شناسهٔ خبر: 38537431 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خودمراقبتی مهمترین اصل در مقابله با کرونا است

یاسوج - ایرنا - خود مراقبتی فردی و اجتماعی مهمترین اصل برای پیشگیری از شیوع بیماری‌های ویروسی از جمله کرونا است که در این روزها باید همه آحاد جامعه با رعایت نکات بهداشتی از انتشار این بیماری جلوگیری کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،خودمراقبتی فعالیتی است که مردم برای تامین، حفظ و ارتقای سلامت خود انجام می‌دهند، اما گاهی این مراقبت به فرزندان، خانواده، دوستان و جامعه پیرامونی هم گسترش پیدا می‌کند.

به گفته کارشناسان احتمال مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا ۲ درصد است.

شیوع این ویروس در ۲ هفته اول در ۱۵ کشور بود و اکنون در ۳۷ کشور شایع شده است که آمار جهانی تاکنون بیش از ۸۰ هزار مبتلا و بیش از ۲ هزار۷۰۰ مورد مرگ است.

 بر اساس آمارهای موجود گروه‌های سنی بالای ۷۰ سال در صورت ابتلا احتمال مرگ بالاتری دارند و احتمال مرگ افراد مبتلا به این ویروس در گروه سنی زیر ۴۰ سال کمتر از نیم درصد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه پیشگیری باید در اولویت قرار گیرد افزود: به سالمندانی که دارای بیمارهای قلبی و عروقی، آسم، دیابت، سرطان، نارسایی کلیوی و سایر بیماری‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی دارند توصیه می‌شود بیشتر خود مراقبتی را در دستور کار قرار دهند.

محمد مهدی بانشی بیان کرد: تب، سرفه و تنگی نفس  از علایم بارز این بیماری بوده و ممکن است علایمی غیر اختصاصی از جمله خستگی، درد عضلانی هم در فرد مبتلا دیده شود.

وی خود مراقبتی را عامل مهم پیشگیری از ابتلا به این ویروس دانست و افزود: نیاز است همه  ارگان‌ها و خانواده‌ها برای اطلاع رسانی جمعی در این زمینه همکاری کنند.
بانشی تصریح کرد:  با توجه به تعطیلات پیش آمده در مدارس و دانشگاه ها، مردم از تردد و رفت و آمد غیرضروری درون و برون شهری پرهیز کرده و با خودمراقبتی در منزل از خود و فرزندانشان در مقابله با این بیماری مراقبت کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان به مردم توصیه کرد: با خودداری از شرکت در تجمعات عمومی و خصوصی نظیر مراسم جشن و دید و بازیدهای خانوادگی و پرهیز از مراوده‌هایی نظیر دست دادن، روبوسی و بغل کردن برای پیشگیری و مقابله با کروناویروس در سلامت خود و جامعه نقش بسزایی داشته باشیم.

بانشی گفت: راه‌های انتقال ویروس کرونا از قطرات ترشحات دهان و بینی که در محیط پخش می‌شود و به طور مستقیم به فرد دیگر انتقال داده می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر رعایت بهداشت فردی، گرفتن دستمال جلوی دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه همچنین باید دست‌ها را مکرر با آب و صابون شست.

نظر شما