شناسهٔ خبر: 38554594 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

اشرف غنی:

افغانستان و آمریکا برای بازگشت صلح به کشور تلاش خواهند کرد

رئیس‌جمهوری افغانستان گفت که این کشور همواره برای صلح و دموکراسی کوشیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا در ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان طی مراسمی با حضور رئیس‌جمهوری این کشور و همچنین «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بیانیه مشترکی برای توافق صلح با طالبان قرائت کردند. 

طی این مراسم «اشرف غنی»، رئیس‌جمهوری افغانستان گفت: «از هیئت‌های حاضر شده در این مراسم تشکر می‌کنم. دولت ما نظامی مشروع در افغانستان است و ما بارها برای رسیدن به صلح و دموکراسی در کشور تلاش کردیم.»

وی افزود: «با دولت دوست آمریکا مبادلات گسترده‌ای داریم.»

اشرف غنی در ادامه گفت: «از حضور دبیر کل ناتو تشکر می‌کنم که همیشه از افغانستان حمایت کرده‌­اید. و برای تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان گام­های جدی برداشته‌اید. از وزیر دفاع آمریکا تشکر می‌­کنم که افغانستان را برای امنیت داخلی آمریکا مهم دانسته‌­اید.»

اشرف غنی به مردم افغانستان این کشور اطمینان داد که دو دولت افغانستان و آمریکا برای بازگشت صلح به کشور تلاش خواهند کرد.

وی در ادامه افزود: «تراژدی ۱۱ سپتامبر باعث شد به آمریا نزدیک شویم. ارتباط ما در پی این حادثه افزایش یافت. ما شریک هستیم و به یکدیگر احترام می‌گذاریم. روابط ما شفاف است و ناتو و ایالات متحده این شراکت را حفظ کردند.

می‌خواهم تشکر کنم از تمامی کسانی که در این راه ایثار کرده‌اند. ما نیز از طریق غیرنطامیان و نیروهای خود ایثارهای بسیاری کرده‌ایم. بسیاری از مردم ما در پی خشونت‌های طی این سال‌ها جان خود را از دست داده‌اند.»

وی افزود:‌ «علمای ما بزرگ‌ترین پرچمداران صلح بوده‌اند. علمای ما شرایط لازم را برای این پیشبرد این مذاکرات ایجاد کردند. طالبان با درخواست ما مبنی بر آتش‌بس موافقت کرد.»

غنی عنوان کرد: «ما به سمت تحقق اهداف هم برای نسل حال حاضر و هم نسل‌های آینده مردم افغانستان حرکت می‌کنیم و افغانستان و شرکای بین‌المللی همگی بر راهکار سیاسی اتفاق نظر دارند و ما قابلیت این را داریم که به صلح برسیم زیرا قابلیت دولت و اقتصاد پویای ما موکد این موضوع است.»

وی افزود: «بیش از ده میلیون جمعیت آواره به کشور برگشتند و حدود چهار میلیون در طول پنج سال گذشته به کشور برگشتند. ما آزادی بیان داریم و دنبال ازادی بیان و برابری در گفت و گوهای ملی هستیم.‎ صلح فرآیندی است که باید به آن برسیم و اگر کشور به صلح نرود مشکلاتی ایجاد می‌شود.»

وی گفت: «نیاز داریم که پس از پنج سال گفت‌و‌گو به یک خروجی برسیم. بر اساس آنچه لویی جرگه گفته ما باید در چارچوب قانون اساسی حرکت کنیم و از همه دعوت می‌کنیم که باید به صلح پایدار اصرار داشته باشیم. در روزهای آینده همه را در تصمیم گیری خود سهیم میک‌نیم و تصمیم می‌گیریم که برای آینده کشور چگونه تصمیم بگیریم. طالبان باید روابطش با سایر جریان‌های تروریستی را کنار بگذارد و در پایان میخواهم از همه تشکر کنم.»

برچسب‌ها:

نظر شما