دست دادند. با این حال حزب آبی و سفید با کسب 33 کرسی از لیکود با 32 کرسی پیش افتاد. هر دو حزب در این دور از انتخابات نیز همچون دور قبل نتوانستند، حائز اکثریت پارلمانی (61 کرسی) شوند و بنابراین تلاش برای ائتلاف با دیگر احزاب را آغاز کردند اما در نهایت موفق به تشکیل ائتلافی نشدند. در این دور یک بار نتانیاهو مأمور تشکیل دولت شد و یک بار بنی گانتس، اما هر دو ناکام ماندند تا کارشان به انتخابات سوم  بیفتد که امروز برگزار می‎شود.
اکنون هر دو در حالی به خوان سوم رسیده‎اند که نظرسنجی‌های اخیر از پیشتازی میلیمتری حزب لیکود(به رهبری نتانیاهو) حکایت دارد. بر اساس نظرسنجی کانال 12 اسرائیل، لیکود در این انتخابات 35 کرسی و آبی و سفید 33 کرسی به دست خواهند آورد. این به آن معناست که بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس، هر دو دیگر بار باید رو به ائتلاف با احزاب دیگر آورند. اما یافته‌ها حاکی از آن است که آنها دیگر بار در ورطه تکرار گرفتار خواهند شد و در یک دور باطل مجبور به روی آوردن به انتخابات چهارم خواهند شد. رویدادی که می‎تواند رژیم صهیونیستی را وارد بحران سیاسی و حتی اجتماعی کم سابقه‎ای کند. چرا که این رژیم پس از دو دوره ناموفق برای خروج از بن‌بست سیاسی بدون تعیین بودجه‌ای قانونی وارد برزخ مدیریت بلاتکلیف دستگاه‌های اجرایی می‌شود که به تدریج بر پروژه‌های زیرساختی مانند جاده‌ها و مراکز آموزشی و خیریه و تأمین معیشت افراد کم درآمد تأثیر منفی خواهد گذاشت.
ناامیدی ترامپ و نتانیاهو
چشم‌انداز وضعیت سیاسی آتی رژیم صهیونیستی در حالی همچنان غبارآلود است که دونالد ترامپ در ماه‎های اخیر با گوشه چشمی به اهداف شخصی، تلاش کرده بود، دست به حمایت از دوست اسرائیلی خود، بنیامین نتانیاهو بزند. طرح معامله قرن دونالد ترامپ که 28ژانویه با ابراز خرسندی بنیامین نتانیاهو رونمایی شد، یکی از سیاست‌های حمایتی بود که ترامپ در ظاهر برای تقویت جایگاه نخست‌وزیر اسرائیل و در اصل برای تأمین منافع خود در انتخابات 2020 مطرح کرد. موضع میهن پرستانه ترامپ و نتانیاهو به موضوع اسرائیل در امریکا، شرایط پیچیده‌ای را در روابط اسرائیل و یهودی‌های امریکایی به وجود آورده است. چرا که با وجود حمایت‌های رئیس جمهوری امریکا در طرح معامله قرن و وعده شهرک سازی‌های وسیع نتانیاهو در اراضی اشغالی، یهودیان امریکایی با انتقاد از سیاست‌های اشغالگرانه در اراضی فلسطینی به سمت دموکرات‌ها سوق یافته و پیروزی نتانیاهو را عامل بی‌ثباتی در جامعه یهود اسرائیلی می‌دانند. در این شرایط اما پیروزی گانتس نیز تأثیری بر تغییر موضع آنها ندارد چرا که بنی گانتس نیز با سیاست‌های مشابه خواسته‌های آنها را تأمین نمی‌کند.
کرونا و بداقبالی نتانیاهو
«بنیامین نتانیاهو» که با 14 سال حضور در کرسی نخست‌وزیری طولانی‌ترین دوره را در تاریخ سیاسی اسرائیل تجربه کرده است، در سومین دور انتخابات سراسری سرزمین‎های اشغالی، در حالی وارد رقابت انتخاباتی با «بنی گانتس» شد که تنها دو هفته تا محاکمه‌اش به اتهام فساد مانده و تقارن شیوع کرونا در سراسر جهان احتمال مشارکت پایین مردم در انتخابات را پررنگ کرده است. در این شرایط به نوشته «العربی الجدید»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی آخرین تلاش‌هایش را نیز برای جذب نظر شهرک نشینان به ویژه راست‌های افراطی کرد و به اسرائیلی‌ها وعده داد در صورت پیروزی برای اعمال حاکمیت اسرائیل بر شهرک‌های یهودی‌نشین در اراضی اشغالی فلسطین و الحاق دره اردن و شمال دریای میت به اراضی اشغال شده توسط اسرائیل اقدام خواهد کرد و در این راه از حمایت دولت امریکا نیز بهره خواهد گرفت. او دومین گام مؤثرش پس از تشکیل دولت جدید را نیز امضای قرارداد دفاعی مشترک با امریکا عنوان کرد. اما به نوشته «گاردین»، تهدید کرونا در 10 روز گذشته و اعلام 4 مورد مبتلا و 1500 مورد مشکوک در اراضی اشغالی اندک شانس «بی‌بی» (نتانیاهو) را نیز برای پیروزی تحت‌الشعاع قرار داده است. گرچه وزارت اطلاعات و امنیت اسرائیل نیز انتشار اخبار کذب درباره شیوع کرونا در اسرائیل را برای کمرنگ کردن مشارکت خواند اما با توجه به اینکه در چند هفته اخیر اخبار کرونا بیش از انتخابات بازدید داشته است، همچنان به نظر می‌رسد ویروس چینی بر وعده‌های نتانیاهو و رقبایش پیروز باشد.
نظرسنجی‎ها چه گفتند
تحلیلگران در حالی انتخابات امروز اسرائیل را با سرنوشتی مشابه دو دوره قبل پیش‌بینی می‌کنند که نظرسنجی‌ها نیز این ادعا را ثابت می‌کند.
براساس نظرسنجی «کانال 12» اسرائیل، نتانیاهو و بلوک راست‌های افراطی متحدش با تمام تبلیغات حزب لیکود، 58 کرسی را به دست خواهند آورد و گانتس و بلوک چپ 57 کرسی. گرچه این آمار در «کانال 13» از پیشتازی 57 به 56 گانتس و بلوک متحدش می‌گوید اما در هر صورت دو حزب پیشتاز همچنان 3 تا 4 کرسی تا کسب اکثریت «کنست» که 61 کرسی است، فاصله دارند. در این نظرسنجی‌ها ائتلاف عرب فلسطینی 14 یا 15 کرسی را در این دوره تصاحب می‎کنند.

نظر شما