شناسهٔ خبر: 38573866 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس مرکزبهداشت غرب اهواز تشریح کرد:

توصیه های بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

شریفی با اشاره به توصیه های بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا گفت: در این شرایط باید ضمن رعایت بهداشت فردی و عمومی از تماس نزدیک با افراد مبتلا خودداری شود.

صاحب‌خبر -

«مهرداد شریفی» امروز (یکشنبه ۱۱ اسفند) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، به شرح راه های پیشگیری از کروناویروس پرداخت و اظهار کرد: بر اساس اطلاعات فعلی، راه‌های انتقال کوروناویروس جدید همانند سایر کوروناویروس ها و ویروس آنفلوانزا است، یعنی از تماس دست آلوده به ترشحات تنفسی با چشم، بینی و دهان و از راه قطرات تنفسی (عطسه، سرفه و صحبت کردن چهره به چهره به مدت طولانی)، بنابراین استفاده از ماسک برای فرد بیمار و شستشوی مکرر دست‌ها از جمله راه‌های مهم پیشگیری محسوب می‌شوند.

 

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با بیان اینکه همچنین باید از تماس نزدیک با فردی که به بیماری تنفسی مبتلا است خودداری کنید افزود: در صورتی‌ که در معرض تماس با فرد مبتلا به بیماری تنفسی هستید، از ماسک استفاده کنید و به‌ طور مکرر دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید.

 

وی ادامه داد: ضروری است مردم از تماس با فرد بیمار یا تماس با یک حیوان یا با محیط اطراف آنها و از تماس و لمس حیوانات وحشی یا اهلی چه زنده و چه مرده، خودداری کنند.

 

شریفی با تاکید بر اینکه مواد غذایی باید به خوبی پخته شوند عنوان کرد: مواد غذایی خام و پخته کنار هم قرار نگیرد و از تماس آنها خودداری شود.

 

وی بیان کرد: بعد از تمیز کردن و قطعه ‌قطعه کردن مواد غذایی حیوانی خام اعم از گوشت و سایر محصولات مانند مرغ، ماهی، میگو، گوسفند و گاو، ظروف، تخته و چاقوهای مورد استفاده شده باید بلافاصله با آب و مواد شوینده شسته شوند و از تماس ظروف شسته نشده با مواد غذایی پخته، اکیداً خودداری شود.

 

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با اشاره به اینکه به بازرسان بهداشت محیط تاکید شده در بازرسی از صنوف به ویژه اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی موارد مذکور را مدنظر داشته باشند اضافه کرد: با متخلفین از مقررات بهداشتی برخورد می شود.

 

وی تصریح کرد: از مصرف قلیان جدا خودداری شود زیرا جدا از بحث سرطان‌زا بودن آن، سبب انتقال ویروس در صورت وجود به سایرین می شود و می تواند باعث انتقال انواع بیماری ها از جمله آنفلوانزا، هپاتیت و حتی سل شود.

 

شریفی توصیه کرد: هنگام تماس با حیوانات، دام، طیور و محصولات آنها، از دستکش و ماسک استفاده کرده و در صورت تماسِ بدون دستکش، حتماً دست‌ها با آب و صابون شسته شوند.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت ابتلا به بیماری تنفسی مانند تب، سرفه  یا تنفس مشکل، چه کارهایی باید انجام شود گفت: در صورت ابتلا به بیماری تنفسی مانند تب، سرفه یا تنگی نفس باید سریعا به پزشک مراجعه کرده و در صورتی که اخیراً مسافرتی به خارج از کشور به ‌ویژه کشور چین داشته‌اید، حتماً ذکر شود.

 

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز اذعان داشت: استفاده از ماسک معمولی، حفظ فاصله حداقل یک متری با سایرین، پرهیز از در آغوش گرفتن، دست دادن و بوسیدن دیگران، پرهیز از حضور در اجتماعات و ملاقات با دیگران، پوشاندن دهان موقع عطسه و سرفه با دستمال یا قسمت بالای آستین، انداختن دستمال‌های مصرف‌ شده در یک کیسه نایلونی و گره زدن درِ آن و شست و شوی مکرر دست‌ها با آب و صابون، به‌ ویژه بعد از عطسه و سرفه یا تماس با فرد بیمار از دیگر توصیه ها است.

 

وی فلافل فروشی های سلف سرویسی را یکی از عوامل انتقال ویروس دانست و ابراز کرد: دلیل اینکه فلافل فروشی های سلف سرویسی می تواند باعث انتقال ویروس شود این است که یکی از راه های انتقال تماس با اشیا آلوده بوده و از طرفی دیگر چون خود فرد می تواند مواد غذایی را بردارد، در صورتی که کسی آلوده باشد می تواند باعث انتقال آلودگی به مواد غذایی شود.

 

شریفی با تاکید بر اینکه در مدت شیوع بیماری، به هیچ وجه از فلافل فروشی های سلف سرویسی استفاده نشود عنوان کرد: از محل های مورد تایید مقامات بهداشتی و جاهایی که فروشندگان آن دارای کارت بهداشت، دستکش و وسایل حفاظت فردی هستند غذای خود را تهیه کنید چرا که این مکان ها از سلامت مواد غذایی بیشتری برخوردار هستند.

 

پایان پیام/ 637

نظر شما